اسماعیلی می گوید پول نداریم برای غذای زندانیان، به بازار پرداخت کنیم. با این همه، قرار است زندانهای جدید ساخته شود و تفکیک مجرمان صورت گیرد

امید سلیمی بنی: رئیس سازمان زندانهای کشور می گوید این سازمان برای غذای زندانیان به بازار بدهکار است. غلامحسین اسماعیلی اعلام کرد سازمان زندانیان از بزرگترین بدهکاران به بازار است، چون پولی که بابت غذا به این سازمان می دهند، نیمی از هزینه مورد نیاز غذای زندانیان را فراهم نمی کند.

رئیس سازمان زندانها همچنین با اشاره به کسر بودجه 50 درصدی سازمان زندانها درباره هزینه های جاری، اظهار کرد تنها 20 درصد از هزینه های عمرانی این سازمان، تامین شده است.

وی سرانه زندانیان در کشور را روزانه 5 هزار تومان عنوان کرد و گفت: " با توجه به حقوق کارکنان، غذا، پوشاک و درمان و انرژی سرانه هر زندانی حدود روزانه 5 هزار تومان است و این بسیار کم است. سرانه استاندارد حداقل دو برابر سرانه فعلی باید باشد."

70 درصد زندانیان معتاد هستند

مسئول زندانهای کل کشور در ادامه گفتگویش با خبرگزاری مهر، با اعلام اینکه شکنجه در زندانهای ایران دروغ است، از اعتصاب غذای برخی از زندانیان خبر می دهد: " گاهی زندانی در هنگام تقسیم غذا اذعان می کند که در اعتصاب است. گاهی هم عملا از دریافت غذای خود امتناع کند که البته هر امتناعی دلیل بر اعتصاب نیست چون ممکن است روزه باشد یا بیمار باشد یا خودش خوراکی مورد نظر را از فروشگاه زندان تامین کرده باشد. ما هم ابتدا مشاوره و گفتگو، بعد نصیحت و آگاهی دادن، سوم استفاده از عوامل ذی نفوذ در حوزه های فرهنگی و روانشانسی و پزشکی بر بالین زندانی و حتی استفاده از خانواده زندانی است که اغلب موفقیت آمیز بوده است. ولی هیچگاه غذا را به زور به زندانی نمی دهیم ولی اگر زندانی معتصب به مرحله درمانی رسید به سرعت رسیدگی می کنیم."

این مقام قضایی همچنین با اعلام اینکه 70 درصد از زندانیان کشور در بدو ورود به زندانها معتاد هستند، از حجم 46 درصدی زندانیان وابسته به جرایم مواد مخدر و 28 درصدی سرقت خبر داد. به بیان دیگر دو سوم زندانیان کشور در ارتباط با مواد مخدر و سرقت، پشت میله ها افتاده اند.

این در حالی است که تفکیک زندانیان بر حسب جرایم در زندانها انجام نمی شود و قرار است تا پایان سال جاری، زندانیان بر حسب جرم خود، جدا شده و زندانیان مواد مخدر، به زندانها و اردوگاه های خاص این جرایم منتقل شوند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که سازمانهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر می گویند این کار، نه تنها جلوی مصرف و توزیع و قاچاق مواد مخدر را نمی گیرد، بلکه نتایج معکوسی دارد و باعث افزایش بیماری در جامعه می شود.

در همین رابطه نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران تاکید می کند این سازمان با کمپ‌های درمان اجباری معتادان در ایران به دلیل افزایش HIV و نتایج معکوس درمان در این کمپ‌ها مخالف است.

آمار نمی دهیم، اصرار نکنید

رئیس سازمان زندانهای کشور در مقابل پرسشهای متعدد برای آگاهی از آمار دقیق زندانیان، سکوت می کند و می گوید هیچ آماری را نخواهد داد. این در حالی است که سایت رسمی سازمان زندانها، تا مردادماه سال گذشته، آمار دقیق و تفکیک شده زندانیان را بر حسب جنس، سن، جرم، تحصیلات و سایر خصوصیات جمعیت شناسی در خروجی خود قرار داده بود.

هر چند آمار غیر رسمی این روزها خبر از حبس شدن بیش از 220 هزار نفر ایرانی در زندانها می دهد، ولی با وجودی که اسماعیلی می گوید به صورت ساعت به ساعت و حداکثر روز به روز، از آمار زندانیان مطلع است، حاضر نیست به هیچ عنوان آماری را در این باره منتشر کند.

وی همچنین به وجود بازداشتگاه غیر قانونی در منطقه کهریزک در سال 88 اشاره می کند و می گوید در حال حاضر هیچ بازداشتگاه و زندان اعلام نشده ای در اختیار پلیس و نیروهای انتظامی و امنیتی قرار ندارد و تمام زندانها در اختیار سازمان زندانهاست.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    این مساله به مردم چه ربطی داره! فقط ممکنه به خلافکاران سیگنال بده
  • حسن زاده IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    یعنی چه چه ربطی به مردم داره؟ نکنه خلافکارها و زندانیها از کره مریخ به سرمون نازل می شن؟ خب جامعه داره این خلافکارها رو تولید و زندانی می کنه دیگه.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    بهتر است از ایشان سوال کنیداینهمه موادمخدردرزندانها از کجا وارد زندان میشود تجارت میلیاردی موادمخدر در زندانها به جیب چه کسانی سرازیرمیشود