بیست و هفتم شهریور روزی است که در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ملی شعر و ادب ثبت شده​است، روزی که فقط در تقویم است و در خارج از تقویم برنامه​های خاصی برا​ی آن برگزار نمی​شود.

زینب کاظم‌خواه: هر وقت که درباره خصوصیت ایرانی‌ها حرف زده​می​شود، از شعر و روحیه شاعرانه هم سخن به میان می​آید. این مساله هم به روحیه شاعرانه ما بر می گردد و هم تعداد زیاد شاعران شناخته شده و ناشناس ما. شاعرانی که  میراث مکتوبی گرانسنگ را از قرن​ها پیش برای ما به یادگار گذاشته​اند.

این وجه فرهنگ ایران باعث شده تا شعر به عنوان هنر ملی این سرزمین پایش به تقویم رسمی کشور باز و صاحب روز شود. دلیل انتخاب روز 27 به عنوان روز ملی شعر و ادب، سالگرد درگذشت محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است.

حالا بحث بر سر این نیست که چرا سالروز درگذشت شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب انتخاب شده است؟، بلکه بحث بر سر این ماجراست که چرا در این روز برنامه خاصی از سوی نهاد​های متولی برگزار نمی​شود؟.

 طی دو سال گذشته و در روز ملی شعر و ادب فارسی، تنها شاهد برپایی مراسم گرامیداشتی در تبریز و تجلیل از مقام ادبی شهریار بوده​ایم و با رویدادی مواجه​ نشده​ایم که دغدغه پرداختن به هنر شعر را داشته باشد. 

هنرهایی که در تقویم روز ملی دارند

تئاتر

ندارد

سینما

 21 شهریور

هنرهای تجسمی

ندارد

موسیقی

ندارد

شعر

27 شهریور

 امسال نیز مثل سال گذشته برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهریار در شهر تبریز برگزار شده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این مراسم رفته است، اما هیچ خبری در تهران و شهرهای دیگر نیست. 

این اتفاق در حالی می​افتد که ما از چند سال پیش شاهد تولد همایشی با عنوان «همایش شاعران ایران و جهان» بوده​ایم. برگزاری این همایش یا همایش ها دیگری از این دست در چنین روزی، شاید بتواند روز ملی شعر و ادب ما را از این سوت و کوری بیرون بیاورد.

برای روز ملی شعر و ادب چه کردیم؟
دو سال پیش نیز از سوی رییس جمهور قائم مقام شعر در وزارت ارشاد انتخاب شد، آن هم با این هدف که به شعر و شاعران بیشتر توجه شود.  اما در این دو سال شاهئ اتفاق ویژه​ای در این زمینه نبوده​ایم. یحی طالبیان قائم مقام وزیر ارشاد در حوزه شعر است. او در پاسخ به این سوال که چرا در چند سال اخیر هیچ برنامه‌ ویژه‌ای برای بزرگداشت روز ملی شعر و ادب نداشته‌اید به خبرآنلاین می‌گوید:«روز ملی شعر و ادب مصادف با روز درگذشت شهریار است و به همین خاطر مراسمی در تبریز برگزار می‌شود.»

او همچنین درباره این موضوع که این روز به عنوان یک روز ملی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، چرا هیچ برنامه‌ای در این روز به غیر از تبریز برگزار نمی‌شود نیز توضیح می‌دهد: «فکر نمی‌کنم که لازم باشد در تمام شهرها برای روز ملی شعر و ادب مراسم برگزار شود.»

چگونه ما صاحب روز ملی شعر و ادب شدیم؟
سال 81 درست روز 27 شهریور همزمان با سالروز درگذشت محمدحسین شهریار یکی از نمایندگان وقت تبریز در مجلس ، گفت و گویی انجام داد و از ثبت این روز به عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی کشور خبرداد. این موضوع در حالی رسانه‌ای شد که در همان زمان تعدادی از نمایندگان کمسیون فرهنگی مجلس نیز از این موضوع بی‌خبر بودند، گویا این پیشنهاد ازسوی خود وی به‌عنوان مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شورای هنر شورای عالی انقلاب اسلامی ارایه شده و به تصویب رسیده بوده​ است.

علی اصغر شعر​دوست، که در دوران نمایندگی‌اش در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاددهنده‌ به ثبت رسیدن روز درگذشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی کشور بود، دو سال پس از این انتخاب و پس از خروجش از مجلس، همچنان از انتخاب خود دفاع می​کرد و معتقد بود: «کسی را مانند شهریار نداریم که پیش از انقلاب شاعر مهمی بوده باشد و بعد از انقلاب هم، اشعارش در همراهی با مردم همطراز و همسنگ او باشد.»

شعردوست با بیان این‌که تصویب روز درگذشت شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب ارتباطی به مجلس نداشته، گفته بود: «شخصاً به عنوان جبران یک نقیصه که در تقویم رسمی کشورمان وجود داشت و به شعر که از مهمترین وجوه هنر ایرانی و حافظه تاریخی ملت ماست بی‌توجه بود، پیشنهاد انتخاب یک روز را به عنوان روز بزرگداشت شعر و ادب مطرح کردم.»

از سوی دیگر وقتی که روز 27 شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب در تقویم رسمی کشور اعلام شد، بسیاری از اهالی شعر و ادب از این اقدام انتقاد کردند، وقتی انتقادها بالا گرفت گفته شد که این موضوع با مشورت کارشناسان زیادی به تصویب رسیده است، کارشناسانی که هیچ‌وقت نامی از آن‌ها برای کم کردن انتقادات برده نشد.

عده‌ای بر این باور بودند که با وجود شاعرانی مانند سعدی، حافظ و فردوسی نامگذاری این روز به نام شهریار درست نیست؛ کما این‌که اگر خود شهریار هم زنده بود، آن​ها را به خودش ترجیح می​داد.

شاعرانی که روز ثبت‌ شده‌ای در تقویم دارند

نام شاعر

روز ثبت شده در تقویم

عطار نیشابوری

25 فروردین

سعدی

1 اردیبهشت

شیخ بهایی

3 اردیبهشت

فردوسی

25 اردیبهشت

خیام

28 اردیبهشت

شهریار

27 شهریور

مولوی

8 مهر

حافظ

20 مهر

حالا اما به نظر می​رسد که این روز چندان مهم نیست و در این روز بیش از آن​ که کسی به یاد شعر و ادب بیفتد، برنامه​ای در تبریز برگزار می ​شود و همه از مقام ادبی استاد شهریار سخن می​گویند. شاید اگر روز دیگری هم برای این مناسبت در نظر گرفته می​شد بازهم شعر به حاشیه می​رفت.کسی چه می​داند؟ 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    2 1
    انتخاب این روز اشتباه بود فردوسی و سعدی رو رها کردیم و ...
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    4 1
    بهنر و زیبنده تر بود روز شعر و ادب فارسی با روز شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی مقارن می شد نه ...
  • بدون نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    2 2
    مطمئن باشيد آن خدمتي كه شهريار در عصر حاضر به زبان فارسي كرده است شايد ديگران نكرده باشند و ....
  • بدون نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    2 2
    شهریار آنقدر پر آوازه و شهیر است که نیازی برای برگزاری همایش و نامگذاری روزی در تقویم ایران ندارداو در دلهای اهالی شعر و ادب جای دارد و فراتر از ایران آوازه اش جهان را تسخیر کرده است.حال یک عده کوته فکر نامیدن روز شعر و ادب به نام شهریار را در تقویم ایران برنمیتابند مشکل از سطحی نگری آنهاست نه از نام شاعر مگر در روز بزرگداشت دیگر شعراچه مراسم باشکوهی برگزارمیشودو....
  • سامان IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    2 3
    آقایان کمی عقل و تعقل هم بد نیست.اولا حافظ و سعدی و غیره که هزار سال پیش فوت شدند و کسی از تاریخ دقیق فوت یا تولدشون آگاه نیست.دوما چون شهریار شاعر معاصره و یا تبلیغات براش کم بوده و یا شما شعرش رو نفهمیدی بیای و بگی که بعلللللله فردوسی و سعذی خیلی بهترند
  • مصطفی A1 ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    1 3
    شما چه میدانی از شهریار/گر بدانی از عشقش میشوی دره به دره ودیار به دیار
  • مصطفی A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    2 3
    شهریار بهترین وزیباترین گزینه بود برای این روز.اگه میخواهید براتون ثابت شود حتما اشعار علی که توسط شهریار سروده شده را بخوانید دنیایتان عوض میشود.ولی کل شعرهای دیگراان به اندازه یک شعر شهریار تاثیر گذار نیست.شعرای شهریار در اوج زیبای عشق سروده شده.وهمچنان بیش از ۸۵زبان زنده دنیا داره اموزش داده میشه.شهریار بهترین گزینه بود دوستان.