زمینه صادرات مرکبات و کیوی مازندران به کشورهای روسیه، چین و هند فراهم شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: زمینه صادرات مرکبات و کیوی مازندران به کشورهای روسیه ؛چین و هند نیز فراهم شده است.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، محمد مهدی برومندی روز سه شنبه در گردهمایی معاونان باغبانی جهاد کشاورزی استان های کشور در بابلسر افزود : زمینه صادرات مرکبات و کیوی مازندران به کشورهای روسیه ؛چین و هند نیز فراهم شده است.

وی بابیان این که تمامی ساز و کار صادرات مرکبات به کشور چین عملیاتی شده است ؛ ادامه داد: صادرات برای ارز آوری و رونق اقتصادی مهم ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اظهار این که علاوه بر تولید سالم محصولات باغی تسهیل صادرات را داریم که با همین رویکرد بندر امیر آباد در مازندران به عنوان مرکز صادرات محصولات کشاورزی کشور در این خطه مورد حمایت قرار گرفت :ادامه داد: با توجه به اهمیت حمل و نقل هوایی برای تصریح صادرات ؛یارانه سوخت حمل و نقل هوایی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار داشت :مازندران ظرفیت بالایی برای صادرات گل و گیاه دارد و نمونه بارز آن تولید کیفی گل محمدی است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ظرفیت گل محمدی در اراضی شیب دار و ارتفاعات مازندران به خصوص در دو دانگه و چهار دانگه ساری اشاره کرد و گفت :در سفر رییس جمهور به مازندران نیز به کشاورزی استان بیشترین توجه شد و اعتبارات قابل توجهی برای این بخش در نظر گرفته شده است . وی بر لزوم تولید نهال گواهی شده تاکید کرد و بیان داشت که ۴۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور به مازندران در این خصوص است.

برومندی سطح زیر کشت باغ های بارور و غیر بارور را سه میلیون هکتار معادل ۱۷ذرصد کشاورزی کشور دانست و گفت که سالانه ۲۵میلیون و ۷۰۰هزار تن آن معادل ۲۰درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی را محصولات باغی تشکیل می دهد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد :طبق آمار متوسط ارزش کل صادرات معادل حدود ۴.۶ میلیارد دلار طی یک دهه گذشته مربوط به تولیدات محصولات باغبانی کشور است.

به گفته برومندی ۳۷درصد اشتغال کشاورزی کشور در بخش باغبانی است که با بازنگری و تدوین دستورالعمل های و منطبق با زیر ساخت ها موجود و حداقل سرمایه گذاری ؛ بهبود ۵۰درصدی وضعیت موجود دور از دسترس نیست.

باغ های درجه یک و نوین در مازندران بسیار اندک است

حسن عنایتی، رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در گردهمایی مدیران معاونت امور باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی، مدیران باغبانی استان ها و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر افزود: کشاورزی مازندران با مزیت ویژه در تامین و امنیت نیازهای غذایی کشور ، همواره نیاز به حمایت و نگاه ویژه ملی دارد.

وی با اشاره به تولید بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی در مازندران ،بیان کرد: امروز به لحاظ تغییرات اقلیمی ،کشاورزی مازندران تحت تاثیر جدی برای تداوم تولید قرار گرفته است و روش های نوین تولید با الگوی کشت جدید ضروری است.

وی با اظهار این که مزیت محصولات زراعی و باغبانی مازندران در حد کفایت به آن توجه نشده است، تصریح کرد: همچنان شکاف تولید در تولیدات باغی و زراعی استان زیاد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد که بذر و نهال به عنوان هسته نخست تولید با مشکل مواجه است، بذر با اصالت گواهی شده و با تنوع ارقام نیاز داریم، با توجه به تغییر اقلیم باید این نیاز مورد توجه جدی قرار بگیرد.

عنایتی ادامه داد: در اصلاح ارقام در بخش باغبانی مازندران باید تجدید نظر شود ، بخش خصوصی و تحقیقات باید برای تنوع ارقام کارهای جدی تری انجام بدهند ، امروز بسیاری از ارقام باغی ظرفیت صنایع تبدیلی ندارد و متناسب با ظرفیت و ذائقه بازار نیست.

وی با اظهار این که باغ های درجه یک و نوین در مازندران بسیار اندک است ، باید در فصل اعتبارات به بهسازی باغ ها توجه ویژه شود ، امروز شرایط و هزینه تولید با این ارقام به صرفه نیست.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =