عکس | واکنش نشریه معتبر آمریکایی به یک تصویر زیبای ایرانی :جنگ با ناامیدی برای تولد باشکوه!

نشریه معتبر ساینس در مقاله‌ای از آغاز به کار رصدخانه ملی ایران نوشت و آن را «تلسکوپی در کلاس جهانی» توصیف کرد.

فرزاد مظفری - خبرآنلاین، چندی پیش اولین نورگیری رصدخانه ملی ایران امروز بعد از ۲۳ سال تلاش محققان کشور صورت گرفت. این رصدخانه بزرگترین پروژه ملی علمی کشور در حوزه نجوم است. این رصدخانه در نخستین روزهای کاری خود توانست نخستین تصاویرش از کهکشان را ثبت و منتشر کند. دلیلی که سبب شد تا نشریه ساینس به این موفقیت ایرانی بپردازد.

عکس | واکنش نشریه معتبر آمریکایی به یک تصویر زیبای ایرانی :جنگ با ناامیدی برای تولد باشکوه!

آغاز به کار این رصدخانه در نشریه معتبر ساینس بازتاب داشته است. ریچارد استون در این مقاله با عنوان «در باز شد» تلسکوپ رصدخانه ملی را در کلاس تلسکوپ‌های جهانی توصیف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

عکس | اولین شکار تلسکوپ رصدخانه ملی ایران

در مقاله ساینس آمده است:‌ «ادویسه ساخت رصدخانه ملی ایران از دو دهه پیش شروع شد. رصدخانه ایران و دو تلسکوپ دیگر در منطقه - یک تلسکوپ مادون قرمز ۴ متری در ترکیه که در حال تکمیل است و یک تلسکوپ نوری ۳.۶ متری در هند - یک شکاف جغرافیایی را در یک شبکه جهانی پر می‌کنند.»

بازتاب بین‌المللی آغاز به کار رصدخانه ملی ایران: تلسکوپی در کلاس جهانی

جری گیلمور اخترشناس دانشگاه کمبریج و مشاور پروژه می‌گوید:‌ «پیش از این کاری در این مقیاس در ایران انجام نشده بود. در هر مرحله به پیچیدگی کار و کمال‌طلبی گروه افزوده می‌شد. مثلا وقتی که سیستم‌های کنترل فعال، حسگرها و نرم‌افزارهای جدید در دسترس قرار گرفتند، مهندسان پروژه رصدخانه ملی ایران آن‌ها را به طراحی اولیه افزودند.»

دانشمندان ایرانی برای ساخت این تلسکوپ پیشرفته باید بر موانع زیادی غلبه می‌کردند. برای نمونه تحریم‌هایی که واردات فناوری‌های پیشرفته را محدود می‌کرد.

مریم ترکی از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ساینس گفته است‌: «ما با ناامیدی، تاریکی و کلماتی که می‌توانست دلسردمان کند جنگیدیم، اما در نهایت شاهد این تولد باشکوه بودیم.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =