دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اعلام این خبر که اصفهان به عنوان محل برگزاری این رویداد سینمایی انتخاب شده،‌ از نمایش آثار برگزیده 24 دوره قبل در این دوره جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین نشست رسانه‌ای بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حضور احمد میرعلایی دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیرروابط عمومی جشنواره و اهالی رسانه صبح دوشنبه 14 شهریورماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

برگزاری جشنواره در آبان‌ماه
در ابتدای این نشست میرعلایی درباره زمان برگزاری این رویداد سینمایی گفت: «زمان برگزاری جشنواره 23 تا 27 آبان ماه تعیین شده است. مراسم افتتاحیه شب عید غدیرخم برگزار می‌شود و اختتامیه نیز روز جمعه 27 آبان ماه.»

او در مورد بخش بین‌الملل جشنواره اظهار داشت: «امسال خوشبختانه تعداد زیادی از فیلم‌های خارجی درخواست شرکت در جشنواره داده‌اند و هیئت انتخاب این بخش در حال بررسی آثار هستند تا در هفته پایانی شهریور یا ابتدای مهر تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود.»

دبیر جشنواره ادامه داد: «ستاد مرکزی اجرایی جشنواره کارش را شروع کرده و برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری بهتر جشنواره صورت گرفته است.»

او اظهار داشت: «از سال بعد به مدت پنج سال زمان برگزاری جشنواره یا همزمان با 16 مهرماه روز جهانی کودک خواهد بود یا در هفته‌ای که این روز قرار دارد برپا می‌شود. امسال بنا به دلایلی تاریخ شروع جشنواره 23 آبان‌ماه تعیین شد.»

بازگشت جشنواره به اصفهان
همزمان با برپایی بیست و پنجمین دوره جشنواره این رویداد سینمایی به اصفهان بازمی‌گردد. میرعلایی در مورد انتخاب محل برگزاری جشنواره گفت: «نگرانی و دلمشغولی زیادی برای برگزاری هرچه بهتر بیست و پنجمین دوره جشنواره داشتیم. در 24 دوره گذشته دوستان زیادی برای حفظ جایگاه این رویداد سینمایی زحمت کشیدند که تلاش ما قدر نهادن به این تلاش بود. قصد ما این بود همزمان با برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره نگاهی به دوره‌های قبلی آن داشته باشیم و برای آینده آن برنامه‌ریزی کنیم.»

او ادامه داد: «امسال دبیری جشنواره دیر به من اعلام شد با این وجود ما در بنیاد سینمایی فارابی همان‌طور که در مورد جشنواره فجر عمل می‌کنیم کارهایمان را آغاز کرده بودیم. زمانی که جواد شمقدری معاون امور سینمایی مسئولیت برگزاری جشنواره را برعهده من گذاشت به این نتیجه رسیدیم باید زیرساخت‌های مناسب را برای پنج شش دوره آینده جشنواره به وجود آوریم.»

دبیر جشنواره گفت: «اگر فقط نگاه ما به این دوره از جشنواره بود، برگزاری آن در تهران بهترین راه و شاید درست‌ترین انتخاب بود، اما ما شهرهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و همدان اولویت اصلی ما بود. از مسئولان استان‌ها و شهرهای همدان، مازندران، استان خراسان رضوی، کرمان،‌ تبریز، فارس و اصفهان بسیار ممنون هستیم که اعلام آمادگی کردند پذیرای جشنواره باشند.»

او گفت: «هدف ما این بود که محل برگزاری جشنواره زیرساخت‌های مناسب برای برپایی این رویداد را داشته باشد و همچنین باید این مسئله از سوی آنان درک می‌شد که مرزی بین میزبانی و برگزاری جشنواره وجود دارد. برخی چنین تصور می‌کردند که کار برگزاری جشنواره فقط همین برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه است و اصلا به این مسائل که در طول یکسال زحمت زیادی برای تهیه و تامین فیلم‌ها صورت می‌‌گیرد توجهی نمی‌شد. ما باید جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان را به گونه‌ای برگزار کنیم که گویا همه ایران دست در دست هم داده‌اند تا این رویداد سینمایی به بهترین شکل در یک استان برپا شود.»

میرعلایی اظهار داشت: «انتخاب شهری از میان این شهرها و دل کندن از همدان برای ما سخت بود. یکی از نتایج خوب برگزاری جشنواره کودک در همدان این بود که تعداد سینماهای این شهر از عدد دو به 10 ارتقا پیدا کرد.»

او گفت: «روز یکشنبه سیزدهم شهریورماه باز هم سفری به اصفهان داشتیم و در این سفر تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره در این شهر به امضا رسید. براساس این تفاهم‌نامه در پنج سال آینده جشنواره در اصفهان برپا می‌شود. ما اصفهان را شایسته برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره می‌دانیم. نگرانی‌هایمان را با مسئولان اصفهانی در میان گذاشتیم و منتظر برگزاری یک جشنواره خوب هستیم.»

پیام جشنواره
میرعلایی اعلام کرد نشست رسانه‌ای جشنواره شامل این پیام است: «همدلی و وفاق اهالی سینما پیامی است که می‌خواهم از این نشست منتقل شود. من مدیران سینمایی را جزو اهالی سینما می‌دانم و امیدوارم به واسطه جشنواره کودک این همدلی که مدت‌ها در سینما وجود داشت و الان کمرنگ شده یادآوری شود.»

او پیام جشنواره را نیز چنین بیان کرد: «پیام جشنواره از سوی دانش‌آموزان به سفارت‌های موجود در ایران منتقل خواهد شد. پیام ما نشاط و شادابی برای کودکان، امید و تعالی برای نوجوانان و مهربانی و همدلی برای خانواده‌ها است.»

بخش‌های مختلف جشنواره
دبیر این دوره از جشنواره درباره بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی گفت: «در بخشی از جشنواره آثار برگزیده 24 دوره قبلی جشنواره به نمایش درمی‌آید. ره‌آورد بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر که شامل مرور برخی از آثار جشنواره خواهد بود بخش دیگری است. مرور آثار شاخص اکران نشده کودک و نوجوان را در بخشی از جشنواره به نمایش می‌گذاریم. ما با معاونت سینمایی مذاکراتی در مورد اکران فیلم‌های کودک و نوجوان داشتیم که امیدوارم به نتیجه برسد.»

او ادامه داد: «در بخش بین‌الملل و داخلی جشنواره نگاهی خاص به آثار اقتباسی خواهیم داشت و مرور آثار پویانمایی فرانسه بخش دیگری است. بخشی هم با عنوان مرور فیلم‌های کودک و نوجوان کشورهای اسلامی و جایزه ویژه محمد الدوره در نظر گرفته‌ایم»

او در مورد بخش فیلمنامه جشنواره گفت: «سال گذشته بخش فیلمنامه به جشنواره اضافه شد که پنج اثر برگزیده شد و امسال دو فیلم براساس آن فیلمنامه‌ها در دست ساخت است. امسال 15 فیلم سینمایی از سه نسل به جشنواره ارائه شده‌اند.»

نکوداشت و تقدیرها
میرعلایی در مورد مراسم تقدیر و نکوداشت‌های این دوره از جشنواره گفت: «امسال هم برنامه‌ای برای نکوداشت و تقدیر داریم. یک نکوداشت مربوط به نوجوان 13 ساله‌ای است که به روایت نویسنده کتاب «دا» اسلحه‌ای بلندتر از اندام خود در دست می‌گرفت و به جنگ می‌رفت. امسال از شهید بهنام محمدی به عنوان دانش‌آموزی که از آب و خاک این مملکت دفاع کرد تقدیر می‌کنیم.»

او گفت: «هنرمندی که در جشنواره امسال تقدیر می‌شود محمدعلی کشاورز است که از پیشکسوتان ماست و اهل اصفهان هم هست.»

دبیر جشنواره همچنین اعلام کرد پوستر در روز 16 مهرماه رونمایی می‌شود و تمبر جشنواره نیز در این مراسم عرضه خواهد شد. او یادآوری کرد شهر میزبان جشنواره براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته یکسال در یک سینما فیلم‌های کودک و نوجوان اکران خواهد کرد. در حاشیه جشنواره ورک‌شاپ‌هایی برگزار خواهد شد و همچنین از میان فیلم‌های ایرانی متقاضی حضور در جشنواره هشت اثر آماده نمایش، پنج فیلم در مرحله فنی و دو فیلم در حال فیلمبرداری هستند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =