از قراردادهای عجیب و غریب تا نابودی ۷۰ درصد وزنه‌برداری!

سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری گفت: «ما حساسیت ها را برای برگزاری انتخابات فدراسیون به وزارت ورزش انتقال داده ایم و وزارت ورزش هم مصر است انتخابات هر چه زودتر برگزار شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سجاد انوشیروانی در محل فدراسیون وزنه‌برداری برگزار شد. انوشیروانی در مورد وضعیت تیم در مسابقات قهرمانی جهان بیان کرد: «وزنه‌برداری رشته‌ای است که نتیجه گرفتن در آن زمانبر است اما من حرف سعید علی حسینی را تایید می‌کنم. در دو ماه نمی‌توان به نتیجه‌ای که می‌خواهیم دست پیدا کرد و نیاز به برنامه ریزی قوی است. باید سال گذشته برنامه‌ریزی قوی انجام می‌دادند و برای تیم پشتوانه قوی ساخته می‌شد. این مسائل نقاط ضعف است. ما از الان برای مسابقات سال آینده و المپیک پاریس برنامه ریزی می کنیم که اردوها به چه شکل باشد و از چه نسلی وارد تیم ملی شوند. من نمی خواهم به گذشته برگردم و از روزی که وارد فدراسیون شدیم تلاش کردیم اردوها را منظم برگزار کنیم و اردوی بانوان را همپای مردان برگزار کردیم.»

انوشیروانی در مورد وضعیت سهراب مرادی و غیبتش در قهرمانی جهان گفت: «او از مفاخر ورزش ایران است. جراحی که در آلمان داشت، ایراداتی داشت چند ماه پیش مجددا جراحی شد. ما پنج مرحله گزینشی داریم و این مسابقات قهرمانی جهان کلمبیا گزینشی المپیک اصلی نیست و سهراب مرادی با توجه به پتانسیلی دارد می‌تواند به رکوردهایی برسد که سال آینده امتیازات لازم را برای کسب سهمیه المپیک کسب کند.»

او در مورد برنامه خود برای پشتوانه‌سازی گفت: «برای ساختن نسل پشتوانه باید برنامه‌ریزی شود و برنامه‌ها مستمر ادامه داشته باشد. وزنه‌برداری رشته آسیب‌زا است و با پرورش نفرات جایگزین مخصوصا در اوزانی که برای ما مهم هستند، می‌توانیم با نبود یک نفر، جای خالی او را پر کنیم. یکی از مشکلات بزرگ ما خالی بودن دستمان مخصوصا در اوزان حساس است که یکی، دو وزنه‌بردار در آن وزنها بیشتر نداریم. در المپیاد استعدادیابی نیز از لحاظ کمیت و کیفیت دچار مشکل بودیم. حال وزنه‌برداری در استان ها خوب نیست و ۲۳ استان از ۳۱ استان در المپیاد استعدادیابی شرکت کردند. عمق فاجعه از همان استان ها است و حتما باید برایش فکر کنیم که فکر هم داریم و برای استانها تدابیری اندیشیده‌ایم.»

او در پاسخ به این پرسش که انتخابات فدراسیون قبل از انتخابات کنفدراسیون آسیا برگزار می‌شود یا نه؟ گفت: «انتخابات در اختیار وزارت ورزش است و تصمیم گیری با وزیر است. حساسیت ها را انتقال داده‌ایم و ایامی که نیاز است انتخابات برگزار شود را اطلاع داده ایم تا با توجه رایزنی‌هایی که شده است، در انتخابات کنفدراسیون آسیا بتوانیم در حد انتظار حرکت کنیم و کرسی بگیریم. وزارت ورزش مصر است انتخابات در سریع ترین زمان ممکن برگزار شود. بلافاصله از یکی، دو روز آینده ثبت نام و انتخابات کمیسیون ها را آغاز می‌کنیم و شرایط را برای برگزاری انتخابات فدراسیون مهیا می‌کنیم.»

سرپرست فدراسیون در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای برگرداندن نفراتی چون یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان دارد؟ تاکید کرد: «ارتباطاتی بود و به کمک ارگان های امنیتی تلاش هایی کردیم که برگردند اما تصمیم خود را گرفته‌اند و پاسخگو هم نیستند. وزارت ورزش و دستگاه‌های امنیتی در تلاش بودند که آنها را برگردانند اما به آن شکل پاسخگو نبودند. در بانوان قبل از اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود، تیم ملی تشکیل شد و اقدام معکوس بود. هالتر وزنه برداری برای بانوان یا سالن مناسب نداریم و باید این مسائل را حل کنیم.»

انوشیروانی در مورد اینکه نفرات تکراری در اردوی تیم ملی هستند چه برنامه‌ای برای ساختن نفرات جدید دارد؟ تصریح کرد: «ما دو نسل سازی در وزنه‌برداری داشتیم یکی در سال ۲۰۰۰ بود و دیگری در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و نتیجه آن را تا سال ۲۰۱۶ دیدیم. امروز در این برهه زمانی دستمان خالی است و آنچه تحویل گرفتیم، تهی از شرایط ایده ال است و تک ستاره‌هایی داریم. برای این برنامه‌ریزی می‌کنیم که رده پایه را بسازیم. یکی از مشکلات ما این است که وقتی ورزشکار چند هفته‌ای از اردو خارج می‌شود و به استانش می رود، از لحاظ حفظ آمادگی دچار مشکل می شود و باید برای آن برنامه داشته باشیم.»

انوشیروانی در مورد بدهی های فدراسیون گفت: «در مجموعه‌ای که ۷۰ درصد آن دست ما نیست ۴ و نیم میلیارد تومان به شرکت توسعه و تجهیز بدهکاریم و شرکت توسعه و تجهیز قرارداد را با ما تمدید نمی‌کند و اینکه ما جایی نشسته‌ایم که قرارداد نداریم، مسئولیت دارد. مالیات حقوق ها هم پرداخت نشده بود که شامل جریمه شده بود. بزرگترین بدهی ما فقر استان ها است و سالن های نامناسب دارند. ما جلسه ای با سازمان برنامه ریزی و بودجه داریم تا در کوچکترین زمان ممکن از بحران ها عبور کنیم. اگر از بحران ها عبور نکنیم، حال وزنه‌برداری همین طور خواهد ماند.»

او ادامه داد: «هرجا در مورد مشکلات وزنه‌برداری صحبت می کنیم متوجه می شویم که اصلا مشکلات را انتقال نداده‌اند اما ما تا ثانیه‌ای که در فدراسیون هستیم می‌دویم. سیم کشی مناسب یا اینترنت مناسب نداریم. خوابگاه‌ها را ببینید چه چیزی را دست گرفته‌ایم و چه انتظاری دارند. هر کجا را دست می‌زنیم، زیر صفر است و گاهی اوقات اشک من در آمده است.»

انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که از رضازاده در انتخابات کنفدراسیون آسیا حمایت می‌کند؟ گفت: «ما وظیفه داریم از حسین رضازاده حمایت کنیم و اسم‌ او را برای انتخابات رد خواهیم کرد. رایزنی هایی برای کسب کرسی داشتیم اما تاکید دارند انتخابات ایران حتما برگزار شود.»

از قراردادهای عجیب و غریب تا نابودی ۷۰ درصد وزنه‌برداری!

حسین مقامی سرپرست در مورد بدهی های فدراسیون گفت: «وزنه برداری به کما رفته است و در بحث زیر ساخت ها و تعداد بیمه شده ها در استان ها کاملا شرایط مشخص است. همه مشکلات به عدم مدیریت بر می گردد و ویرانه ای در فدراسیون به وجود آمده است. مقر فدراسیون یکی از پرافتخارترین رشته های ورزشی را با خانه کشتی مقایسه کنید. ۷۰ درصد سالن استاندارد وزنه برداری را در اختیار غیر قرار داده اند و چند اتاق دست ما است.»

او افزود: «با بذل و بخشش هایی که کردند، بدهی زیادی را گردن فدراسیون گذاشته اند. مانند ۳ و نیم میلیارد تومان بدهی مالیاتی بوده است. رقم بالایی به شرکت توسعه و تجهیز بدهکاریم و تلاش ها بر این بود این بدهی را کمتر کنند. از ابتدا وارد فدراسیون شدیم باید مجمع سالیانه برگزار می کردیم و طبق اساسنامه گزارش مالی و عملکردی ارائه می شد. آقای مرادی صورت جلسه اموال را امضا نکرده و در بحث مالی خزانه دار تمکین نکرد استناد را در اختیار ما بگذارد از این رو مجمع سالیانه به فوق العاده تبدیل شد.»

مقامی در مورد عقد قرارداد طولانی مدت مرادی با کارکنان فدراسیون گفت: «او حاضر نبود قرارداد طولانی مدت ببندد و مدت زمان قراردادها حداکثر سه ماهه بود. او قبل از رفتن، قرارداد یک ساله بسته است که مشکلی ندارد اما مفاد قرارداد مشخص نبود و این نشان می دهد که هدف ضربه زدن بوده است.برای تمام احترامی که برای علی حسینی قائل هستم اما با کادرفنی تا قبل از اینکه برود قرارداد سه ساله بست آن هم در شرایطی که حتی اگر انتخابات باطل نمی شد، ۱۱ ماهه از دوران ریاستش مانده بود. قبل از رفتن با نیرویی قرارداد ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بسته است که تخصص لازم را نداشت و هدف ضربه زدن بوده است.»

مقامی در مورد نامه اعتراضی امیرحقوقی گفت: «قبل از اینکه نامه بزند، برای اردوی قهرمانی جهان دعوت شده بود که در رکورد گیری شرکت کند اما شرکت نکرد و انصراف داد.»

علی حسینی درباره تنش‌های موجود در اردو گفت: «در همه اردوها می‌تواند چنین اتفاقی رخ بدهد و مختص وزنه‌برداری نیست. وزنه‌برداری ایران خیلی خیلی بزرگتر از افراد است و دیگر چنین مواردی تکرار نخواهد شد

علی حسینی در مورد اعتراض امیر حقوقی گفت: «حقوقی یکی از نفرات معترض در مورد اتفاقات وزنه‌برداری بود. وقتی به اردو دعوت شد باز هم تفکراتش سمت اعتراض بود. من سرمربی انتظار دارم بعد از آن اتفاقات، سرگرم کارش باشد اما این کار را نکرد و در مسابقات ندیدیم خوب تلاش کند. به او هم گفتم اگر دنبال اعتراضات است، مدتی دور باشد تا تلنگر بخورد. با این رکوردهایی که داشت نیز در آسیایی آنچنان به دردمان نمی خورد. معتمدی و دهدار را هم داشتیم. برای اردوی آسیایی دعوت نشد اما دو هفته بعد از آن به حقوقی زنگ زدم و گفتم برای ۱۰۲ کیلوگرم جایی ندارد و باید در ۱۰۹ کیلوگرم شانسش را امتحان کند که قبول نکرد. برای اردوی جهانی هم دعوت کردیم اما انصراف داد.»

بهداد سلیمی در نشست مسئولان فدراسیون وزنه برداری بیان کرد: «در مورد گذشته به اندازه کافی صحبت شد و هدف ما این است آینده را درست کنیم. در مورد وظایفم، پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به تیم های ملی مردان به من سپرده اند. الان تمرکز روی تیم بزرگسالان است که مسابقات سنگینی در پیش دارد اما برنامه‌ریزی برای تیم نوجوانان را آغاز کرده ایم.»

سلیمی در مورد اینکه حضور بزرگان در فدراسیون ممکن است ضربه می زند باشد؟ گفت: «من مخالفم اگر رضازاده، کوروش باقری، انوشیروانی توکلی و من نتوانند کمک کنند کسی دیگر نمی تواند. همه آنها با حسن نیت ورود کردند تا وزنه‌برداری سر و سامان دهد اگر ما نتوانیم فکر نمی کنم فرد دیگری بتواند.»

از قراردادهای عجیب و غریب تا نابودی ۷۰ درصد وزنه‌برداری!

کوروش باقری در مورد وزنه‌برداری بانوان بیان کرد: «شرایط بانوان با مردان متفاوت است. راه زیادی داریم البته پتانسیل زیادی دارد و حتی اعتقاد دارم در آینده می‌تواند موفق‌تر از مردان شود. جای تشکر دارد که کار بانوان در فدراسیون قبلی استارت خورد. کارهایی انجام شده بود که برخی غلط بود و برخی کارها مضر بود.»

او در مورد نیروی انسانی در وزنه‌برداری بانوان گفت: «برخی‌ها اعتراضاتی داشتند، رکورد گیری گذاشتیم اما تعداد زیادی نیامدند که نشان می‌دهد وزنه‌برداری زنان خیلی گسترش پیدا نکرده است. در بانوان امکاناتی نداریم. ما کمبود وزنه‌بردار داریم. با تمام احترامی که برای مربیان زحمتکش دارم اما یک مربی باید خودش زیر وزنه سنگین رفته باشد و در مسابقات مهم رفته باشد تا بهتر بتواند اثرگذار باشد. مجبوریم در قسمت هایی کار کنیم که وقت و انرژی ما را می گیرد. مشکلات ما زیاد است.»

باقری با اشاره به کسب مدال طلا در وزنه‌برداری زنان قهرمانی آسیا گفت: «سه مدال طلای ارزشمند کسب شد اما رکوردش برای من جالب توجه بود. هورا نمی کشیم اما خوشحالیم. این واقعیت وجود دارد که در بخش بانوان رکوردها پایین است و فاصله ۱۵- ۲۰ کیلوگرمی با نفرات برتر آسیا و جهان داریم با این حال به همین شکل پیش برویم ۱۸ ماه آینده مقداری فاصله را کم می‌کنیم و کسب سهمیه هم دور از دسترس نیست. معتقدم اگر نگاه به مدال و کسب سهمیه المپیک نباشد، حضورمان بی فایده است.»

باقری در مورد شانس دختران برای کسب سهمیه المپیک پاریس گفت: «خیلی سخت است از الان پاسخ دهیم چون شرایط دختران متفاوت است‌. خود الهام حسینی ۱۰ سال زودتر شروع می‌کرد، اتفاقات خوبی می افتاد. کسب سهمیه دور از دسترس نیست اما انسجام قوی می‌خواهد. مشکلات قبلی باعث شده است تمرکز فدراسیون متاسفانه شاخه شاخه شود. خود من هیچ وقت فکر نمی‌کردم فدراسیونی را ببینیم که به سال ۱۹۹۴ برگشته باشد و حتی شاید آن موقع شرایط یک مقدار بهتر بود اما ان‌شاءالله انوشیروانی و سلیمی کمک می‌کنند که در حوزه فنی دچار نقصان نباشیم. تردید ندارم شرایط رکوردی بانوان خیلی زود مثل مردان می‌شود اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود. دوست داشتیم ۳۱ سالن ساخته شده را ببینیم اما هر چه می‌بینیم، ۳۱ سالن را نمی‌بینیم.»

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =