یک بیمار مبتلا به ایدز در ماه عسل امشب درباره مشکلات این بیماران سخن گفت

او از تجربیات خود به عنوان یک فرد مبتلا به HIV مثبت گفت. این مرد میانسال گفت که کانونی را برای آگاهی بخشی به جامعه درباره ایدز، تشکیل داده و وظیفه دارد مردم را در مقابل این بیماری، آگاه کند.

آقای احمدی گفت: "من اینجا هستم که شفاف سازی بکنم تا مردم آگاهانه برخورد کنند، چون لاپوشانی در این ماجرا، به شدت خطرناک است. مردم باید بدانند کسی که HIV دارد چه مشکلاتی دارد و با او باید چگونه برخورد شود. خانواده ها فکر می کند که اگر کسی بیمار شد، از کشور و جامعه باید طرد شود، این صحت ندارد، چون او نیز یک بیمار است و باید با او مانند یک بیمار برخورد کرد."

وی در ادامه افزود: "چون بیماران مبتلا به HIV+ دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف هستند، باید خیلی از مسایل را لحاظ کنند. کسی که باید از سایر بیماران و کانونهای بیماری زا فرار کند و مراقبت کند که دچار مشکل نشود، ما مبتلایان به HIV+ هستیم چون مقاومت بدنمان و سیستم دفاعیمان ضعیف است."

احمدی در توضیح تفاوت سیستم ایمنی بدن یک بیمار مبتلا به HIV مثبت و فرد عادی گفت: "سیستم دفاعی بدن افراد عادی، هزار CD4 است و کسی که مبتلا به HIV باشد، سیستم دفاعی اش از 300 کمتر است. شخصا دیروز CD4خود را آزمایش کردم، 80 بود و امکانش زیاد است که یک ویروس، یا میکروب برای من مشکلات زیادی ایجاد کند."

مهمان متفاوت ماه عسل درباره رفتار جامعه با بیمارانی مانند او گفت: "کسی که HIV دارد، باید بهداشت را کاملا رعایت کند و مراقبت کند. چون جامعه ترس زیاد و قدرت تحمل کمی دارد که ناشی از عدم آگاهی نسبت به این بیماری است، حتی نمی خواهد با این موضوع، روبرو شود. برای همین، ما در جامعه دچار مشکلات زیادی شده ایم."

او در پاسخ به سئوال علیخانی، مجری ماه عسل که پرسید چطور به HIV مبتلا شده است، گفت: "موضوع عدم آگاهی است. پزشکان می گویند از سه طریق به طور عادی یک فرد مبتلا به ایدز شود. رابطه جنسی ناسالم، تزریق با سرنگ مشترک آلوده و یا با انتقال فراورده های خونی صورت می گیرد. همچنین درصد اندکی نیز از طریق انتقال ویروس از مادر به جنین یا از طریق دندانپزشکی. دلیل ابتلای من، عدم آگاهی بود نسبت به کاری که می کردم. هیچ کس دوست ندارد کاری کند که یک عمر دچار مشکل شود. امروز آگاه شدم و سعی می کنم این پیام را به دیگران بیاموزم. برای همین کانونی را تاسیس کرده ام تا در آن برای جذب بیماران، آموزش و ارتقای آگاهی جامعه فعالیت کنم. بیمار ایدزی، مانند سایر بیماران است. ایدز هم یک بیماری است با مشخصات خود، مانند سرما خوردگی که بیمار باید مسایلی را رعایت کند، در ایدز نیز بیمار باید پرهیزهایی را داشته باشد."

این بیمار مبتلا به HIV مثبت در ادامه گفت: "متاسفانه قضاوت درباره این موضوع، باعث قصاص قبل از جنایت در جامعه می شود. وقتی جامعه نمی داند کسی به چه عنوان و راهی آلوده شده و جز این سه راه نمی شناسد، باعث قضاوت می شود. این را به جامعه می گویم هیچ کس آگاهانه به خود و دیگران خسارت نمی زند."

وی در قسمت دیگری از برنامه گفت: "کسی که نتیجه آزمایش را به من داد، با گریه جواب را به من داد. ما به واسطه مشکلاتی که داریم، می توانیم بگوییم در کانون حمایت از بیماران، کم آورده ایم، چون شخصی کار می کنیم و هیچ حمایتی از ما نمی شود. 8 کانون در کل کشور درباره کمک به مبتلایان به ایدز وجود دارد که هیچ پشتیبانی از آنها نمی شود. تا الان همه کارها به واسطه تلاش و سرمایه خودمان بوده."

احمدی در مورد وضعیت خانوادگی خود گفت: "دور از انتظار نبود که من دچار ایدز شوم. بسیاری از افراد فامیل نمی دانند من HIV+ هستم. کسی رودررو با ما برخورد نمی کند. هر چیزی هست، پشت صحنه است. تا حالا متوجه نشدم که کسی با من دست نمی دهد، ولی دارم متوجه می شوم که پشت پرده، بسیاری از آشنایان تصمیم می گیرند روابطشان را با من محدود کنند. تاکنون اجازه نداده ام کسی به چشم بیمار به من نگاه کند. کسی نمی تنواند نشان بدهد HIV در کدام قسمت زندگی من وجود دارد."

او درباره حضور خود در بیماری ماه عسل اظهار کرد: "من اینجا هستم تا به همه بگویم ایدز دارم. این ترس برود کنار، این بیماری مانند سایر بیماریهاست. ما به کسی صدمه نمی زنیم. ما باید مراقب باشیم چون سیستم دفاعی بدن ما ضعیف است. یک تن ماهی آلوده خوردم، 7 روز در بیمارستان بستری شدم و 40 کیلوگرم وزن کم کردم. هر کسی من را می دید می گفت چرا آب شده ای. عده ای از هموطنان که HIV مثبت هستند، نمی گویند چون به خاطر فردیت خود راضی نمی شوند. شخصا از زمانی که فهمیدم بیمار هستم، سعی کردم ببینم این بیماری چیست و به کجا خواهم رفت. آنچه درک کردم این بود که از لحاظ روحی اجازه ندهم این بیماری بر من غلبه کند. اگر ضعیف و گوشه گیر باشم، زمینه فراهم می شود که مشکلاتم بیشتر شود."

احمدی در ادامه گفت: "مادرم هر زمان که درباره این بیماری مطرح می شود، گریه می کند. چون مادر است و هر بیماری ای که داشتم، اشک می ریخت، فرقی هم نمی کرد چه بیماری ای. به او می گویم من را می بینی که چطورسرحال زندگی می کنم. پس چرا ناراحتی؟ اینجا دیگر حرفی نمی زند."

نقش اول قصه پریا با ایدز گرفتن تنبیه شد

در ادامه برنامه، خانواده ای آمدند که سالهاست در زمینه کمک به بیماران HIV مثبت فعالیت می کنند. مرد خانواده در زمانی که وارد شد با احمدی، روبوسی کرد که علیخانی در این مورد گفت: "این روبوسی، خیلی پیام دارد."

همسر این مرد در ادامه گفت: "اشخاصی که دچار ایدز هستند، می ترسیدند در این برنامه شرکت کنند چون نمی توانستند واکنش مردم و جامعه را پیش بینی کنند. در این برنامه، همه از مسایل و مشکلات خود گفتند. ولی به قدری در جامعه نسبت به این بیماری، نگاه بدبینانه وجود دارد که احساس عدم امنیت می کند، چون ممکن است فردا به او نگاه بد و منفی بشود."

وی بخشی از سخنانش گفت: "همسرم، علی در خط مقدم برخورد با این بیماران است و من می ترسیدم برای او نیز مشکلی پیش باید، ولی بعد متوجه شدم ترسم موردی ندارد، چون جامعه به دلیل ناآگاهی، این ترس را به من منتقل کرده بود. در داستانها و فیلمها وقتی می خواهند ایدز را نشان دهند، در نهایت شخص اول منفی فیلم را تنبیه کنند، او را به ایدز مبتلا می کنند."

با اصرار مجری، این خانم، به فیلم "پریا" اعتراض کرد: "در این فیلم، نشان داد کسی که به زنی می خواهد کمک کند، دچار ایدز می شود. چرا اینطور برای مردم قضاوت منفی به وجود می آورد."

شوهر این خانم در ادامه برنامه گفت: "علاوه بر عوام، در خواص نیز این اشتباه جا افتاده که یک بیمار مبتلا به HIV باید قرنطینه شود. من روزانه حداقل به صورت مستقیم 8 ساعت در روز با این بیماران همکاری می کنم. در باشگاهی که داریم، امکانات خود را متمرکز کرده ایم تا بیماران به زندگی عادی برگردند. چون غذاخوردن، دست دادن، روبوسی و سایر ارتباطات روزمره، مشکلی برای سایر افراد به وجود نمی آورد."

وی افزود: "کسانی را داریم که زندگی عادی دارند، از یک پدر و مادر مبتلا، کودکانی به دنیا آمده اند که مشکلی به وجود نیامده است."

این خانم در بخش دیگری از سخنانش گفت: "زن و شوهرهایی هستند که یکی از زوجین، HIV مثبت هستند و در شرایط خاصی با همدیگر ازدواج کرده اند و زندگی شیرینی دارند. چون زندگی شان هدفمند است. شما هم در برنامه تان زمانی گفتید مگر ایدز داری که خجالت می کشی؟ این نگاه بسیار بدی است که مبتلایان به ایدز را دچار مشکل می کند."

در پایان این برنامه، علیخانی، صورت احمدی، بیمار مبتلا به HIV مثبت را بوسید و از او عذرخواهی کرد که قبلا قضاوت اشتباهی درباره این بیماران داشته است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • :] IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    2 1
    جالب بود :)
  • :] IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 1
    جالب بود :)
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 3
    منم یادمه علیخانی به کی گفت به مرتضی مهرزاد. کارش بد بود اما از برنامه امروزشون درس عبرت گرفت.
  • niusha zand IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 3
    همچنین درصد اندکی نیز از طریق انتقال ویروس از مادر به جنین یا از طریق دندانپزشکی این و نگفت.گفت "جراحی"
  • niusha zand IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 2
    "دور از انتظار نبود که من دچار ایدز شوم" اینم نگفت.چرا تحریف می کنین انقد