۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۶

تهران امروز نوشت:

درحالی که حامیان محیط زیست از وقوع «سیاه زخم» در حیات‌وحش اصفهان و خراسان نگرانند مسئولان دو سازمان حفاظت از محیط‌زیست و دامپزشکی هیچ اطلاعی راجع به مرگ‌ها نمی‌دهند.

تاکنون لاشه 10 آهو در دشت قمیشلو اصفهان و 30 لاشه در ساریگل خراسان شمالی کشف و معدوم شده است. کارشناسان مستقل مرگ و میرها در هر دو استان را نتیجه بیماری شاربون(سیاه زخم) می‌دانند اما رمضانی معاون فنی اداره دامپزشکی خراسان شمالی هم در گفت‌وگو با «تهران امروز» بیان علت مرگ ومیرها را به بعد از برگشتن جواب آزمایش از مشهد موکول می‌کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود نگرانی از سرایت بیماری به انسان می‌گوید:«علائم نشان می‌دهد که این بیماری خطری برای انسان‌ها ندارد.» البته اصفهانی‌ها هم خیلی راحت قبول نکردند که بیماری سیاه زخم به جان حیات وحش قمشیلو که پرتعداد‌ترین آهوان ایرانی را در خود دارد اما اعتراض رسانه‌ها باعث شد تا بالاخره مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست علت مرگ آهوان را شاربون(سیاه زخم) بدانند اما به رغم خطرناک بودن این بیماری و تایید بیماری شاربون در خراسان از سوی کارشناسان مستقل، مسئولان همچنان روی ناشناخته بودن بیماری تاکید دارند.

سازمان دامپزشکی درحالی روی ناشناخته بودن بیماری اصرار می‌ورزد اما اطمینان دارد که بیماری که هنوز شناخته نشده است برای انسان‌ها هیچ مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد. اما آهک پاشی در اطراف آبشخورها و توجیه نگهبانان نیز نشان از وخامت اوضاع دارد و همه اینها در حالی است که شاربون یا همان سیاه زخ بیماری مشترک انسان و دام است؛نکته‌ای که هیچ مقامی از سازمان محیط زیست به خود زحمت نداده تا درباره اطلاع رسانی کند یا دست‌کم به مردم استان بگوید که مراقب باشند!

 مرگ‌حیات وحش!

مرگ و میرها به آهوان اصفهان محدود نشد و پس از بیماری شاربون(سیاه زخم) که درحال گرفتن جان آهوان اصفهان است بیماری ناشناخته ای(به گفته کارشناسان) پهنه حیات وحش پارک ملی ساریگل خراسان شمالی را به سیطره خود درآورده‌ و مرگ را برای قوچ ومیش‌های این پارک رقم زده‌است.

مرگ و میرها در اصفهان از چشم رسانه‌ها دور نگه‌داشته شد و به رغم گذشته دو هفته از خبر مرگ آهوی نخست و اعلام پایان بیماری، به گفته یک منبع محلی تعداد لاشه آهوان بی‌جان در دشت‌های اصفهان هم به 10 راس رسید. از سوی دیگر مرگ و میرها در پارک ملی ساریگل «حسین محمدی» مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست را به خراسان شمالی کشید تا او از جمع‌آوری 30 راس قوچ و میش در این پارک توسط محیط‌بانان خبر دهد.

به گفته محمدی هنوزعلت مرگ ومیرهای یکی از مهمترین پارک‌های ملی حیات وحش کشور مشخص نیست اما بسیاری از حامیان محیط زیست نگران که سیاه زخم به حیات وحش خراسان شمالی هم رسیده باشد. آنها در صورت این احتمال روزهای بدی را برای حیات وحش ایران تصور می‌کنند. با این وجود محمدی مسئول اعلام علت مرگ‌ و میرهای ساریگل را سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند.

 بیماری ناشناخته

اما سرانجام مقامات محلی اعلام کرده‌اند که بیماری شایع در اصفهان با آنچه در خراسان شمالی به وقوع پیوسته متفاوت است.

جالب اینکه سازمان محیط زیست هنوز بیماری شایع در خراسان شمالی را اعلام نکرده و رسانه‌ها از آن به بیماری ناشناخته نام می‌بردند تا اینکه سرانجام یک مقام محلی به ایرن گفت که این بیماری طاعون نشخوارکنندگان است تا دست کم اهالی محیط زیست بدانند که قوچ و میش خراسان شمالی به دلیل ابتلا به کدام بیماری تلف می‌شوند.

30147

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =