جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان شهری و استانی اصفهان، به خاطر آسیب به آثار تاریخی این شهر بر اثر کندن تونل مترو، باز هم به تعویق افتاد

امید سلیمی بنی: پرونده ریزش سی و سه پل در اصفهان، به دادگاه رسیده، ولی نماینده میراث فرهنگی، یکی از شاکیان پرونده در دادگاه حاضر نشد، به همین دلیل باز هم این پرونده و کشمکش های مترو و میراث، بی پایان ماند.

در صدر نام خوانده های این پرونده، علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان به چشم می خورد و شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان به همراه رئیس قطار شهری در معرض اتهام تخریب میراث فرهنگی و اموال عمومی کشور قرار دارند.

شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، که در تهران است، در ابلاغیه ای از استاندار اصفهان، رئیس قطار شهری، شهرداری اصفهان و رئیس شورای شهر به عنوان متهمان پرونده خواسته بود در دادگاه روز 26 شهریور حاضر شوند و نماینده حقوقی سازمان میراث فرهنگی نیز باید به عنوان یکی از شاکیان در جلسه حضور می یافت، ولی به دلیل غیبت این نماینده، جلسه رسیدگی باز هم به سرنوشت 9 ساله خود دچار شد، یعنی به تعویق افتاد.

نکته اینجاست که مطابق قانون تخلف در حوزه میراث فرهنگی جرم خصوصی محسوب می شود و تنها سازمان میراث فرهنگی می تواند به عنوان متولی اصلی از مجرم شکایت کند یا اینکه از حق خود بگذرد.

رئیس میراث اصفهان: استعفا می دهم

به نظر می رسد عدم حضور نماینده میراث فرهنگی اصفهان در جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان شهری و استانی در آسیب های بعضا جبران ناپذیر به آثار تاریخی این شهر، بی ارتباط با اظهارات مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیست. چون که در صورت اثبات تاثیر مترو در این آسیب ها، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان باید استعفا کند.

اسفندیار حیدری‌پور چندی پیش در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران قول داد: " اگر نتایج تحقیقات ثابت کند مترو به بنا‌های تاریخی چهارباغ و سی‌وسه پل آسیب می‌زند و نتوانم کاری در این زمینه انجام دهم بی‌شک استعفا خواهم کرد."

قرار است گروهی مرکب از کارشناسان و متخصصان دانشگاه علم و صنعت، تاثیر لرزه های حفاری در تونل مترو بر آثار تاریخی و بناهای باستانی اصفهان، مطالعه کنند. پیش از این، بیش از 1500 نفر از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان با امضای شکایتنامه ای از آسیب دیدن بناهای تاریخی مانند مدرسه و مسجد چهارباغ، سی و سه پل و خیابان چهارباغ، به دادگاه عارض شده بودند.

مسئولان مترو و شهرداری اصفهان، بارها اعلام کرده بودند ساخت ایستگاه های مترو و کندن تونل، آسیبی به آثار تاریخی نمی زند. در حالی که دادسرای رسیدگی به اتهامات کارکنان دولت در تهران، با فراخوان مقامات شهری اصفهان به عنوان متهمان پرونده مترو، دستور توقف حفر مترو و حسابرسی این افراد را فراهم کرده. ولی میراث فرهنگی می گوید تنها 48 ساعت، تونل مترو در اختیار متخصصات دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته است تا با بررسی تاثیرات و نتایج ارتعاشات کندن تونل، میزان آسیبهای وارده به سی‌و‌سه پل و مدرسه چهارباغ را تعیین کنند.

ترک های سی و سه پل

مترو در قلب اصفهان همچنان پیش می تازد، در حالی که سال 85 نیز بازپرس شعبه 5 دادگاه های اصفهان دستور توقف عملیات عمرانی مترو را صادر کرده و رئیس قطار شهری نیز به بازپرسی فراخوانده شد اما هیچ زمانی، فعالیت مترو متوقف نشد تا اینکه بخش چنوبی سی و سه پل ریزش کرد. اکنون هم ترک هایی در سی و سه پل دیده شده است که گفته می شود به دلیل عبور تونل مترو است. 

بااین حال پس از ریزش سی و سه پل سازمان میراث فرهنگی از متروی اصفهان شکایت کرد و پرونده به دادگاه دیگری فرستاده شد و نهایتا اکنون پرونده متروی اصفهان و متهمان دولتی در دادسرای کارکنان دولت تهران، رسیدگی می شود.

سرنوشت متهمان دولتی مترو

در صورت اثبات قصور و تقصیر متهمانی که باعث آسیب رسیدن به بناهای تاریخی کشور شده اند، اعمال ماده 560 قانون مجازات اسلامی می شود. 

در این ماده آمده است: "هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی - تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود."

ولی اکنون با عدم حضور نماینده میراث فرهنگی در جلسه رسیدگی به پرونده مترو و اتهامات مسئولان شهری و استانی اصفهانی، مشخص نیست به اتهام متهمان چه زمانی رسیدگی خواهد شد. چیزی که مشخص است، آسیب دیدن هر روزه میراث اصفهان، بر اثر عوامل طبیعی و غیرطبیعی است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 1
    بابا این شهرداری اصفهان هم نوبرشه یه خونه رو روی سر صاحباش خراب میکنه بعد میگه ببخشید میخواستیم خونه بغلی رو که متروست خراب کنیم که این هم تقصیر شهرداری نیست تقصیر دو تا از کارگرها بوده حالا هم گیر داده زیر سی وسه پل رو خالی کنه بعد هم که خراب شد میگه ببخشید میخواستیم از صد متر انطرفتر مترو بزنیم ولی نمیدونیم چرا سی وسه پل خراب شد به هر حال تقصیر شهرداری و طراح و مهندسین ناظری که ما گذاشتیم نیست تقصیر دو تا از کارگرها بوده که ما حتما اخراجشون میکنیم اخراجشون کردیم
  • زهرا IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 1
    مگه وقتی گرمابه خسروآقا تو خیابون سپه رو برای زدن خیابون حکیم شبانه شهرداری تخریب کرد و هنوز بقایای این اثر تاریخی که از نظر معماری ویژگی های منحصر به فردی داشت وجود داره میراث کاری کرد و یا کسی تونست حرفی بزنه؟نوش داروی پس از مرگ سهراب دیگه بسه.رودخونمون خشکید،دست از سر پل هاشم بر نمی دارین؟