کاهش نرخ بیکاری دراستان چهارمحال وبختیاری

ایرنا نوشت :رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال به ۱۰.۱ درصد رسید که در مقایسه با پاییز سال گذشته هشت دهم درصد کاهش داشت و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۷ درصد رسید.

علی شهریارپور افزود: بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در فصل پاییز ۱۴۰۱، نرخ بیکاری اُستان در پاییز سال جاری معادل ۱۰.۱ درصد بود که این شاخص در مقایسه با پاییز سال گذشته، هشت دهم(۰.۸ %) درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد:نرخ مشارکت اقتصادی اُستان با افزایش هفت (۰.۷)درصدی از ۴۱ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۴۱.۷ درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسید و با ترکیب این ۲ شاخص نسبت اشتغال یعنی سهم شاغلین در کل جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر اُستان در پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۳۷.۵ درصد رسید که نسبت به پاییز ۱۴۰۰ حدود یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: نرخ بیکاری کشور در پاییز ۱۴۰۱ برابر ۸.۲ درصد و نرخ مشارکت نیز ۴۱ درصد بود که این ارقام شاخص نسبت اشتغال کل کشور را در پاییز ۱۴۰۱ به رقم ۳۷.۷ درصد رساند و بر این اساس مشاهده می‌شود نسبت اشتغال اُستان در فصل مورد نظر با نسبت اشتغال کل کشور فاصله معنی داری ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اُستان گفت: بررسی سری زمانی نتایج طرح نیروی کار نشان می‌دهد کاهش نرخ بیکاری اُستان در سال‌های اخیر از یک روند مطلوب تبعیت می‌کند، به نحوی که ضمن کاهش فاصله نرخ بیکاری اُستان و کشور، جایگاه استان از نظر نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ در بین اَستان‌های کشور رتبه ششم بوده است.

شهریارپور تاکید کرد: تفسیر نرخ بیکاری بدون توجه به نرخ مشارکت تفسیر صحیحی نیست و با توجه به نرخ مشارکت اقتصادی بالای اُستان نسبت اشتغال اُستان تقریبا با نسبت اشتغال در کشور برابر شده است.

شهریارپور افزود: یکی از عواملی که موجب کاهش نرخ بیکاری اُستان نسبت به پاییز سال گذشته شده، اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ است که موجب رونق برخی از بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، به ویژه در زمینه کشت گلخانه‌ای شده است ضمن آن از محل احداث سازه‌های گلخانه‌ها نیز فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود آمده است.

گفتنی است، اعتبارات تبصره ۱۸ با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی، اختصاص داده می‌شود.

چهارمحال و بختیاری ۱۱شهرستان با نزدیک به یک‌میلیون نفر جمعیت دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1736466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =