گداهای پاکستانی و افغانی، تابستانها به استانهای خنک غرب می روند و برخی مسئولان می گویند با وجود جمع آوری آنها، اردوگاه های اسکان، آنها را تحویل نمی گیرند.

امید سلیمی بنی: از گوشه و کنار کشور خبر می رسد گداهای خارجی، عرصه را برای شهروندان تنگ کرده اند. حالا دیگر نه تنها استانهای شرقی و جنوبی، بلکه استانهای غربی و مرکزی هم گرفتار گداهایی شده اند که با لهجه های هندی، پاکستانی و افغانی از مردم، پول مطالبه می کنند. آنها در ایران، ییلاق و قشلاق می کنند و روزهای گرم تابستان را در استانهای خنک غربی می گذرانند.

هر قدر هم دولت و سازمانهای مرتبط تلاش می کنند تا جلوی سیل متکدیان خارجی را بگیرند، ظاهرا موفق نشده اند، چون باز هم از گوشه و کنار صدای مسئولان شنیده می شود که متکدیان، دستگیر شده اند.

در تازه ترین این اخبار، فرمانده انتظامی شهرستان کهگیلویه از اجرای طرح ضربتی جمع آوری گداهای خارجی خبر داده، فرمانده انتظامی شهرستان کهگیلویه گفته تاکنون 260 تبعه افغانی و متکدی پاکستانی از این شهرستان کوچک جمع آوری و به اردوگاه اتباع بیگانه در شهر شیراز فرستاده شده اند.

سرهنگ دیماز همچنین درباره آغاز طرح جمع آوری متکدیان خارجی در کهگیلویه اظهار نظر کرده که متکدیان سطح شهر، از افراد غیر بومی اند که در چارچوب سیاست‌های مختلف به شهر و دیارشان بازگردانده می شوند.

گداهای پاکستانی تا مرز غربی رفته اند

زمانی تنها در شهرهای استانهای جنوبی و شرقی، مسئولان از متکدیان خارجی می نالیدند، ولی امروز طرحهای ضربتی جمع آوری گداهای کشورهای خارجی در استانهای غربی نیز اجرا می شود.

یکی از مسئولان بهزیستی در کرمانشاه می گوید نیمی از گداهای این شهر، غیر بومی و تعدادی نیز پاکستانی هستند. بهمن حیدری که مسئول یک اردوگاه جمع آوری معتادان در کرمانشاه است توضیح داده که از هر یکصد نفر متکدی و آواره‌ای که در کرمانشاه جمع‌آوری میشوند، بیش از 40 نفر آنان کرمانشاهی نیستند و همشهریانشان آنها را برای جمع‌آوری کمک و ادامه تکدیگری به کرمانشاه هدایت کرده‌اند.

مسئول اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه می گوید بر‌اساس آمار در طول یک‌ماه 600 متکدی که اغلب نیز معتاد هستند در کرمانشاه جمع‌آوری می شوند و هم‌اکنون حدود 36 متکدی در این اردوگاه ساکن هستند. او تاکید کرده که 50 درصد از این گداها، غیر بومی هستند.

برخی از مسئولان، حرکت متکدیان خارجی به خصوص پاکستانی ها به سمت استانهای غربی را نتیجه گرمای هوای تابستان می دانند. به بیان دیگر، این گداها هم ییلاق و قشلاق می کنند.

مدیر کل امور اجتماعی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: "با توجه به گرم بودن مناطق جنوبی کشور و به همان نسبت مساعد بودن شرایط آب و هوایی شهر یاسوج، در فصول گرم سال مهاجرت متکدیان بیشتر شده و نیاز به هماهنگی و همکاری دستگاههای مختلف برای ساماندهی این عده بیشتر است."

شهردار یاسوج هم گفته برخی مهاجران خارجی در این شهر که به صورت گروهی و خانوادگی هجوم آورده اند. علی شجاعی توضیح داده: "این افراد بعد از هماهنگی با نیروی انتظامی به اردوگاهها انتقال خواهیم داد و از آنجا برای انتقال آنها به مرزها همکاری خواهیم کرد."

معاون برنامه ریزی فرمانداری بویر احمد هم گفته تاکنون اردوگاه های اسکان متکدیان در شیراز، از تحویل این افراد خودداری کرده اند. حمید دانش آموز درباره زشت شدن چهره یاسوج از گداهای خارجی توضیح داده: "متکدیان خارجی را به اردوگاههای شیراز تحویل می دهیم در حالیکه تاکنون این اردوگاهها از پذیرش زنان و کودکان خودداری کرده اند."

این طور که پیداست، افزایش متکدیان خارجی دیگر تنها تهران، کلانشهرها و استانهای شرقی را آزار نمی دهد. چون به خاطر ییلاق و قشلاق گداهای خارجی، همه جای ایران، مکان کسب و کار آنها شده.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    3 0
    امسئولین حفاظت از مزهای شرقی کشور باید پاسخگوی این ناهنجاریها باشند!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    3 0
    عامل اصلی ازدیاد متکدیان خود مردم هستن اگه به اونا بی جهت کمک نکنیم خود به خود حذف میشن