ایسنا نوشت:

دکتر امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس با بیان اینکه تنظیم اخبار حوادث از سوی رسانه‌ها ظرافت‌های خاص خود را داراست، گفت: انتشار اخبار حوادث در صورتی که در کنار اطلاع‌رسانی دارای جنبه‌آگاهی بخشی و پیشگیرانه نیز باشد، در افزایش امنیت در جامعه موثر است.

وی با بیان این که در هر جامعه‌ای مشکلات و مسایلی وجود دارد، درباره نقش و میزان اثرگذاری انتشار اخبار این مشکلات در رسانه‌ها خاطرنشان کرد: باید در کنار انتشار اخبار حوادث، تحلیل و تفسیر آن نیز در رسانه‌ها انجام شود تا علاوه بر آگاهی‌بخشی به مردم، میزان آمادگی آنان را نیز در مواجهه با جرایم و حوادث بالا ببریم.

این جامعه‌شناس ادامه داد: گاهی این تفکر که انتشار اخبار حوادث خلاف عفت عمومی است باعث جلوگیری از آگاهی مردم و در نتیجه وقوع مجدد جرم می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد در تعریف مباحثی نظیر خلاف عفت عمومی باید تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه خبررسانی در حوزه حوادث به تخصص بالایی نیاز دارد، به ایسنا گفت: متاسفانه برخی نشریات و رسانه‌ها تنها به منظور افزایش فروش یا بازدیدکنندگان دست به انتشار اخبارحوادث می‌زنند و این یعنی غفلت رسانه‌ها از آگاهی دادن به مردم هنگام مواجهه با حوادث.

این کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع اخبار توسط مسئولان به رسانه‌ها مانع از نشر اکاذیب، شایعات و سوءاستفاده‌ رسانه‌های بیگانه می‌شود به تعامل پلیس و رسانه‌ها با مردم اشاره کرد و افزود: آمار وقوع جرم و جنایت را نمی‌توان به صفر رساند اما زمینه‌ها و بسترهای آن را می‌توان کاهش داد بنابراین رسانه‌ها و پلیس باید نظرات و دغدغه‌های مردم را جویا شوند.

حریرچی ادامه داد: صرف ارائه گزارش عملکرد کافی نیست، باید با انجام تحقیقات از سوی رسانه‌ها و پلیس بررسی شود که چه عواملی در وقوع یا بروز یک حادثه موثر هستند. این کارشناس علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: باید بر مبنای نیاز شهروندان و از طریق نظرسنجی رسانه‌ها و پلیس از این افراد طرح‌هایی را در راستای افزایش احساس امنیت در جامعه اجرا کرد چرا که این مردم هستند که با مسایل و مشکلات درگیرند. وی به ایسنا گفت: اجرای چنین طرح‌هایی از سوی پلیس و رسانه‌ها به طور غیرمستقیم سبب افزایش همکاری مردم در مسایل اجتماعی می‌شود.

حریرچی در پایان با تاکید بر توجه به نقش و نیازهای شهروندان در جامعه اظهارکرد: مردم ما افراد باهوشی هستند و متوجه کوتاهی مسئولان در انجام وظایف خود می‌شوند، بنابراین بهتر است رسانه‌ها اخبار حوادث را علاوه بر جنبه اطلاع‌رسانی از منظر چرایی وقوع و راهکارهای پیشگیری از آن نگاه کنند.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    1 0
    همیشه باید واقیت را گفت .نه کم نه زیاد .بقیه با خود مردم