گفت وگوی اختصاصی خبرآنلاین با محمد جواد عاصمی پور، رئیس سابق نیکو و مسوول اسبق راه اندازی بورس نفت

آذرجزایری: از جمله مدیران نفتی است که موی خود را در این صنعت سفید کرده است. پیدا کردن وی و تلاش برای قانع کردن او برای انجام یک گفت وگو کار ساده ای نبود اما بالاخره او راضی شد تا پاسخ برخی از سوالات ما را بدهد. وی نامش با بورس نفت گره خورده است. محمد جواد عاصمی پور بیشتر به عنوان مسوول راه اندازی بورس نفت در ایران شناخته می شود و هنوز هم معتقد است که باید بورس نفت به شرکت ملی نفت ایران باز گردد.به هرحال مقاله ای در این خصوص در اختیار خبرآنلاین قرارداده که بزودی ما آن را برروی خروجی سایت قرار خواهیم داد. عاصمی پور از جمله مدیران نفتی محسوب می شود که تا پیش از وزارت میرکاظمی در هر سمتی خودش اقدام به استعفاء کرده بود اما به قول خودش بالاخره کسی پیدا شد تا وی  را برکنار کند. وی در زمان مدیریت نوذری به عنوان رئیس نیکو انتخاب شد اما در زمان میرکاظمی به دلیل مخالفت با توقف سوآپ نفت از این سمت برکنارشد.داستان برکناری وی شنیدنی است هرچند که وی تاکید داشت چندان به این مساله پرداخته نشود بنابراین ما تنها در این گفت وگو به بعدازظهر یکی از روزهایی اشاره کردیم که تلفنی خبر برکناری خود را می شنود.مشروح گفت وگو با این مدیر قدیمی نفت را در ادامه می خوانید:

آقای عاصمی پور در حال حاضر در کجا مشغول به فعالیت هستید؟

در حال حاضر مشغول تدریس در دانشگاه هستم و البته در چند شرکت نفتی هم به عنوان مشاور فعالیت می کنم.

از روزی بگویید که شما را از سمت مدیریت نیکو برکنار کردند؟

یک روز بعدازظهر در خیابان بودم که تلفن همراهم زنگ زد حدودا ساعت 2 بود همانجا بهم خبر دادند که مراسم تودیع  جشن ساز به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت و معارفه وی به عنوان مدیر نیکو است.این خبر به این معنی بود که من از سمتم برکنار شدم.

شما یکی از کسانی بودید که با توقف سوآپ نفت مخالفت کردید و این مساله یکی از اصلی ترین دلایل برکناری شما عنوان شد،علت مخالفتتان چه بود؟

به نظرم با توجه به اینکه شما در خبرآنلاین به اندازه کافی به این مساله پرداخته اید دیگر نیازی به حرف های من نباشد.چرا که تمام خبرها و گزارش های شما بالاخص گفت وگوی شما با رئیس کمیسیون انرژی مجلس گواه تمام واقعیتها بود.بنابراین من فقط می توانم بگویم تمام گزارشات و تحلیل های شما در خصوص این اشتباه استراتژیک و بزرگ درست بوده است.

آقای دکتر ما در گزارش های تحلیلی خود بارها تاکید کردیم اظهارات میرکاظمی در خصوص سود 20 سنتی از فروش هر بشکه نفت دروغی بزرگ است چرا که با احتساب سود مستقیم و غیرمستقیم،سوآپ هر بشکه نفت بیش از 3دلار برای ما ارز آوری داشته است.چنین چیزی را شما به عنوان مسوول مستقیم سوآپ نفت در ایران تایید می کنید؟

یک محاسبه سرانگشتی این رقم شما را براحتی اثبات می کند. ما از ابتدای سوآپ نفت درکشور تا دستور توقف آن  از محل سوآپ 245میلیون بشکه نفت 1 میلیارد و140 میلیون دلار درآمد مستقیم و غیرمستقیم داشته ایم که اگر این رقم را در تعداد بشکه ها تقسیم کنیم نشان می دهد سود ما بسیار بیشتر از رقم های مورد تاکید دوستان بوده است.

واقعا اینگونه که می گویند ما نفت کشورهای همسایه را در قالب سهمیه خود به کشورهای دیگر می فروختیم؟

خیر؛دروغ محض است. به نظرم تاکید بر اشتباه بزرگ در زمان میرکاظمی فقط به این علت بود که سعی می شد با این حرفها بر ضعف مدیریتی در کاهش تولید و ناتوانی در فروش نفت خام که منجر به روی آب ماندن این فراورده شد، سرپوش بگذارند.

یعنی شما تایید می کنید در آنزمان ما مدتی با مشکل فروش نفت خام مواجه شدیم؟

بله دقیقا؛ البته این مشکل تنها به دلیل ضعف مدیریتی در بازاریابی بود نه چیز دیگر چرا که همان زمان میرکاظمی از من به عنوان رئیس نیکو خواست تا برای فروش 300 هزار بشکه نفت در هر روز قرارداد ببندم.ما هم برهمین اساس با چندی از شرکت ها قرارداد بستیم و برای شرکت ملی نفت ارسال کردیم اینکار در ظرف یک هفته انجام شد اما هیچ گاه پاسخی دریافت نشد.

پیشنهاد خریداران شما با قیمتی پایین تر از رقم های روز بود که با آن موافقت نشد؟

خیر ما در نیکو یک سیاستی داریم که براساس ایجاد رقابت در قیمت، نفت را به فروش می رسانیم.بنابراین تنها در صورتی پیشنهادات خرید مورد توافق قرار می گیرد که رقم به نحوی تعیین شود که رقابتی باشد.

اینکه گفته می شود سوآپ نفت" شوآپ " نفت بوده واقعیت دارد؟

آنچه واقعیت دارد اشتباه تاریخی در جایگزینی استراتژی شکست خورده توقف سوآپ بجای استراتژی موفق سوآپ بوده است.ضمنا باید تاکید کنم که میرکاظمی اختیار چنین کاری را از لحاظ قانونی نداشت.چون تصمیم سوآپ با مصوبه دولتها اجرایی شده است.آخرین مصوبه سوآپ نفت مربوط به دولت هشتم است که با امضای دکتر داوودی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده بود و بعد از آن دیگر مصوبه ای در این خصوص وجود نداشت.بنابراین دستور توقف سوآپ نیز باید با نظر رئیس دولت و یا معاون اول وی صورت می گرفت.

اصلا "شوآپ" نفت کلمه معنی داری است ؟

من که متوجه معنی آن نشده ام و بعید می دانم معنی خاصی داشته باشد.مگرآنکه منظور از آن همین خیانت بزرگی باشد که آقای میرکاظمی بر آن اصرار دارد.

شرکت نیکو مسوولیت سوآپ را بر عهده داشت الان در حال حاضر نیکو مشغول به چه فعالیتی است؟

بهتر است این سوال را از آقای جشن ساز رئیس فعلی نیکو بپرسید اما به هرحال نیکو یک شرکت معتبر بین المللی است.این شرکت با گردش مالی سالانه 25 میلیارد دلار تنها شرکت نماینده شرکت ملی نفت و حتی وزارت نفت در خارج از کشور بوده و هست.

در حال حاضر چه وظایفی دارد؟

معاملات نفت خام به نیابت از سوی شرکت ملی نفت که از بعضی از این معاملات برای تامین مالی و دریافت وام استفاده می شود.مسوولیت واردات فراورده را برعهده دارد.همچنین تامین مالی پروژه های نفت چون مشارکت در فازهای 6،7،8 و1تا5 و فاز 12 پارس جنوبی، مشارکت 40 درصدی در میدان نفتی دارخوین، تامین مالی میدان سلمان،جفیر و 90 درصد آزادگان جنوبی را برعهده دارد.ضمن آنکه شرکت پتروایران و پتروپارس صددرصد متعلق به نیکو هستند.

نیکو در میادین نفتی جهان هم سرمایه گذاری کرده و با فقط معطوف به سرمایه گذاری در نفت ایران شده است؟

نه ما در عرصه بین المللی هم سرمایه گذاری کرده ایم.درحال حاضر 10 درصد سهام میدان گازی آذربایجان متعلق یه ماست.همچنین یک میدان در دریای شمال داریم به نام ابروین که البته یک شرکت هم به منظور مدیریت این میدان در زیر مجموعه نیکو وجود دارد.

ظاهرا در زمان مدیریت شما یک فعالیت جدید هم در نیکو به عنوان مدیریت "وجوه "آغاز شد.مدیریت وجوه چه کاری انجام می دهد؟

با شرکت های عملیاتی و بهره بردار برای تامین اعتبارات هماهنگ می شویم.با شرکت هایی چون فلات قاره،ملی حفاری،صنایع دریایی،مناطق نفت خیز حنوب و شرکت متن تا بتوانیم برای خرید کالا و تامیت تسهیلات در روابط بانکی با یکدیگر هماهنگ شویم.

به نظر می رسد در حال حاضر شرکت نیکو به حاشیه رفته است؟

نیکو را باید تقویت کرد تا این شرکت با فعال شدن در بخش بین الملل بتواند به صنعت نفت داخل کشور کمک کند.در حال حاضر دشمن دارد ما را به هر طریقی می زند بنابراین باید مواظب باشیم خودمان،خودمان را نزنیم.علی رغم تحریم های بین المللی می بینیم که نیکو به خوبی توانسته عمل کند بنابراین از این پتانسیل باید به نحو احسنت استفاده شود.

فکر می کنید علت کاهش قدرت نیکو و بی توجهی مدیران ارشد نفتی به این مجموعه چیست؟

در زمان پیش از من و حتی زمان حضور من یک همدلی و اتحادی میان مدیران نفتی چون نوذری و جشن ساز وجود داشت برای همین همدلی بود که ما توانستیم فشارهای خارجی و تحریم ها را خنثی کنیم و نفت بود که از آن سود برد.بعد از من متاسفانه درگیریهای وزیر وقت با جشن ساز رئیس نیکو و عدم اعتماد دو طرف واقعا شرکت نیکو را تخریب کرد.الان با حضور وزیر جدید واقعا نمی دانم چه اتفاقی خواهد افتاد اما امیدوارم آقای قاسمی به شیوه دیگری عمل کند.

آقای عاصمی پور در حال حاضر تولید نفت به شدت کاهش یافته است. به نظرشما چه راهکاری برای جلوگیری از این کاهش تولید وجود دارد؟

همدلی کلید طلائی در صحنه عملیات است.نفت به مردانی نیاز دارد که کارآزموده باشند و امتحان مدیریتی خود را پس داده باشند و نفت برای آنها صحنه آزمون و خطا نشود.باید خیلی از مدیران ستادی و شرکت ها عوض شوند.خیلی از مدیرانی که درحال حاضر بر مسند کار هستند گناهشان خیلی بیشتر از وزیر است چرا که گزارشات دروغ همین مدیران میرکاظمی را به اشتباه انداخت.بنابراین در اولین قدم قاسمی باید به انبار متروکه مدیران نفت مراجعه کند و با یک ارزیابی درست مدیران خود را انتخاب کند.باید سیاسی کاری را کنار گذاشت و همه را در میدان حاضرکرد.باید اعتماد را به بدنه نفت با انتصابات درست و اصلاحی بازگرداند.

یعنی شما معتقدید تنهادر صورت تغییر برخی از مدیران فعلی اعتماد به بدنه نفت بر می گردد؟

جامعه پیمانکاران و مهندسین مشاور و حتی پیمانماران خارجی نیازمند عودت اعتمادشان به نفت هستند و این اعتماد را مجموعه مدیریتی کارامد و شناخته شده می تواند به انها بر گرداند.

حرکت اول برگرداندن متخصصین به نفت است، حرکت دوم از نظر شما چیست؟

اجرای سریع و دقیق پروژه های افزایش تولید (اولویت دارها) و استفاده از تامین مالی نیکو برای این پروژه ها در قالب همان کاری که من در زمان مدیریت نیکو با شرکت های عملیاتی کردم.دراین راستا،  اولویت اول مناطق نفت خیز جنوب است.باید یک مدیریت بسیار قوی و هماهنگ با اختیارات وسیع مدیریت این مجموعه را به دست بگیرد.همچنین باید کمیته تولید هر هفته در یکی از شرکتها با حضور وزیر و مدیران به مدت حداقل یکسال به طور مرتب تشکیل شود.

ظاهرا تاکید شما بیشتر بر مدیریت منابع انسانی است؟

باید رسیدگی جدی بر منابع انسانی شود.قول و وعده الان فایده ندارد.سرمایه گذاری روی نیروی انسانی هزینه نیست ما در مدیریت می گوئیم در کنار تخصص مدیر منابع انسانی،الگوی  رفتار او مهم است. همیشه گفته ام مدیر منابع انسانی باید شیخ یا خان باشد و در تفکرش نسبت به مردم در مورد خودش خست به خرج بدهد و در مورد دیگران باز برخورد کند.

از نظر فنی و تخصصی چه کارهایی برای حفظ تولید باید صورت بگیرد؟

پروژه های تولید زودهنگام در همه برنامه های توسعه باید دیده شود.همچنین شرکت متن به عنوان یک شرکت زیرمجموعه مناطق نفت خیز جنوب باید قرار بگیرد و بازوی اجرائی مهندسی این شرکت به حساب بیاید.این امر کمک می کند تا توسعه به تولید بپیوندد و اولا مطالعات تهیه شده واقعی تر شوند و همچنین مناطق نفت خیز جنوب همراهی بیشتری با طرح های توسعه داشته باشد.به نوعی از اختیارات و امکانات توسعه جهت عملیات افزایش تولید استفاده کنیم.در همین راستا باید شرکت پتروایران زیر مجموعه شرکت نفت فلات قاره برای اجرای برنامه های مدیریت و پتروپارس باید زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس قرار بگیرد.حرف من این است باید برای حفظ و افزایش تولید،توسعه را باید به تولید پیوند داد.

ساختار فعلی وزارت نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟

در زمان وزارت زنگنه یک قرارداد مطالعه ای بین شرکت "بین" و نفت امضاء شد برای ارزیابی ساختار و بعد چون بر خلاف سیاست های وقت اعلام شد اجرایی شدن این گزارش را متوقف کردند.در زمان وزارت نوذری مجددا با سرپرستی بنده شروع شد با محوریت موسسه مطالعات انرژی. به عقیده من باید فلسفه و تفکر حاکم بر آن گزارش برای اصلاحات ساختاری احیاء شودالبته برای بلند مدت!

فکر می کنید در کوتاه مدت باید چه راهی در پیش بگیریم تا به ساختار مناسبی در نفت برسیم؟

در کل باید وزارت از کارهای تصدی گری جداشود.معاونت های نیروی انسانی،بین الملل،برنامه ریزی و هماهنگی باید حذف شوند و اختیارات متمرکز در زمان وزارت میرکاظمی به شرکتها برگردد.شرکت های اصلی باید مجددا صاحب اختیارات کامل شوند.به نوعی باید اختیارات میان شرکت های زیرمجموعه تفویض شود.به همین ترتیب عدم تمرکز اختیارات تا پائین ترین رده ها اصلی باید اتفاق بیفتد.به نوعی دفترچه اختیارات را باید مجددا بررسی و احیاء کنیم.باید اختیارات هیات مدیره چهار شرکت اصلی به شرکت ها واگذار شود.

در خصوص تامین کالا و تجیهزات باید چه کرد.ظاهرا در حال حاضر برای تامین کالا و تجهیزات با مشکلاتی مواجهیم که به عنوان اصلی ترین دلیل تاخیر در پروژه ها از ان یاد می شود؟

اختیارات کالا باید به شرکتها داده شود و شرکت کالا متحل و یا زیرمجموعه مناطق نفتی تعیین گردد.کالای لندن باید احیاء شود و به نیکو ماموریت طراحی مجدد آن و بهره گیری از آنرا با توجه به تحریم داد.همچنین باید بودجه شرکتها بصورت غیرمتمرکز (ارزی وریالی) عملیاتی شود و اختیارات متمرکز شده در امور مالی چهار شرکت اصلی باید به شرکت های فرعی واگذار گردد.

 

 /31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    گفته به انبار متروکه مدیران نفت باید مراجعه شود. نه آنچنان که تیتر زده اید
  • ali IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    جناب اقای عاصمی :وقتی در نکا هیچگونه میتر دقیق و درستی برای اندازه گیری نفت وجود ندارد بهتر است انبار متروکه بماند
  • ali IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    1 0
    جناب اقای میر کاظمی واقعا شما مقصرید چرا؟بدلیل اینکه مدیران بی کفایت را به دادگاه معرفی نکردید کسانی که اموال بیت المال را تضیع نمودند همانند بعضی اقایان که الان نطق شان باز شده
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 0
    چرا اقای قاسمی ایشان را دعوت بکار نمیکند
  • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    چرا فروش نفت را بورس را درست و درمون پیگیری نمی کنید؟
  • بدون نام IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    کسانی که عمری از فروش نفت نون! خورده اند عمرا" بگذراند نفت در بورس به فروش برسد هزارجور سنگ اندازی می کنند.
  • علي IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    آقاي وزير هوشيار باش كه بعضي ها در صدد حفظ حيات خلوتشان هستند مواظب باش
  • کورش IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    جناب دکتر : زمانی که جنابعالی مدیر عامل مناطق نفتخیز بودی لطفا توجیهی تعییر رئیس تدارکات و امورکالا (در آن زمان لیسانس بازرگانی) با ( مدارک ششم ابتدائی وبا سوابق انباداری چه بوده آیا این تعییرات باعث تضیف تدارک و تامین کالا در پروژه نشده است .
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    اقای مهندس قاسمی از اینکونه افراد می بایست در خصوص چگونگی عملکرد ضعیف شان توضیح خواست.
  • عمو IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    يادتون رفت درباره گندي كه همين حضرت درباره سوآپ توي نيكو زده ازش بپرسين. اعلام ميكرده. 3 دلار؟ خنده داره
  • سيامك IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    من مطمئنم ارتباطي بين شركت نيكو و اين سايت برقراره قبلا هم گفته ام.
  • حسني IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    حالا كه يك انسان آزاده پيدا شده و با جرات و مردانگي حرفش را ميزند برخي به او خورده ميگيرند!!! حرفهاي منطقي و مستدل دكتر عاصمي پور را جواب دهيد نه اينكه ندانسته اظهارنظر غيركارشناسي كنيد. همين يك تصميم غير كارشناسي مير كاظمي چه ضررهايي كه به كل صنعت نفت نزد. انتصابات و بقيه كارهايش بماند
  • فیضی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    چقدر پیر شدی دکتر؟ایشان سال 1372 در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران معلم من بودند.یادش بخیر مجبورمان کرد که مثل بچه دبستانیها جزوه درسیمون رو پاکنویس کنیم و حاشیه صفحه ها رو گل و بلبل بکشیم و دو نمره برای اینکار در نظر گرفته بودند.ایشان میگفتند من کاری ندارم که شما دانشجوی فوق لیسانس هستین باید یاد بگیرید که توی همه کاری مرتب باشید.علاوه بر روش درست تحقیق علمی خیلی چیزای خوب دیگه از ایشون یاد گرفتیم.هر جا هستی موفق باشی استاد.
  • ali IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    به نظر اینجانب این تیتر برای این مطلب بهتراست (مدیران متروده و شکست خورده نفت)
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    ای آقا قدری در سابقه ایشان و تحصیلات ایشان که به ظاهر دکتر هستند بگوئید؟
  • منطق CH ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    در جواب سوال یکی از کاربران که گفته بود ایشان ظاهرا دکتر هستن باید بگم ایشان لیسانس از دانشگاه تهران و فوق لیسانس در رشته MBA از دانشگاه SMU امریکا (dallas) قبل از انقلاب و دکترا از دانشگاه تهران، از نظر سوابق هم فکر کنم اون زمان که هنوز شما متولد نشده بودی ایشان حساس ترین پست هارو در نفت داشتن, پس دوست عزیز اول تحقیق کن بعد اگر صلاحیت داشتی از نظر تحصیلی و تجربی اونوقت نظر بده.