پایداری از ریاست مجلس در سال جاری دور شد/ آیا اختلافات قالیبافی ها و پایداری ها تشدید می‌شود؟

گزارش حاضر نشان می دهد بر اساس جداول موجود، نایب رئیس اول در همه سه سال گذشته، در اختیار جبهه پایداری بوده، اما در سال چهارم این سمت به دیگران رسیده است. در صورت معنا دار بودن کاهش اعضای پایداری در بخش نایب الرئیسی، و بالا آمدن بقیه، این امر می‌تواند در ایجاد شکاف میان قالیباف و پایداری‌ها، به انتخابات آتی نیز تعمیم داده شود.

حسام‌الدین اسلاملو: هر دو نایب رییس اول و دوم مجلس یازدهم در سه سال گذشته، از نمایندگان نزدیک به جبهه‌ی پایداری بودند؛ برخی از اعضای این جبهه نیز در میان دیگر بخش‌های هیئت رییسه حضور داشتند، اما در سال آخر مجلس یازدهم، به‌نظر می‌رسد درگیری‌های چند ماه گذشته‌ی دو طیف قالیباف و جبهه پایداری، منجر به افزایش بی‌اعتمادی قالیباف به پایداری‌ها شده، تا جایی که اکنون در انتخابات هیات رئیسه سال چهارم، جایگاه نایب رییسی اول از جبهه پایداری گرفته شده و مصری جایگزین آن شده است.


البته در مقابل، ذوالنور از اعضای جبهه پایداری، توانست در رقابت تنگاتنگ با نیکزاد، به عنوان وزیر سابق احمدی‌نژاد و از نمایندگان نزدیک به همین جبهه، در جایگاه نایب رییسی دوم بنشیند تا سر جبهه پایداری چندان هم بی‌کلاه نماند.انتخابات سال آخر هیئت رییسه مجلس یازدهم، میانه‌ی طعن و کنایه‌ها در حالی به‌پایان رسید که یک روز پیش از آن، الیاس نادران با جمله‌ی نیش‌داری، هیأت رئیسه را هیأت رئیس خوانده بود و به نظر می‌رسید منظورش شیوه‌ی اداره مجلس توسط قالیباف بود.


بحث بر سر لب‌تاپ هدیه دادن از دیگر حواشی این انتخابات بود و در نهایت تنشی که بر سر رای‌گیری ایجاد شد و حتی به نقل از رسانه‌ها، اگر پای میانجی‌گری برخی نمایندگان وسط نبود، احتمال زد و خورد بین دو نماینده وجود داشت! طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت رئیسه متشکل از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است که با رأی اکثریت نمایندگان برای یک سال انتخاب می‌شوند.

ورود فراکسیون اکثریت به انتخابات هیئت رئیسه

رقابت در مجلس یک‌دست اصولگرا میان دو بخش اکثریت و اقلیت، به معنای رقابت بین طیف قالیباف با پایداری‌ها بود. محمدباقر قالیباف تنها نامزد ریاست مجلس از بخش اکثریت بود و الیاس نادران نماینده تهران از طرف بخش اصولگرایان تندرو رقیب قالیباف به شمار می‌آمد.
در رأی‌گیری برای هیئت رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم محمدباقر قالیباف برای ریاست، عبدالرضا مصری و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری برای نواب رئیسی اول و دوم مجلس، محسن پیرهادی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و سید نظام الدین موسوی برای ناظری مجلس و محسن دهنوی، محمد رشیدی، احمد نادری، روح الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی و علی کریمی فیروزجایی برای دبیری هیئت رئیسه مجلس در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب انتخاب شدند. علی نیکزاد و عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری سه نماینده‌ای بودند که برای تصدی کرسی نایب رئیسی مجلس در سال چهارم به رقابت پرداختند.

مروری بر انتخابات هیئت رئیسه

مقایسه افراد حاضر در هیات رئیسه سال سوم مجلس یازدهم با سال چهارم نشان می‌دهد یک‌سوم اعضا در اجلاسیه چهارم تغییر کرده‌اند. در کنار این نکته که سهم جبهه پایداری در سال آخر کمرنگ‌تر از سال گذشته شده، برخی ناظران سیاسی را به این نتیجه رهنمون کرده که همین وضعیت ممکن است در انتخابات آتی تکرار شده و به یک شکاف جدی میان جمعیت پیشرفت و عدالت (وابسته به قالیباف) با جبهه پایداری منتهی شود. لازم به یادآوری است که همه نایب رئیسی اول در سه دوره گذشته در اختیار جبهه پایداری بود، که در سال چهارم به دیگر جریانها رسیده است. در نهایت برخی ناظران سیاسی هم معتقدند که سیالیت وضعیت سیاسی، اقتضاء دارد تا زمان انتخابات صبر کرده، و در مجموع شرایط همگرایی ها و واگرایی ها مورد سنجش قرار بگیرد. از نظر آنان این احتمال وجود دارد که منافع احتمالی هر دو گروه، آنان را به یک جمع‌بندی جدید برای اجماع بر سر انتخابات سوق دهد. شرایط تغییر هیات رئیسه از مجلس اول تا مجلس چهارم به شرح زیر است.

پایداری از ریاست مجلس در سال جاری دور شد/ آیا اختلافات قالیبافی ها و پایداری ها تشدید می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1769507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =