۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰

مسئولان قضایی مکررا درباره تاثیر دیدن ماهواره بر زندگی خانوادگی و آسیبهای خانواده هشدار می دهند

امید سلیمی بنی: "ماهواره های مردم، شبانه جمع آوری نمی شوند." این را دادستان یزد می گوید. حالا بعد از حرف و حدیثهای فراوان درباره ماهواره ها و نحوه جمع آوری آنها، مقامات قضایی به مردم اطمینان می دهند نیروی انتظامی اگر حکم معتبر قضایی داشته باشد، لباس رسمی پرسنل این نیرو را پوشیده باشد و در طول روز مراجعه کند، حق دارد ادوات دریافت امواج ماهواره ای را جمع آوری و ضبط کند، در غیر این صورت، پلیس اقدام به جمع آوری ماهواره ها نخواهد کرد. دادستان یزد تاکید کرده: " اگر نیازی به بازرسی منزل باشد باید در روز صورت گیرد و برای جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای مجوزی برای ورود شبانه صادر نخواهد شد."
مبارزه با ماهواره، یک معمای پلیسی
مطابق قانون، پلیس، موظف شده است تا قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای را اجرا کند و قسمتی از این قانون، به ضبط و توقیف تجهیزات ماهواره ای و مجازات دارندگان آن، اشاره دارد.
اکنون، پلیس هر روز، روشهای جدیدی را برای مقابله با مردمی که ماهواره ها را روی پشت بام علم کرده اند، به کار می گیرد، روزی با جرثقیل، دیشهای ماهواره ای را جمع می کند و روزی نیز با عملیات کماندویی و راپل (بندآویز)، دیشهای مستقر شده در بالکنها را جمع می کند.
هر چند این روشها، همیشه مورد نقد کسانی بوده که اعتقاد دارند نیروی انتظامی نباید به خاطر مبارزه با دستگاه های دریافت امواج ماهواره ای، به خانه های مردم وارد شود، با این حال، فرماندهان پلیس همیشه گفته اند پرسنل این نیرو هنگامی که وارد مشاعات منازل مردم می شوند، در حال انجام وظیفه طبق دستور مقامات قضایی هستند.
با این همه، مقامات قضایی به خانواده ها توصیه می کنند از دیدن برنامه های ماهواره ای خودداری کنند چون این برنامه ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خودشان خواهد شد.
به طور مثال گفته می شود در یزد که سابق بر این، تعداد آمار طلاق به اندازه انگشتان یک دست بوده، استفاده از ماهواره ها، میزان آمار طلاق را بسیار افزایش داده است. جمال قضاوتی دادستان یزد درباره افزایش آمار طلاق در این شهر می گوید: " یکی از پیامدهای استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای در کشور، افزایش آمار طلاق است. متاسفانه نرخ طلاق در کشور هر سال رو به افزایش است؛ به ویژه در استان یزد که شاید زمانی تعداد طلاق‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید اما الان آمار قابل تاملی در این زمینه وجود دارد."
این مقام قضایی همچنین تاکید کرد یکی از اهداف جمع کردن ماهواره ها، موضوع اعتقادات مردم است: "یکی از اهداف طرح جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای در استان یزد، جلوگیری از ضربه زدن به اعتقادات و باورهای دینی مردم است. باید زمینه‌ای فراهم آورد تا جوانان که آینده‌سازان کشورند، در محیطی سالم رشد کنند و به کشور خدمت کنند."
با وجود این سخنان، مسئولان ارشد قوه قضاییه نیز از رشد طلاق در کشور نگرانند و می گویند باید برای این موضوع، چاره ای اندیشید. محمدباقر ذوالقدر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز در مشهد، از فراوان شدن پدیده طلاق، اظهار ناخرسندی کرد. به گفته وی: "ایران وضعیت خوبی در آمار طلاق ندارد."
ذوالقدر که در کارگاه آموزشی پیشگیری از وقوع جرم سخن می گفت، افزود: "در آمار طلاق، وضعیت خوبی نداریم. این آمار در تهران ‌٢٥ درصد و در بعضی از استان‌ها مثل کردستان ‌٢٠ درصد است."
برخی از کارشناسان با تایید اینکه برنامه های ماهواره ای، تاثیر زیادی بر روابط بین افراد خانواده دارند، می گویند باید بررسی کرد چرا این برنامه ها، به این اندازه تاثیرگذارند. محمدعلی محمدی، استاد دانشگاه و آسیب شناس در این باره به خبرآنلاین می گوید: "شکی نیست آسیبهای خانواده ها پس از دیدن برخی از برنامه های ماهواره ای افزایش می یابد، ولی چرا در ایران، این تاثیرگذاری به این اندازه، زیاد است؟"
به اعتقاد این پژوهشگر، فقدان الگوهای مناسب مورد نیاز جوانان و خانواده ها، باعث شده تا آنها با الگوگیری از برنامه های ماهواره ای، رفتارهای خود را تغییر دهند. تغییراتی که مورد پسند جامعه ایرانی نیست و ناهنجاری تلقی می شود.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    33 0
    مسخره تر از این نمیشود که همه مشکلات این کشور بسته از همه جا را به ماهواره نسبت دهند .مثل اعتیاد و فقر و نا آگاهی و اختلاص ودزدی ودورویی و دروغگویی و ...که از خودمان است که وای به این مملکت
  • سعید IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    22 0
    فکر نمیکنم هیچ آدم عاقلی باشه که منکر تاثیرات بد و خوب ماهواره باشه(البته به نظرم تاثیرات منفی اون برای عموم جامعه بیشتره) ولی متاسفانه هیچ کدوم از این حرف ها کارشناسی شده به نظر نمیرسه. مگه آمار 25 در صد طلاق تو تهران همش به خاطره ماهواره است؟پس نقش اعتیاد و بیکاری و فقر و سایر معضلات اجتماعی چی میشه ؟آقایون جوری حرف میزنند که انگار اگه تمام ادوات ماهواره جمع آوری بشه آمار طلاق به صفر میرسه.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    3 0
    خيلي زشته كه عوامل مهمي طلاق رو كه همه با چشم ميتونن ببينن بيكاري، بي پولي، اعتياد، نبودن شادي و اميد به زندگي در بين مردمه رو به ماهواره ها نسبت بديم. اگه آموزش در مدرسه و خونه صحيح باشه و تلويزيون هم يه كمي برنامه هاي شاد و بهتر نه حجو و جلف يا خيلي غمناك داشته باشه و اگه روي فرهنگ مردم كار بشه و اگه ما جونا بجاي اين كه توي خونه پاي ماهواره بشينيم احساس امنيت !!!!!كنيم و بتونيم بريم از خونه بيرون و تفريحات سالم داشته باشيم اونوقت شايد اصلا خود ماهواره كنار بره. راستي شما فكر ميكنيد اكثر مردم در سال چند بار ميتونن برن سفر؟ البته سفر شهرستانياي پايتخت نشين رو به ولايتشون سفر تفريحي حساب نكيند.
  • حسن IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    2 0
    اگر شبكه هاي تلويزيوني تقويت و داراي برنامهاي باشد كه بتواند بيننده را به خود جذب كند كي سراغ ماهواره ميرود لطفأ شبكه ورزش و جوانان راه اندازي شود بعد مشاهده خواهيد كرد كه ماهواره چطور بينندهايخودرا از دست خواه داد مانند تمام كشورهاي در حال توسعه