سال 90 آغاز از سرگیری روابط ایران و مصر پیش بینی می شد، موضوعی که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

 21فروردین ماه امسال رامین مهمانپرست در پاسخ به خبرآنلاین در خصوص احتمال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مصر گفت که «اقداماتی را در دست بررسی داریم و این موضوع در حال پیگیری است.»

دو روز بعد از این اظهارنظر، سفیر ایران در سازمان ملل سفری به قاهره داشت

اما پس از گذشت 4 ماه از آن تاریخ هنوز اقدام عملی برای برقراری رابطه با مصرِ پس از «مبارک» به نتیجه نرسیده است.

در عوض در چند ماه اخیر  چند گروه از چهره های سیاسی و نخبگان مصری سفرهایی به ایران داشتند که حاشیه هایی نیز داشت. اولین هیات نخبگان مصری به عنوان دیپلماسی مردمی با ترکیب 45 نفر از نخبگان به تهران سفر کردند و هیات دوم نیز در قالب سه هیات بازرگانی، دینی و هنری به ایران آمدند. حتی در میانه این دو سفر یک دیپلمات ایرانی نیز چند ساعتی در مصر بازداشت و پس از آن به کشور بازگشت.

در آخرین اظهار نظر در خصوص از سر گیری روابط ایران و مصر، مسئول دفتر حفاظت منافع ایران در مصر گفت: با توجه به استقبال گسترده نخبگان مصری برای سفر و آشنایی با ایران پیش‌بینی می‌کنیم هیات‌های دیگری در قالب گروه‌های تخصصی آمادگی سفر به ایران را داشته باشند که قطعا پس از ماه مبارک رمضان این سفرها انجام خواهد شد.

مجتبی امانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بیشتر تلاش می‌شود گروه‌های اعزامی به صورت تخصصی باشند، خاطرنشان کرد: امکان سفر هیات‌هایی از ایران به مصر نیز وجود دارد که البته گروه‌ها باید بر اساس درخواست طرف مصری هماهنگی و برنامه‌ریزی شوند.

بر اساس آنچه نماینده ایران در مصر گفته است تا کنون زمینه ای برای سفر چهره های ایرانی - چه رسمی و غیررسمی- به مصر فراهم نشده است، موضوعی که امانی درباره آن گفت: این موضوع به دلیل وضعیت دولت انتقالی مصر نیاز به کار بیشتری دارد اما به هر حال از سوی تمام اقشار مختلف نخبگان مصری آمادگی سفرها به ایران وجود دارد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر اینجانب شتابزدگی و هیجان یکجانبه برقراری روابط با مصر که نتیجه چندان درخشانی در جهت منافع کشور ندارد،مدتهاست ما را سنگ روی یخ کرده. کشور مصر استراتژیک است اما نه برای جمهوری اسلامی.. آنها از اساس ما را قبول ندارند مغرور و داعی دارند.. باید ما از نقطه بالا دستی وارد شویم نه انها که هنوز پشت فراعنه سنگر میگیرندو با همه جهان پالوده میخورند
  • بدون نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر دروازههای دولت مصر بسته باشد دروازههای ملت مصر باز است وحرف اول ملتها میزنند نه دولتها