شرایط اقتصادی نامناسب و تاثیری که روی مستند گذاشته است

محسن یزدی، رییس شبکه مستند اعلام کرد شرایط اقتصادی به آن‌ها نیز فشار آورده به قدری که با بودجه ۳۰ میلیاردتومانی تنها توانستند ۱۰۰ مستند بسازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های ناگهانی روی همه مردم تاثیری جدی گذاشته است اما این تاثیر تا جایی بود که دامن هنرمندان و تولید آثار هنری را هم گرفته و تبدیل به یکی از جدی‌ترین مشکلات مستندسازان شده تا جایی که محسن یزدی، رییس شبکه مستند با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بالاخره این گرانی‌هایی که به وجود آمد، شامل تجهیزات و دستمزدها هم می‌شود. در اصل در مدت زمان کوتاهی همه چیز سه برابر شد اما بودجه‌های مراکز تولیدی به همان نسبت افزایش پیدا نکرد، به همین دلیل ما نتوانستیم برابر با تورمی که ایجاد شد، پول در اختیار تولیدگنندگان قرار دهیم و از این جهت که بودجه هزینه تولید به هم نمی‌رسد، حق با تولیدکنندگان است. به همین دلیل تعداد افرادی که می‌توانستیم آن‌ها را مورد حمایت مالی قرار دهیم، کاهش یافت و همین موضوع باعث کاهش تولید مستند شد. از طرفی هم تلویزیون نمی‌تواند بنا بر چهارچوب‌هایی که دارد از همه مستندهای تولید شده حمایت کند.»

او درباره بودجه شبکه مستند و تعداد قراردادها و شرایط ساخت مستند ادامه می‌دهد: «بودجه تولید برای شبکه مستند، امسال چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان است، اما باتوجه به اینکه هزینه‌های تولید بسیار افزایش پیدا کرده، رقم چندانی برای کار تولید به حساب نمی‌آید. ما امسال حدود ۱۰۰ قرارداد برای تولید بستیم که اگر تقسیم شود، این بودجه واقعا برای هر تولید بسیار کم است و از طرفی هم ما وظیفه خریداری مستند را نداریم، یک بخشی به نام اداره کل تامین در سازمان صداوسیما وجود دارد که حق رایت تلویزیونی را خریداری می‌کنند و می‌دهند تا ما پخش کنیم. شبکه مستند وظیفه خرید را بر عهده ندارد اما سعی می‌کنیم به طرق مختلف از مستندسازان حمایت کنیم.»

متن کامل این گفت‌وگو را در خبرآنلاین بخوانید.

۵۵۲۴۵

کد خبر 1679443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
    0 1
    به این عبارت ایشون خوب توجه کنید : "از طرفی هم تلویزیون نمی‌تواند بنا بر چهارچوب‌هایی که دارد از همه مستندهای تولید شده حمایت کند " یک تعبیر این سخن این میتونه باشه فقط مستندهای همخوان با اهداف رسانه میلی حمایت میشن و بقیه مستند سازان که اکثرا نگاه نقادانه و موشکافانه و با لحجه صریح مشکلات و موضوعات میپردازند ، دست خالی میمانند و معضلاتی که پنهان میشوند زیر خاکستر یا راهی باز میکنند به جشنواره های آن ور آبی ، در واقع بخشی از پدیده رو به افزایش مستندهای جنجالی و اجتماعی ایرانی در جشنواره های خارجی به نوع برخورد و عدم پذیرش مسولان داخلی برمیگرده که تصور میکنن اگر از هنرمند همسو با خودشون حمایت نکنند مصلحت اندیشی کردن ، فارغ از اینکه با این نوع برخورد همان هنرمند رانده شده بغض سرکوب شده خود در داخل را هم ، وارد اثر شخصیش میکند و روانه جشنواره های بین المللی و نتیجه این رفتارها میشود چرخه معیوب اما همراه با رشد مستند سازی داخل و خارج ، چرا معیوب؟ چون هر دو به نحوی از ذات مستند بودن ( بر پایه حقیقت بودن ) خود فاصله میگیرند