مهر نوشت:

رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی 11 هزار و 700 فرد مبتلا به تب مالت در کشور، میانگین آمار ابتلا به این بیماری در ایران را 15 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت اعلام کرد.

دکتر محمدرضا شیرزادی در همایش کشوری تب مالت با تاکید بر تقویت نظام پیشگیری و مراقبت بیماری بروسلوز (تب مالت)، افزود: تب مالت از بیماری های مهم عفونی است و با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دنیا توانسته اند آن را مهار کنند،ایران هنوز با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کند.

وی گفت: بخش اعظم نظام مراقبتی و پیشگیرانه بیماری تب مالت به دامپزشکی برمی گردد که اگرچه طی 5 سال اخیر با گسترش واکسیناسیون دامی گام مهمی در این عرصه برداشته اما هنوز تا شرایط مناسب فاصله زیادی است.

شیرزادی تصریح کرد: 81 درصد مبتلایان به تب مالت در کشور از طریق تماس مستقیم و 19درصد به شیوه های غیرمستقیم و مصرف مواد لبنی آلوده به این بیماری مبتلا شده اند.

رئس اداره بیماریهای مشترک وزارت بهداشت با اشاره به آمار به شناسایی 11 هزار و 700 مورد ابتلا به تب مالت طی سال گذشته در کشور، میانگین آمار مبتلایان به تب مالت در ایران را 15 نفر به ازای 100 هزار نفر جمعیت اعلام کرد و افزود: مطالعات بیانگر آن است که بیشترین شیوع تب مالت در استانهای همدان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه که قطب دامپروری کشور هستند مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه 77 درصد از مبتلایان به تب مالت ساکنان مناطق روستایی کشور هستند، ادامه داد: نتایج مطالعات علمی بیانگر رابطه مستقیم شغلی افراد با این بیماری است.

شیرزادی گفت: متاسفانه در برخی موارد تمایل افراد به فرآورده های سنتی لبنی به ویژه پنیر محلی دیده می شود که باید به کمک نهادهای فرهنگی و رسانه ها خطرات مصرف این مواد گوشزد شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =