عملیات بارورسازی ابرها در یزد نتیجه‌بخش نیست

پیشکسوت هواشناسی کشور گفت: در منطقه ای مانند یزد که در طول سال مقدار ابر در آن بسیار کم است و نوع ابر نیز برای بارش مناسب نیست، نمی‌توان انتظار داشت عملیات بارورسازی ابرها نتیجه بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد حسین اردکانی اظهار کرد: گزارش های منتشر شده از فناوری بارورسازی ابرها در دنیا نشان می دهد که این عملیات با روشی بسیار مطمئن و همراه با پارامترهای کاملا علمی می تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد بارندگی را در همان منطقه عملیاتی افزایش دهد.

وی افزود: مثلا در منطقه ای مانند یزد که در طول سال مقدار ابر در آن بسیار کم است و نوع ابر نیز برای بارش مناسب نیست، چگونه باید انتظار داشته باشیم عملیات بارورسازی ابرها نتیجه بخش باشد.

اردکانی خاطرنشان کرد: اما در منطقه ای که مقدار و نوع ابر محاسبه شده و جواب مثبت است می توان این کار را انجام داد؛ البته آنهم باید بسیار دقیق و با استفاد از فناوری روز باشد.

محمدرضا شیرغلامی رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی یزد نیز مجموع بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری را ۷۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: شاخص های خشکسالی گویای آن است که ۷۷ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی شدید و یا بسیار شدید است و این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش در همین بازه زمانی ۹۴ میلیمتر بوده است.

وی با بیان اینکه بارش های استان در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد بارش سالجاری نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =