در پی تعطیل‌شدن دو بانک آمریکا؛ بایدن مدعی امن بودن سیستم بانکی شد

ایرنا نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی تعطیل شدن دو بانک کشورش، وعده پیگیری داد اما در عین حال ادعا کرد سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی بسیار کوتاه در مورد سیستم بانکی آمریکا در پی تعطیل شدن دو بانک این کشور افزود:ما باید جزییات کامل اتفاق رخ داده را درک کنیم و کسانی که مسوول این ورشکستگی هستند باید پاسخگو شوند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه مالیات دهندگان آمریکایی مسوول زیان های بانک ورشکسته شده نخواهند بود، مدعی شد: آمریکایی ها می توانند به امنیت سیستم بانکی آمریکا اعتماد کنند. سیستم بانکی آمریکا امن است و مشکلی ندارد.

بایدن همچنین وعده معرفی قوانین سختگیرانه تری برای بانک ها داد و خطاب به مردم آمریکا گفت: سپرده های بانکی شما هر زمان که به آنها نیاز داشته باشید، در دسترس خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد که مدیران بانک ها اخراج خواهند شد و سرمایه گذاران پول خود را از دست خواهند داد.

بایدن تاکید کرد: آنها آگاهانه ریسک کردند و وقتی این ریسک جواب نداد، سرمایه گذاران پول خود را از دست دادند. نظام سرمایه داری اینگونه عمل می کند.

وی گفت: من از کنگره و قانون گذاران بانکی خواهم خواست تا قوانین را مستحکم کنند تا احتمال شکست بانکی کاهش یابد و از مشاغل آمریکایی ها و کسب و کار های خرد محافظت شود.

وی در این سخنرانی هیچ صحبتی از تدابیر خاصی در این زمینه نکرد و بدون اینکه به سوالات پیرامون ورشکستگی بانک ها پاسخ دهد، محل را ترک کرد.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر و در پی هراس سپرده گذاران بانک سیلیکون ولی (SVB) از آینده این موسسه مالی، مشتریان و سرمایه گذاران سپرده های خود را بستند، سهام این شرکت را فروختند و این بانک با بحران سرمایه روبرو شد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان آمریکا، جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام اس وی بی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و ناشی از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن آوری ارتباطات این کشور است.

بانک اس وی بی در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بانک مرجع برای شرکت های نوپای فن آوری ارتباطات آمریکا به شمار می رفت و مشتریان و سرمایه گذاران برجسته‌ای را به خود جذب کرده بود.

مقام های فدرال آمریکا همچنین بانک زیانده سیگنچر (Signature Bank) (فعال در حوزه رمز ارز) را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرده و در روزهای اخیر همانند «اس وی بی» با افزایش خروج سپرده ها روبرو شده بود.

به نظر می رسد که واشنگتن با آگاهی از پیامدهای خطیر گسترش بحران بانکی اخیر دست به چنین اقدام پیشگیرانه ای زده و وعده داده که سپرده گذاران سیگنچر می توانند از امروز نسبت به دریافت وجوه خود اقدام کنند.

از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش نرخ تورم در پی چنگ اوکراین، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت‌های حوزه آی‌تی که سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری اس‌وی‌بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی، این بانک هفته پیش اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان‌های وارده را جبران کند.

این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه‌گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه‌های خود زنند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1742735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =