خطر غرق شدن کدام کشورها را تهدید می‌کند؟

تغییرات آب و هوایی در حال حاضر باعث افزایش سطح آب دریاها در سراسر جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تنها در قرن بیستم، تخمین زده می شود که میانگین سطح آب دریاها بین ۱۱ تا ۱۶ سانتی متر افزایش یافته است. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، تقریباً ۳۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۱۰۰ در معرض خطر سیل سالانه خواهند بود.

در بین کشورهای قاره آفریقا، کشور مصر، بیش از سایر کشورها در معرض خطر سیل است؛ بیش از ۹۵ درصد از جمعیت مصر در امتداد رودخانه نیل زندگی می کنند و برخی دیگر در مناطق کم‌ارتفاع ساکن هستند. پایین ترین نقطه این کشور ۱۳۳ متر زیر سطح دریا است.

جمعیت آسیا بیش از هر منطقه دیگری که تحت تأثیر سیل قرار خواهد گرفت؛ بر اساس پیش بینی ها، ۷۰ درصد از افرادی که تحت تاثیر افزایش سطح آب دریاها قرار خواهند گرفت، تنها در هشت کشور آسیایی، چین، بنگلادش، هند، ویتنام، اندونزی، تایلند، فیلیپین و ژاپن قرار دارند.

در ایران شهرهایی داریم که ارتفاع شان پایین‌تر از ۹۰۰ متر از سطح دریا است؛ یزد شهری در بین رشته‌کوه‌های شیرکوه و خرانق است که از تاریخی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. ارتفاع یزد از سطح دریا برابر با ۱,۲۳۰ متر است. بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، شهری در شمال شرق ایران است که ارتفاع آن از سطح دریا برابر با ۱,۰۸۶ متر است. مشهد کلان‌شهر و شهر زیارتی محبوب ایرانیان، دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و پایتخت افشاریان است. این شهر ارتفاعی برابر با ۱,۰۶۵ متر از سطح دریا دارد.

یکی از کشورهایی که خطر سیل برای آن‌ها تهدیدی جدی است، هلند است. طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته نیمی از جمعیت این کشور ۱۷ میلیون نفره در مناطقی زندگیی می‌کنند که پایین‌تر از سطح دریا واقع شده است.

در آمریکای شمالی، مردم کشورهای کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا بیش از سایر کشورها در معرض خطر سیل هستند و در آمریکای جنوبی نیز برزیل بیش از سایر کشورها در معرض خطر سیل است.

خطر غرق شدن کدام کشورها را تهدید می‌کند؟

چرا سطح آب دریاها در حال افزایش است؟

بر اساس تحقیقات ناسا، از سال ۱۹۷۵، میانگین دما در سراسر جهان هر دهه ۰.۱۵ تا ۰.۲۰ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

این گرمای جهانی باعث شده است که یخ های قطبی شروع به ذوب شدن کنند. در کمتر از دو دهه، تقریباً ۲۸ تریلیون تن از یخ های جهان از دست رفته‌اند. در همین بازه زمانی، سطح آب دریاهای جهان به طور متوسط ۳۶ میلی متر افزایش یافته است. این بالا آمدن سطح دریا خطرات زیادی را به همراه دارد، از جمله آلودگی خاک، از دست دادن زیستگاه و وقوع سیل.

۵۸۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1665336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =