هنوز عامل انتقال بیماری وبا در کشور مشخص نیست اما وزارت بهداشت اعلام کرده که خوشبختانه توانسته است این بیماری را کنترل کند.

زهرا تالانی: هفته گذشته حسین معصومی اصل، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرآنلاین عامل اصلی انتقال بیماری وبا را سبزیجات آلوده اعلام کرد و گفت که یکی از راههای انتشار بیماری وبا٬ اتباع بیگانه‌اند ولی اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری٬ سبزیجات آلوده است.

در همین باره با کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت وگویی را انجام داده ایم. او می گوید: اتباع بیگانه هم نقش دارند اما در برخی نواحی سبزیجات با آب آلوده آبیاری می شوند.


شما چندی پیش اعلام کردید که عامل بیماری وبا اتباع بیگانه هستند. اما یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده است که عامل اصلی بیماری وبا سبزیجات آلوده هستند .آیا این موضوع صحت دارد؟
اتباع بیگانه هم نقش دارند اما در برخی نواحی سبزیجات با آب آلوده آبیاری می شوند. طبق آخرین آمار موجود بسیاری از زمین‌های کشاورزی هنوز با فاضلاب آبیاری می شوند.
 

وزارت بهداشت چه اقداماتی برای کاهش آبیاری با فاضلاب در سبزی کاریها با توجه به شیوع وبا در کشور انجام داده است؟
در 2 هفته گذشته بازدیدهای فشرده‌ای از سبزی کاری‌های اطراف تهران که آبیاری با فاضلاب در آنها رایج بود داشتیم و با توصیه‌های وزارت بهداشت با تغییر نوع کشت در این زمین‌ها از سبزی به علوفه و ذرت، آبیاری با فاضلاب در بخش مهمی از این زمین‌ها قطع شد. با این وجود هنوز زمین‌های کشاورزی زیادی در استان تهران و استان های دیگر هستند که با فاضلاب آبیاری می‌شوند، اما قرار بر این است که با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هر چه زودتر این زمین‌ها ساماندهی شوند و از ادامه آبیاری با فاضلاب در آنها جلوگیری شود.
 

این موضوع مربوط به استان تهران است. اما وبا در سایر استانها چطور این بیماری شیوع می یابد؟
اتفاقا فقط مخصوص استان تهران نیست و در نیمی از استان های کشور با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد. مطابق آخرین برآوردهای وزارت بهداشت که در سال 1388 انجام شده، حدود 7600 هکتار از زمین‌های کشاورزی در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شوند.


آیا آب چاه‌ها هم احتمال انتقال آلودگی میکروبی دارند؟
آبیاری مزارع با آب چاه‌ها مشکلی ندارد
 

پس چرا وزیر بهداشت اعلام کرد که چاه‌های آب آلوده بخش خصوصی پلمپ شد؟
اینکه در گذشته چندین چاه را در کشور پلمب کردیم به خاطر آلودگی میکروبی نبوده بلکه به خاطر آلودگی به مواد شیمیایی مانند نیتراتها و عوارض آن به عنوان مصرف آشامیدنی بوده است.
 

آیا احتمال آلودگی میکروبی در آبهای شهری نیز وجود دارد؟
آبهای شهری به هیچ وجه آلودگی میکروبی ندارند و استفاده از آب ژاول به جای کلر برای ضدعفونی آب شهری از نظر علمی هیچ تفاوتی با کلر ندارد .
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    0 0
    شما را به خدا به دادما برسید که محصول گوجه مان با کودهای انسانی تقویت می شود و در هر وعده غذا هزاران پشه مهمان ناخوانده سفره هایمان هستند. بردخون - استان بوشهر