مدل‌های رایانه‌ای به ما کمک می‌کنند واقعیت‌های علمی را بهتر درک و بررسی کنیم. در این شبیه‌سازی،‌ دانشمندان با 5.3 میلیون ساعت محاسبه، مدلی از یک زلزله سهمگین را 8 ریشتری را در کالیفرنیا ساخته‌اند

بهنوش خرم‌روز: رایانه‌ها هر روز کاراتر، قوی‌تر، ‌سریع‌تر و البته ارزان‌تر می‌شوند. همین امر به دانشمندان کمک کرده تا بسیاری از تحلیل‌ها و مطالعاتی را که در محیط آزمایشگاهی نمی‌توانستند انجام دهند،‌ با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای انجام بدهند.

همچنین،‌ وقتی اطلاعات به صورت شبیه‌سازی رایانه‌ای و در قالب مدل ارائه می‌شوند،‌ در مقایسه با کوهی از اعداد و نمودار و جدول، ‌قابل درک‌تر هستند و چشم انسان می‌تواند از  آن‌ها اطلاعاتی را بگیرد که شاید در بین واژه‌ها و خطوط  نتواند همین اطلاعات را درک کند.

در واقع چشم انسان می‌تواند الگوهایی را در مدل‌ها ببیند که توضیح آن‌ها با استفاده از هر روش دیگری دشوار  خواهد بود. بنابراین،‌ دریچه تازه‌ای به روی محققین باز شد: مدل‌های رایانه‌ای.

به گزارش وایرد،‌ امسال مرکز انرژی آمریکا میزبان مسابقه‌ای با عنوان شب تجسم بود که می‌توانید آن را مسابقه اسکار ویدئوهای شبیه‌سازی رایانه‌ای بدانید. شما می‌توانید برندگان این مسابقه را با خبرآنلاین دنبال کنید.

یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز زمین، زلزله است. زلزله‌شناسان با حس‌گرهای فراوان،‌ تمام تمرکز خود را روی گسل‌های زمین گذاشته‌اند،‌ اما با این وجود، گسیختگی در آن‌ها خیلی نادر است و ما اطلاعات کافی برای مطالعه آن‌ها را در اختیار نداریم. به همین دلیل گروهی از محققین در مرکز ابرمحاسبه سن‌دیه‌گو،‌ مدلی برای یک زلزله 8 ریشتری طراحی کردند که در واقع سناریویی برای بدترین حالت ممکن است.

برای رسیدن به این شبیه‌سازی، ‌5.3 میلیون ساعت وقت صرف محاسبه شده و مدل ارائه شده، اتفاقاتی را که طی 4 دقیقه بعد از گسیختگی گسل ساحل بمبئی اتفاق می‌افتند، نمایش می‌دهد. بیشتر امواج انرژی رو به جنوب منتشر می‌شوند،‌ اما برخلاف سایر شبیه‌سازی‌های زلزله، در این مدل، حرکت‌های متناوب قطعات زمین با ارتفاعی اغراق‌شده نشان داده می‌شود.

امیت شوراسیا، دانمشند بصری‌سازی و از محققین طراح این مدل در این‌باره می‌گوید:‌ «برخی از این شبیه‌سازی‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند حرکت مداوم در برخی قسمت‌های زمین را ببینند، ‌مانند لس‌آنجلس که در واقع مانند این است که از جایی آویزان شده باشد!»

این شبیه‌سازی همچنین الگویی مخروطی را نشان می‌دهد که یادآور جبهه انرژی مخروطی آزادشده توسط جت‌های جنگنده (انرژی مخروط ماخ) در زمانی است که دیوار صوتی را شکسته و از سرعت صوت عبور می‌کنند.

در شبیه‌سازی‌های قبلی چنین جبهه مخروطی انرژی آزادشده‌ای دیده نشده و هنوز مشخص نیست که آیا در واقعیت هم چنین اتفاقی می‌ا‌فتد یا نه، چون به هر حال این یک شبیه‌سازی است. اما محققین می‌گویند با داشتن این شبیه‌سازی، اگر هم چنین جبهه مخروطی انرژی در یک زلزله اتفاق بیافتد، خوب می‌دانند که احتمالا چه شکلی خواهد بود.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    این چه فیلمی بود؟؟؟از دوران قاجار به ارث رسیده احتمالا...
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    ما که همونم نتونستیم ببینیم
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    من هم نتونستم ببینم....