تهران امروز نوشت:

«کنکور نیمه متمرکز دکترا» اولین سال تولدش را می‌گذراند. شاید به همین دلیل است که هیچ چیز در روند برگزاری کنکور دکترا بدون تغییر باقی نمانده است. از تغییر مهلت ثبت نام گرفته تا تغییر مهلت ویرایش اطلاعات و منابع آزمون. حتی وقتی مسئولان وزارت علوم مکررا تاکید می‌کردند پذیرش دانشجوی دکترای سال 90تنها از طریق آزمون سراسری است برخی از دانشگاه‌ها اطلاعیه پذیرش دانشجو را به صورت دانشگاهی در دانشگاه‌ها پخش می‌کردند اما تغییر آخر در کنکور دکترا بزرگ‌ترین تغییری است که می‌توان در روند برگزاری یک آزمون سراسری دید.

افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها آن هم به میزان دو برابر! اگرچه خوشحالی داوطلبان را به همراه داشته است اما برخی این میزان افزایش را تصمیمی بی‌کیفیت توصیف کرده‌اند که یک شبه اتفاق افتاده است.

 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

کنکور سراسری دکترا تصویب شده بود تا عدالت آموزشی رعایت شود اما در ابتدا بعضی از دانشگاه‌ها اعلام کردند که علاوه بر این کنکور یک آزمون دیگر هم برگزار خواهند کرد که البته کامران دانشجو، وزیر علوم، دانشگاه‌ها را از این کار منع کرد چرا که بر اساس آیین نامه ای که به همین منظور تدوین شد، پذیرش دانشجوی دکترا برای سال تحصیلی 91 - 90 تنها از طریق کنکور سراسری سازمان سنجش میسر بود.

این آیین نامه مقرر می‌کرد که داوطلبان در صورت به دست آوردن حدنصاب نمره قبولی در آزمون سازمان سنجش، به صورت سه برابر ظرفیت به دانشگاهها معرفی شوند و در این مرحله که پذیرش نهایی از سوی دانشگاهها انجام می شود،

دانشگاهها می توانند نسبت به انتخاب دانشجو اقدام کنند اما همین که نتایج «کنکور نیمه متمرکز دکترا» اعلام شد، اعتراض داوطلبانی که در این آزمون پذیرفته نشده بودند نیز آغاز شد. این اعتراض‌ها تا آنجا ادامه یافت که پای شورای عالی انقلاب فرهنگی به پرونده کنکور دکترا باز شد و در جلسه‌ای به ریاست محمود احمدی‌نژاد، سرانجام افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را مصوب کرد.

امسال قرار بود 5 هزار و 600 نفر از میان 130 هزار نفر به دانشگاه برای دوره دکترا وارد شوند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه فوق‌العاده خود با بررسی امکانات دانشگاه‌ها و اقبال داوطلبان مقرر کرد تعداد ورودی‌های امسال به 10 هزار نفر افزایش پیدا کند اما این تنها تصمیم شورا نبود. آن‌ها همچنین مقرر کردند که تعداد 14 هزار نفری که برای مصاحبه دعوت شده بودند به 20 هزار نفر افزایش پیدا کند.

 افزایش ظرفیت اعتبار بالا می‌خواهد

علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید:«در هفته گذشته گزارشی از وزارت علوم در این باره دریافت کردیم که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه راهکارها برای افزایش ظرفیت پرداخته بود.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که افزایش ظرفیت مکانیسم پیچیده‌ای دارد که باید درباره هر دانشگاه به طور جداگانه بررسی شود. او می‌گوید:«مثلا دانشگاه‌هایی که هنوز مصاحبه با پذیرفته شدگان را انجام نداده‌اند با دانشگاه‌هایی که مصاحبه با پذیرفته‌شدگان را انجام داده‌اند متفاوت هستند. در نظر گرفته شده است که مصاحبه‌ها مجددا انجام شود اما همه این‌ها در صورتی امکان پذیر است که امکانات و اعتبارات لازم در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد.»

او دانشگاه‌ها را «سردرگم» و «بلاتکلیف» می‌خواند و ادامه می‌دهد:«بهتر این بود که در همان مرحله اول ظرفیت را بالا می‌بردند چرا که در چنین شرایطی برای عملی کردن آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است، حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است که باید در اختیار وزارت علوم قرار گیرد تا در بین دانشگاه‌هایی که دوره دکترا برگزار می‌کنند، تقسیم شود.»

کنکور دکترا از آغاز تاکنون

حرف از عدالت آموزشی که به میان آمد، «کنکور سراسری دکترا»، غول بی‌شاخ و دمی بود که ناگهان جلوی کارشناسان ارشد در کشور قد علم کرد. اگرچه برگزاری کنکور دکترا مخالفانی هم داشت اما برآیند همه بررسی‌ها و انتقادها به دلیل وجود نکات مثبت در این طرح، سبب شد تا اضطراب و نگرانیِ مواجهه با این غول در نظر گرفته نشود و با وجود مخالفت‌ها و انتقادهایی چند، این کنکور برگزار شود. وزارت علوم در راستای پذیرش بر اساس عدالت محوری و صرفه جویی در وقت و انرژی داوطلب آزمون دکترا، بعد از بررسی هایی که به همراه سازمان سنجش انجام داد، تصمیم گرفت پذیرش دانشجوی دکترا به صورت نیمه متمرکز انجام شود.

سرانجام پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان و پس از چندین بار تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات، بیش از 130 هزار داوطلب در 25فروردین ماه سر جلسه آزمون حاضر شدند تا بخت خود را در این آزمون بیازماند. 14 هزار نفر از این داوطلبان برای شرکت در مصاحبه پذیرفته شدند و به این ترتیب مرحله دوم آزمون دکترا کلید خورد تا نیمه مرداد ماه که به عنوان آخرین روز برای مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی اعلام شده بودپشت سرگذاشته بودند.

اما حدود یک هفته پس از آن کمیسیون آموزش مجلس تشکیل جلسه داد تا ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترا و بررسی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها را بررسی کند. با وجود همه پیگیری‌ها و دلسوزی‌های مسئولان برای محروم نماندن مستعدان از تحصیل در دوره دکترا، داوطلبان این مقطع هنوز بلاتکلیفند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    تصميم يك روزه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها آن هم به میزان دو برابر مايه شرم ساري است. بايد به كيفيت آموزش توجه شود. انشاالله با اين روند وضعيت دكتري هم به زودي شبيه ليسانس مي‌شود و دكتراي بي سواد و بي كار فراوان مي شوند.
  • بدون نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    اتفاقاً افزایش ظرفیت خیلی هم خوبه چون اینجوری مانع از این میشه که جوانان مملکت برا ی ادامه تحصیل به خارج برن .خیلی از افراد هستن که به دلیل اینکه میگن اینجا قبول نمی شیم چون ظرفیت کمه دارن میرن اونور آب
  • بدون نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    لطفا سرنوشت آزمون دکتری را پیگیری نمایید چون داوطلبان در سردرگمی که هیچ در برزخند. آقای حسنی در وزارت علوم و رییس سازمان سنجش هفته گذشته دو اظهارنظر متفاوت داشته اند و یک هفته است که کسی اطلاع رسانی نمی کند.
  • حسین US ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    اول شهریور هم گذشت ولی خبری نشد، این وسط عده ای که امید دارن برای مصاحبه مجدد نمیدونن که مثلا ترم 5 ارشدشون رو تمدید کنن یا نه
  • ندا CA ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    با این تفاسیر بالاخره نتایج کی اعلام میشود؟گفته بودند اوایل شهریور واقعیت دارد؟
  • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    بهترین کار افزایش ظرفیت در مرحله اول و اعلام نتایج و بستن پرونده آزمون فروردین است.ظرفیت 10000 نفر هم بمونه برای سال بعد
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    من هم با علي آقا تا حدودي موافقم. بهترين كار اينه كه در افزايش ظرفيت را در همين مرحله اعمال كنند. يعني از دو سوم افراد معرفي شده را پذيرش كنند.
  • امیر IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    نباید فراموش کنیم که اولین سال برگزاری آزمون نیمه متمرکز بود به نظر من خوب بود و حق به حق دار رسید نه اینکه دانشگاهها فقط دانشجوهای ارشد و نور چشمی های خودشون رو بپزیرن و درآینده نیز بهتر میشه نکته اینه که عده ای که دلشون به دانشگاه خودشون و استفاده از رانت آشنایی با اساتید خوش بود و در این آزمون قبول نشدند حالا دارن سنگ اندازی و شانتاژ می کنن سالیان قبل هم همین اوضاع برای ارشد بود که به تدریج درست شد و امروز همه پذیرفتن و دیگه کسی از اون حرفی نمیزنه
  • lpln IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    اميدوارم هر چه سريعتر نتايج اعلام شود. به نظر من هر تصميمي مي خواهند بگيرند اين همه اتلاف وقت دانشجويان را توجيه نمي کند.
  • محسن IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    بالاخره هرچی هست بهتره زودتر نتایج رو اعلام کنند. بازی کردن با فکر و روح داوطلبا درست نیست. اول شهریور هم شده ولی اعلام نکردن نتایج نهایی رو.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    لطفاً پيگيري كنيد ببينيد اصلاً نتايج قراره اعلام بشه. اگر قراره اعلام بشه، حداقل بگن مثلاً هفته دوم شهريور اعلام مي‌كنيم. واقعاً ديگه نمي‌شه اين بي‌خبري را تحمل كرد
  • بابك IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    من ديروز با سازمان سنجش تماس گرفتم تا ببينم چرا برخلاف وعده رييس سازمان نتايج رو اعلام نكردن ولي جالب اينجا بود كه همه اظهار بي اطلاعي مي كردن از اعلام نتايج و كسي پاسخگو نبود !!!
  • عمر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    0 0
    تو رو خدا نتايج رو زودتر اعلام كنيد يا حداقل بگيد كي اعلام خواهيد كرد
  • علیرضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    بابا چرانتایج رو اعلام نمی کنند؟ خدا به عذاب الهی گرفتارشون کنه... مردیم از بس سایت سنجش رو چک کردیم
  • میم الف IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    با اینکه من دومین سالم بود امابه نظر من برای سال اول برگزاری مناسب بود اما برای سازمان سنجش با این همه تجربه ضعفای فراوانی داشت که ملاحظه شد. به نظر من این قضیه نتیجه کنش بین دانشکاه ها و وزارت علوم و سازمان سنجشه که مجریه برگزاری آزمونه. در هر صورت اگه عدالت عادلانه تقسیم بشه همانطوری که یه دفعه و جسورانه یه چنین کارهای بزرگی می کنن یه تکونیم به دانشکاهها و اساتیدو امکاناتشون بدن بد نیست، با تشکر
  • آرش IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 0
    این کنکور تنها به نفع افرادی بود که هیچ وقت درسخوان نبوده اند و تنها با خواندن درس های سال اول دوره کارشناسی (که حتی دانش آموز دبیرستانی هم ازعهده آن بر می آید،) قادر به ربودن گوی سبقت از دیگران بوده اند. چرا سازمان سنجش برای مقالات داوطلبان نمره ای درنظر گرفته نگرفت اما برای کنکور تالیمویی که خودش برگذار می کند این کار را کرد؟ این یک بی عدالتی آشکار و یک پسرفت است.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    این همه دکتر رو میخواهین چیکار؟ مگه جا هست
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    0 0
    شما رو به خدا نتايج دكتري رو اعلام كنيد و تموم كنيد مرديم از بس سايت رو چك كرديم نتايج گه مشخصه شما اعلام كنين نگران شلوغي سايت نباشين اىاي مسولين منظم رو درنيارين.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    جناب آرش، اگر شما به مرحله مصاحبه راه پیدا کرده باشید و فرم مربوط به داشنگاه های رو پرکرده باشید می بینین که مقاله نمره داره، نمره بالایی هم داره