۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۱

شرق نوشت:

موج سوم ایدز در ایران در حالی رو به افزایش است که به اذعان مسوولان وزارت بهداشت هنوز 50 تا 60‌هزار نفر از مبتلایان در کشور از بیماری خود نا‌آگاهند. با این حال معاون غذا و داروی وزارت بهداشت می‌گوید: آگاهی عمومی نسبت به مسایل جنسی در کشور رو به افزایش است و در سایه این مساله می‌توان به کنترل این بیماری در سطح جامعه امیدوار بود.

بحث‌های مربوط به سلامت جنسی در حالی در طول چند سال اخیر در جامعه بیش از پیش در حال مطرح شدن است که همواره برنامه پیشگیری از بیماری ایدز در جامعه مطرح بوده و موج سوم ایدز در جامعه ایران به گواه مسوولان وزارت بهداشت به شکلی در حال افزایش است که رفتار‌های پرخطر جنسی را عمده‌ترین دلیل این افزایش می‌دانند.

در مقابل افزایش فروش کالاهای آمیزش جنسی و دارو‌های پیشگیری از ایدز در جامعه و دسترس بودن آنها در داروخانه‌های کشور می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که حساسیت عمومی در رابطه با افزایش آگاهی نسبت به سلامت جنسی در حال افزایش است. با این حال آمیختگی برنامه‌های این وزارتخانه در رابطه با سلامت جنسی در جامعه با برنامه‌های کنترل موج سوم ایدز در جامعه سوال‌برانگیز است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به موج سوم شیوع ایدز در کشور می‌گوید: موج نخست ایدز سال 65 شناسایی و نخستین مورد ابتلا به آن در کشور شروع شد و طی یکی، دو دهه با افزایش ناگهانی ایدز در بین مصرف‌کنندگان تزریقی موادمخدر و زندانیان در کشور مواجه شدیم و موج سوم ابتلا به ایذر از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده است و از همین جهت می‌توان این موج را با بحث‌های سلامت جنسی مرتبط دانست. هم‌اکنون آمار ابتلا به ایدز در این رابطه در حال افزایش است؛ در واقع الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود. شیبانی تاکید کرد: هفت درصد از مبتلایان به ایدز «در معرض خطر مسایل اخلاقی و رفتاری» قرار دارند و با توجه به افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبه‌رو شویم، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد.

وی می‌افزاید: از سال 65 تا امسال 8/9‌درصد از افراد از طریق روابط جنسی مبتلا به ایذر شده‌اند؛ در صورتی که این آمار در سال 89، 8/20 درصد بوده است همچنین تخمین‌زده می‌شود، 50 تا 60‌هزار مورد ابتلا در کشور وجود داشته باشد که این افراد از وضعیت و آلودگی خود اطلاع ندارند که خوشبختانه در حال حاضر در تمام شهرستان‌های کشور، مراکز و پایگاه‌های مشاوره در آنجا راه‌اندازی شده و در طول دو سال گذشته هم رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما و خبرگزاری‌ها حرکت مناسبی درباره آگاه‌سازی مردم انجام داده‌اند که اگر این روند ادامه پیدا کند و این همکاری‌ها بیشتر تداوم یابد ما انتظار داریم به اهدافی که در برنامه‌ریزی کشوری پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم و بتوانیم گسترش این بیماری را بیشتر کنترل کنیم.

شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در ادامه می‌گوید: موج نخست ایدز سال 65 شناسایی و نخستین مورد ابتلا به آن در کشور شروع شد و طی یکی، دو دهه با افزایش ناگهانی در بین مصرف‌کنندگان تزریقی موادمخدر و زندانیان در کشور مواجه شدیم موج سوم ابتلا به ایذر از طریق روابط جنسی محافظت نشده است و از همین جهت می‌توان این موج را با بحث‌های سلامت جنسی مرتبط دانست.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت در این رابطه افزود: عمده برنامه‌های وزارت بهداشت در رابطه با بحث‌های سلامت جنسی در جامعه، به برنامه‌هایی معطوف است که در راستای کنترل و پیشگیری از ایدز در جامعه مطرح می‌شود. ما با توجه به سیاست‌های موجود از این طریق سعی داریم آگاهی‌های جنسی در این رابطه را افزایش دهیم چرا که این امر به نوعی مبنای مهمی در سلامت اجتماعی افراد تلقی می‌شود و در برنامه‌های ما نیز این مسایل به شکلی دیده شده است.
او می‌افزاید: از نظر ما مهم‌ترین هدف هر دولتی تحقق توسعه پایدار است و مردم مهم‌ترین منبع توسعه هستند، آنان وقتی می‌توانند منبع مناسب برای توسعه باشند که از سلامت برخوردار باشند، از سوی دیگر زنان نیز نیمی از جمعیت هر کشور و در واقع نیمی از نیروی توسعه‌دهنده هر جامعه را تشکیل می‌دهند و چنانچه زنان سالم باشند، توسعه پایدار محقق می‌شود، بر همین اساس ما عمده شعار‌های‌مان در این زمینه بر پایه زنان سالم، محور خانواده و جامعه سالم است.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    0 0
    چند قلم از داروهای ضد ایدز را در ایران تولید می کنیم؟