دبیر بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در نشستی با اهالی رسانه جزئیات این دوره از جشنواره را بیان کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری جشنواره فیلم کودک یکشنبه هفدهم مهرماه در بیناد سینمایی فارابی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی جشنواره با تبریک روز جهانی کودک به اهمیت پرداختن به کودکان اشاره کرد و در ادامه احمد میرعلایی دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره این رویداد سینمایی صحبت کرد.
 
میرعلایی درباره فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی گفت: «بخش فرهنگی فارابی با حضور پژمان لشگری‌پور فعالیت گسترده‌ای در بخش فیلمنامه آغاز کرده و بیش از 440 فیلمنامه در این روزها بررسی شده که 25 درصد از آن‌ها فیلمنامه کودک و نوجوان است.»
 
او ادامه داد: «سعی داریم زمینه افزایش کیفیت فیلمنامه‌های کودک را فراهم کنیم. به جرات اعلام می‌کنم هم‌اکنون قوی‌ترین بخش کارشناسی فیلمنامه کشور در بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی فعال است و بسیاری از فیلمسازان فارغ از بحث‌های حمایتی و مشارکتی تنها از مشورت‌های کارشناسان این بخش استفاده می‌کنند.»
 
او خاطرنشان کرد: «یکی از بخش‌های مغفول سینمای ایران، توجه به فیلمنامه‌های انقلاب اسلامی است. در این بخش با کمبود آثار ارزشمند مواجه هستیم. به این دلیل امسال مسابقه مستقل فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی را برگزار می‌کنیم تا کمبودها مرتفع شود. فیلمنامه‌نویسان تا 13 آبان ماه فرصت دارند طرح‌های خود را به این جشنواره ارایه دهند.»
 
دبیر جشنواره فیلم کودک در ادامه درباره این جشنواره گفت: «هیئت انتخاب بخش بین‌الملل کار خود را به پایان رسانده و در این بخش آثار مربوط به فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی به زودی اعلام خواهد شد. با توجه به تولید سه فیلم سینمایی پویانمایی با قابلیت‌های مناسب در کشور، این آثار نیز در بخش بین‌الملل رقابت خواهند کرد. در بخش سینمای ایران نیز شاهد رقابت آثار پویانمایی کوتاه خواهیم بود. جایزه محمد الدوره در بخش بین‌المل اهدا می‌شود. همچنین در بخش بین‌الملل شاهد حضور 70 مهمان خارجی و آثاری از 20 کشور جهان خواهیم بود.»
 

 
پوستر بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان
 
میرعلایی گفت: «با توجه به بیداری اسلامی در جهان معاصر، بخشی از جشنواره را به نمایش فیلم‌های کشورهای اسلامی با موضوع کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم که در این بخش 12 فیلم به نمایش در می‌آیند.»
 
سینما و اقتباس همراه با نمایش مجموعه‌ای از آثار ارزشمند، مرور سینمای فرانسه که آثار پویانمایی و زنده شاخصی در حوزه سینمای کودک دارد از دیگر بخش‌های غیررقابتی بین‌المللی جشنواره بود که میرعلایی به آن‌ها اشاره کرد.
 
دبیر جشنواره فیلم کودک با اشاره به استقبال فیلمسازان از بخش مسابقه سینمای ایران، یادآور شد: «در بخش مسابقه سینمای ایران 16 فیلم سینمایی اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر از این تعداد، دو یا سه فیلم هم به جشنواره نرسد باز هم با آمار قابل قبولی مواجه هستیم که فراتر از تولیدات کودک و نوجوان بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینماست. امسال خوشبختانه با توجه به آثار سینمایی که به طریقه 35 میلیمتری فیلمبرداری شده‌اند و یا آثاری که با نگاه سینمایی و به شیوه دیجیتال جلوی دوربین رفته‌اند به نظر می‌رسد جشنواره پر باری را شاهد خواهیم بود.»
 
او با اشاره به بخش‌های رقابتی سینمای ایران، اضافه کرد: «علاوه بر بخش مسابقه آثار سینمایی، شاهد برگزاری مسابقه آثار ویدیویی بلند، نیمه‌بلند و کوتاه در قالب سه بخش خواهیم بود و همچنین بخش مسابقه پویانمایی‌های کوتاه نیز برگزار می‌شود و جایزه شهید بهنام محمدی در این بخش به اثر برگزیده اهدا خواهد شد.»
 
میرعلایی با اشاره به دیدار خود با مسئولان آستان قدس رضوی تصریح کرد: «این دیدار با برکت‌های زیادی برای جشنواره همراه بود و 70 فیلم از تولیدات این آستان در اختیار جشنواره قرار گرفت که بخشی از این آثار با موضوعات مربوط به امام رضا(ع) در این جشنواره به نمایش در می‌آیند.»
 
دبیر جشنواره فیلم کودک خاطرنشان کرد: «امسال شاهد حضور و مشارکت مناسب سازمان‌ها و نهادهای مختلف در جشنواره فیلم کودک هستیم تا از موضع خود آثار جشنواره را ارزیابی کنند. در واقع در جشنواره 25 فیلم کودک اختتامیه جداگانه‌ای را برای این سازمان‌ها برگزار می کنیم تا نتایج داوری خود را اعلام کنند. این نظر و ارزیابی از سازمان‌های مختلف می‌تواند در جهت افزایش جذابیت‌های سینمای کودک برای مخاطبان این حوزه و خانواده‌ها باشد.»
 
او برگزاری مسابقه عکس فیلم را از سایر بخش‌های جشنواره فیلم کودک دانست و افزود: «در این بخش آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده و امیدوارم در سال‌های بعد زمینه رقابت در سایر مواد تبلیغاتی سینمای کودک و نوجوان نیز فراهم شود. امسال عکس‌های مربوط به سه سال 88 ،89 و 90 امکان حضور در بخش رقابتی جشواره را دارند.»
 
میرعلایی در ادامه بزرگداشت محمدعلی کشاورز، محمد کاسبی و جهانبخش سلطانی و نکوداشت شهید بهنام محمدی، وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی را از دیگر بخش‌های جشنواره فیلم کودک دانست و خاطر نشان کرد: «علاوه بر این افراد امسال از جمعی از دوبلورهای سینمای کودک و نوجوان که نقش مهمی در افزایش جذابیت این سینما دارند نیز تقدیر خواهد شد.»
 
او برگزاری کارگاه‌های آموزشی سینمای سه بعدی، ساخت فیلم عروسکی و انیمیشن و نمایشگاه عکس کودک و نوجوان از رضا برجی، نمایشگاه هدایای آستان قدس رضوی و نمایشگاه هنرهای تجسمی این آستان را از جمله بخش‌های فرعی جشنواره برشمرد.
 
دبیر جشنواره تصریح کرد: «چند کاروان فرهنگی از اوایل آبان ماه از مشهد شهر امام رضا(ع) حرکت می‌کنند و هدایای جشنواره را در میان مناطق محروم اهدا خواهند کرد. همچنین در این مناطق شاهد نمایش فیلم خواهیم بود که به نوعی جشنواره ابتدا برای مناطق محروم آغاز می‌شود و همان 250 نمایش فیلمی که اشاره کردم به این شکل انجام خواهد شد.»
 
میرعلایی در پایان اظهار داشت: «با توجه به اهمیت بحث چگونگی نمایش آثار، با هماهنگی‌های به عمل آمده قرار شده تجهیزات نمایش و اکران شش تا هفت سالن سینما در اصفهان به استانداردهای لازم برسد تا شاهد اکران مناسب و باکیفیت آثار جشنواره فیلم کودک باشیم.»
 
پوستر بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حضور مادر شهید بهنام محمدی و گیتی خامنه مجری برنامه کودک و نوجوان رونمایی شد.
 
بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک از 23 تا 27 آبان‌ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =