۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۲

شرق نوشت:

مترو پرحاشیه اصفهان عاقبت کار خود را با پل تاریخی و 400‌ساله اصفهان کرد و سقف سی‌وسه پل شکاف برداشت. این ترک که در دهانه ششم از ضلع جنوب غربی پل دیده می‌شود، پیش از این وجود نداشت و عبور دستگاه حفار مترو اصفهان از زیر پایه‌های پل تکانه‌هایی به آن داده است که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل بروز شکاف در این بخش از پل باشد.

از همان اولین روزهایی که مسیر عبور قطار شهری اصفهان از مسیر خیابان چهارباغ و در نزدیکی سی‌وسه پل اعلام شد، همه کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از خطر فراوان حرکت‌های پیاپی قطارهای مترو و تکانه‌های بی‌شمار آن برای آثار تاریخی موجود در این مسیر و به ویژه این پل اعلام نظر کردند، با این حال اما مسوولان شهری اصفهان به هیچ کدام از این تذکرات و هشدارهای کارشناسی توجهی نکردند.

تونل‌سازی مترو اصفهان آغاز به کار کرد و دو مسیر رفت‌وبرگشت مترو در قالب دو تونل جداگانه حفاری شد، مسیر برگشت که از سی‌وسه پل فاصله دارد و از جنوب به شمال است، برقرار شد و کار حفاری آن پایان یافته است ولی دستگاه حفار در مسیر رفت که از شمال به جنوب حفاری می‌شود با عبور از زیر بستر سی‌وسه پل در ابتدای بلوار ملت و ضلع جنوبی پل دچار انحراف شد و همان‌جا نیز متوقف شده است.

انحراف دستگاه حفار
دو‌سال پیش در ماه‌های میانی سال 88 بود که برای اولین بار خبر انحراف دستگاه حفار تونل مترو اصفهان و برخورد آن با پی سی‌وسه پل منتشر شد. دستگاه حفر تونل (TBM) شرکت قطار شهری اصفهان که دستگاهی دست دوم و ساخت شرکت آلمانی «هنرکرشت» است، با انحراف از مسیر تونل شرقی خط شمال- جنوب مترو اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زاینده‌رود در حدود 30‌رینگ (طولی معادل 40‌متر) در کنار سی‌وسه پل به اشتباه حفاری کرد و همان‌جا متوقف شد.

آن روزها بحث درباره این دستگاه و آسیب احتمالی وارد شده به سی‌وسه پل بر پایه حدس‌ها و گمانه‌ها بود. نه خبرنگاران اجازه ورود به تونل را داشتند و نه کارشناسان میراث فرهنگی، مسوولان شهری و مترو نیز در این‌باره اظهار نظر می‌کردند، با این حال برخی افراد محلی می‌گفتند همان روزها خاکی زرد رنگ و متفاوت در میان خاک‌های حفاری شده تونل دیده شد که این مساله نگرانی بیش از پیش کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را موجب شد. همچنین گفته می‌شد این خاک ناشی از برخود دستگاه با پایه‌های پل در زیر زمین است. حتی با این وجود هم اجازه تحقیق و بررسی دقیق در این‌باره صادر نشد تا همچنان مساله مترو و سی‌وسه پل در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

نشست زمین در ده متری پل

در آخرین ماه‌های سال گذشته بود که مسوولان شهری اصفهان و شرکت مترو این شهر بعد از توقف دوساله دستگاه در زیر زمین و خوابیدن کار حفاری مترو اعلام کردند کار خود برای اصلاح مسیر دستگاه را آغاز خواهند کرد. همان ایام بار دیگر وقوع حادثه‌ای در فاصله کمتر از 10متری از رمپ جنوبی پل هشداری دیگر باره بود، شکافی در حدود یک و نیم در سه متر و عمق نزدیک به دو تا سه متر در نزدیکی سی‌وسه پل باز شد که مسوولان به صورت شبانه آن را پر کردند و اطلاعاتی دقیق از دلایل اصلی آن منتشر نکردند. این نشست درست در نقطه‌ای بوده که دستگاه حفار آخرین حفاری‌ها را انجام داده است. راهکارهای پیشنهادی کارشناسان و مسوولان شهری و شرکت مترو اصفهان تاکنون نتیجه‌ای نداده و دستگاه همچنان در جای خود متوقف است.

47301

کد خبر 170130

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 0
    حالا دیگه میتونن شب راحت بخوابن
  • بدون نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 0
    اين هم يك نمونه فرهنگ دوستي و تاريخ دوستي دولت عزيز
  • محسن IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 1
    چرا اصفهان اینقدر دوست داره با تهرانیها کل بندازه آخه یعنی چی بابا پیشرفت کردن هم یه قاعدهای داره به محض اینکه یه سیستم خدمات شهری تو تهران راه میافته دو روز بعد تو اصفهان به زورم که شده میخوان اون سیستم رو پیاده کنن من خودم اهل اصفهانم ولی حالم از این کاراشون به هم میخوره ...ور داشتن تو یه مسیری که همیشه یه ترافیک خیلی معمولی ومعقولی داره وسط بلوار رو شخم زدن که چی بشه بشه بی آر تی
  • بدون نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 0
    کار کارشناسی یعنی این!
  • س ا ر ه US ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 2
    به سلامتی، خبر بسیار خوشحال کننده ای بود.
  • اصفهانی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 2
    خشکی زاینده رود که کاری به این مسئله احیاناً نداردها یک وقت دنبال اون نری ها.....دستگاه 25 متر زیر تونل مهندس عمران تو مملکت زیادها یه جوری مطلب بنویس بهت نخدند..... آفتابه لگن ده دست، شام و نهار هیچی...
  • بدون نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    4 0
    همه کاری انجام شد تا این پل نابود بشه.نمیدونم وجود این پل چه کسیو اذیت میکرد.
  • شهروند IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    2 0
    اقای نماینده اصفهان که نشستی تو مجلس پس چرا کاری نمی کنید.امید مردم به نمایندگانشون هست که توی مجلس هستند
  • Pooyan SE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 0
    واقعا جای تاسف داره
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 2
    دستگاه دست دوم نبوده است و انحراف تونل نيز مشكل دستگاه نمي‌باشد؛ بلكه مشكل در نقشه‌هاي مسير بوده است. اين دستگاه‌ها دست اول از آلمان خريداري شده‌اند و پس از استفاده در زير زمين خاك مي‌شوند. لطفاً در مطالب خود دقت كنيد.
  • کردستان IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 1
    آقا بیخیال تو این مملکت تنها چیزی اهمیت ندارد آثار باستانی است!!!
  • b IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 1
    این موضوع جز خیانت به مردم اصفهان چیز دیگری نیست.وای بر ما که به این سادگی تاریخ کهن خود را نابود میکنیم.
  • roomy IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    4 0
    مسولين مترو اصفهان به خاطر اينكه پرو‍ژه مترو تمام بشه خود اصفهانو خراب ميكنن جه برسه به سي و سه پل ايشالا مترو رو سرشون خراب شه تا اين همه ميراث ما رو خراب نكنن
  • عباس IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 0
    حتي در سفر استاني رييس جمهور مردم ومسئولان گفتند ولي كسي گوش نداد
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 5
    چرا جو سازي ميكنيد ؟ هزاران آثار تاريخي در كشور است كه ساليانه تعمير و بازسازي ميشوند .
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    2 0
    در حقیقت اب زاینده رود را به خاطر همین بسته اند و بی ابی را بهانه کرده اند .اقایان به خاطر تخریب بناهای تاریخی و ضرر رساندن ملیاردها تومان به کشاورزان باید محاکمه شوند .
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    5 0
    فرداهم منتظر فرو ریختن منار جنبان ،پاسارگاد ، تخت جمشید ، کتیبه بیستون،باغ فین کاشان و....باشید
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    4 1
    بزرگترين درياچه شور كشور و دومين جهان داره نابود ميشه كسي كاري نداره چه برسه به يه پل تاريخي
  • صداقت IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 0
    6=2+2 هنوزم باور نمی‌كنید 6 درسته
  • جزیره قشم IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    2 0
    مردم چطور میتونند نمایندگانشان را استیضاح کنند ؟
  • t7 DE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    2 0
    امیدواریم کار کارشناسی این پل مثل دریاچه ارومیه نشه!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    3 0
    اون از دزدی آب زاینده رود و این هم از سی و سه پل. البته تخریب درختان چند ساله خیابانها به بهانه احداث زیر گذر و در واقع پر کردن جیب دوستان را هم اضافه بفرمایید.
  • faeze IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    moeasefammmmmmmmmmm
  • ایرانی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    1 0
    یه پل دیگه هم تو اصفهان ترک خورده!!! پلی که دو ساله پیش در خیابان امام خمینی اصفهان ساختند نزدیک شاپور ، شکسته شده
  • من سی و سه پلم...!! US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    3 0
    اون روز که داشتند حفاری میکردند اصلا به این توجه نمیکردند... اصفهان اصلا دیگه رنگ و بوی گذشته را نداره... حال و هواش گرفته... فکر کنم همه در سوگ من نشسته اند... ذره ذره خراب شدنم را میبینند...
  • نتن IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    0 4
    بابا دروغه دروغه این حرفا از ما اصفهانیهای کنار پل بپرسید نه شایعات
  • سایه IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    3 0
    واقعا باعث تاسف که همیشه میلیاردها تومان پول ملت رو هزینه میکنن کاری رو انجام میدن بعدش میان تحقیقات می کنند و به این نتیجه میرسند که کار غلطی بوده مثل تونل توحید یا اون سدو....آثار تاریخی شهر اصفهان به ویژه سی و سه پل برای همه عزیز هستن جدا که باعث تاسفه...
  • بدون نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 2
    این که چیزه جدیدی نیست ...اين دستگاه‌ها دست اول از آلمان خريداري شده‌اند و پس از استفاده در زير زمين خاك مي‌شوند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین