صدمات اقتصادی، نبود حمایت از بازگشت سرمایه تهیه‌کنندگان بخش خصوصی، گسترش بازار قاچاق فیلم و خرید فیلم‌های ایرانی به قیمت غیرقابل قبول در آخرین نشست شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی تهیه‌کنندگان، نخستین دستور جلسه به گزارش کمیته اقتصادی شورای عالی از سینمای ایران اختصاص داشت. این کمیته در گزارشی در صحن شورا نگرانی خود را از ورشکستگی، زیان و خسارت تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران 18 فیلم سینمایی که در شش ماه اول امسال اکران شده‌اند بیان داشت. این کمیته تهیه‌کنندگان دو فیلم دیگر را نیز در آستانه زیان دانست.
 
کمیته اقتصادی در گزارش خود اعلام کرد فروش‌هایی که به آن استناد می‌شود به چهار فیلم با فروش بسیار خوب و تعداد پنج فیلم با فروش متوسط باز می‌گردد. بقیه فیلم‌ها با توجه به بازنگشتن سرمایه با زیان روبرو هستند. معاونت سینمایی عملاً هیچ اقدامی برای جبران خسارت این همکاران انجام نداده و بسیاری از آنان از نبود حمایت گلایه دارند. دولت برای حمایت از تولید کشور، 7700 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. مشخص نیست آیا در این رقم، اگرچه هنوز پرداخت نشده است، سهمی برای سینما منظور شده یا به دلیل بی‌برنامگی معاونت سینمایی، تولیدات فیلم سینمایی در تولید کلان کشور دیده نشده است.
 
کمیته اقتصادی شورای عالی با اشاره به خریداری نشدن فیلم‌های ایرانی از سوی موسسات ویدئورسانه اعلام کرد همیشه بخشی از سرمایه فیلم‌ها از سوی شبکه ویدئو خانگی تامین می‌شد. تعدادی از همکاران گلایه دارند فیلم‌هایشان خریداری نمی‌شود و جمعی نیز اعتقاد دارند قیمت‌های پیشنهادی این موسسات برای اکثریت فیلم‌ها به یک سوم بهای سابق کاهش یافته است.
 
از سوی دیگر اغلب فیلم‌ها از داشتن اکرانی مناسب در شهرستان‌ها محروم‌اند و بازگشت سرمایه آنها به فروش تهران و فروش به موسسات ویدئورسانه موکول می‌شود. طبیعتاً با توجه به خریداری نشدن فیلم های ایرانی و کاهش قیمت خرید بازگشت سرمایه تهیه‌کنندگان امکان‌پذیر نیست. کمیته اقتصادی در گزارش خود همچنین اعلام کرد ظرفیت بازار فیلم سینمای ایران، در شبکه ویدئو در اختیار فیلم خارجی قرار گرفته است.
 
شورای عالی پس از بحث و گفت‌وگو درباره راه‌های مساعدت، به تهیه‌کنندگان بخش خصوصی که به خاطر شرایط اقتصادی متضرر می‌شوند، تصمیماتی را اتخاذ کرد . شورای عالی همچنین مقرر کرد نامه‌ای به مدیر کل سمعی و بصری و نمایش خانگی نوشته و با توجه به حسن‌نیت و کارشناسی او درخواست شود اقدامات لازم برای خرید تمام فیلم‌های سینمایی اکران شده و افزایش ظرفیت فیلم‌های سینمای ایران انجام دهد. شورا اظهار امیدواری کرد با ورود مدیر کل مشکل عملاً از این شکل حاد خارج شود.
 
گسترش بازار قاچاق فیلم در تهران و شهرستان‌ها دیگر دستور جلسه شورای عالی تهیه‌کنندگان بود. اعضای شورا بر لزوم پیگیری مبارزه با این معضل اجتماعی که عملاً به تعطیلی سینمای ایران کمک خواهد کرد، تاکید داشتند.
 
نمایندگان تشکل‌های صنفی با ابراز تاسف از این اظهارنظر دبیرکل ستاد مبارزه با قاچاق فیلم مبنی براینکه اهل سینما حاضر به همکاری نیستند این سئوال را مطرح کرد، ایشان باید بررسی کنند چه اتفاقاتی افتاده که اهالی سینما با این ستاد حاضر به همکاری نیستند.
 
در نهایت شورای عالی تصمیم گرفت فارغ از هرگونه اختلاف‌نظر آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق فیلم اعلام کند. اعضای شورا در همین نشست اعلام کردند شورای عالی یکسال قبل نمایندگان خود را برای همکاری به این ستاد اعلام کرده بود، اما هیچگونه پاسخی به این همکاری داده نشد که جای تاسف دارد.
 
شورای عالی تهیه‌کنندگان با توجه به حسن رابطه‌ای که سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با تهیه‌کنندگان جهت پخش تیزر فیلم‌ها وجود دارد، مقرر داشت با نامه‌ای به مجتبی مشیری مدیرکل بازرگانی صداوسیما از او در مورد همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای دارای مجوز استعلام شود، زیرا مدیرکل ارزشیابی اعلام کرده همکاری با این شبکه‌ها مجاز است، اما از سوی دیگر نظر صداوسیما در این زمینه مشخص نیست.
 
شورای عالی اظهار امیدواری کرد با پاسخ مدیرکل بازرگانی صداوسیما از احتمال سوء‌تفاهم بین سینمای ایران و سازمان صداوسیما جلوگیری شود. در همین نشست اعلام شد برخلاف مکاتبه با معاونت سینمایی برای کپی‌رایت تمامی فیلم‌های سینمایی پس از دریافت پروانه نمایش، تا کنون اقدامی صورت نگرفته است. شورای عالی کپی‌رایت فیلمها را امری ممکن و هزینه آن را با توجه به تبعات آتی بسیار اندک دانست.
 
شورای عالی در پی گزارش یکی از همکاران درباره صادر نشدن پروانه فیلمسازی یک کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس که گفته می‌شود به خاطر فعالیت‌های صنفی کارگردان است اظهار تاسف کرد.
 
اعضای شورا اظهار امیدواری کردند معاونت سینمایی مسائل را به صورتی کلان مورد ارزیابی قرار دهد و در صورتی که این گفته واقعیت دارد، با حرکتی مثبت سطح رفتارهای مدیریتی را به شیوه‌ای مدبرانه ارتقا دهد.
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
    1 0
    یکی نیس بگه کدوم سینما . الحمدالله مشتری های فیلمهای سینمایی هم مثل مشتری های بقیه اجناس و اقلام عرضه شدنی توسط ماهواره ها و شبکه فیلمهای قاچاق جذب شدن و کلی فیلم آبرومند و درست و حسابی وطنی ! مونده رو دست تهیه کننده ها . اوضاع سالن های سینما هم که نگفته معلومه . وقتی از عهدة چیزی که باید بده ( قبوض برق و آب و گاز و ... ) برنمی آد ، چطوری می خواد چیزی که بایس رو بگیره ( پول بلیط که باید برای تماشای فیلم پرداخت کنه ) رو بگیره . بنظر بنده همان بهتر که این چهارتا تهیه کننده هم مثل قبلی ها تشریف ببرن منزل و « جالی وود » رو تخته کنن بره پی کارش . اروپایی و آمریکایی ها که همه چیز واسه ما می سازن ، فیلم هم روش . بقول اکبر عبدی تو اخراجی های 2 : اولش درد داره ولی وسطاش که می رسه آدم عادت می کنه !!!