دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه تازه تاسیسی است که قصد دارد مدرک گرایی را حذف کند و کاری کند که دانشجویان مدرک گرا نباشند.

سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور در کافه خبر از اهداف تاسیس این دانشگاه گفت. او معتقد است که این دانشگاه می تواند دو هدف آموزش عالی که یکی اصلاح هرم تحصیلی و دومی بومی کردن رشته ها است را به خوبی انجام دهد.

رضایی گفت: یکی از اهدافی که در نظام کلان آموزش عالی دنبال می شد این موضوع بود که هرم تحصیلی باید اصلاح شود و بیشترین دانشجویان کاردانی باشند و همینطور که به بالا که می رسد تعداد فارغ التحصیلان  دکترا کم شود تا به نوک هرم برسد.اما واقعیت موجود این است که با حضور دانشگاه پیام نور، آزاد و علمی کاربردی دانشگاهها به سمتی رفتند که همه گرایش به کارشناسی ارشد و دکترا دارند و متاسفانه هرم تبدیل به گلدان شد.

رضایی ادامه می دهد: اما وقتی 167 موسسه فنی و حرفه ای وجود دارد که ظرفیت پذیرش 100 هزار دانشجو را دارد ،بنابراین کاردانی افزایش می یابد و هرم تا حدودی اصلاح می شود.

او همچنین گفت: موضوع دیگر، آمایش اموزش عالی در کشور است که وزارت علوم 2 سال است شروع کرده ،اما به نظر من بیشتر در دانشگاه فنی و حرفه ای کاربرد دارد. زیرا مطابق این طرح  در دانشگاههای باید رشته ها را بومی کرد که این موضوع در دانشگاه ما کاملا اجرا می شود. مثلا ما رشته ای به نام پرورش زعفران داریم که که تنها در قائنات امکا تحصیل آن وجود دارد.یا در میبد رشته سرامیک داریم و تمام فارغ التحصیلان جذب بازار کار هستند.بنابراین آمایش سرزمین یعنی در هر استان بررسی کنیم که امکان پرورش و اشتغال کدام رشته وجود دارد که راه انداری شود .

متن کامل این گفت وگو را می توانید اینجا بخوانید.

23247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =