چندسالی هست که در موسم حج، وزارت بهداشت هشدارهایی درباره بیماری های همه گیر می دهد. سال گذشته آنفلوآنزای نوع آ بیشترین هشدارها را داشت. امسال اما نوع بیماری ها بیشتر است.

درواقع اکنون هشدارها برای همه بیماری ها واگیر به گوش می رسد؛ از انواع سرماخوردگی و آنفلوآنزا تا بیماری های منتقله از آب و غذا مثل اسهال، استفراغ، اسهال خونی و سایر بیماریهای روده ای.

دکتر محمود سروش، رئیس اداره آنفلوانزای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در این باره می گوید: "مهمترین اتفاقی که در مراسم حج تمتع می افتد جابجایی جمع کثیری از حجاج به یک کشور دیگر و ورود تدریجی آنها به کشور است که با توجه به اینکه ما از وضعیت بهداشتی و درمانی آن کشور اطلاعات دقیقی نداریم اگر مراقبتهای بهداشتی و درمانی سهل انگاری شود احتمال همه گیری همه نوع بیماریهای واگیر در کشور وجود دارد."

به گفته سروش، اگر در رعایت مراقبتهای بهداشتی و درمانی سهل انگاری شود احتمال همه گیری بیماریهای واگیر در کشور وجود دارد. او دراین باره به مهر گفت: "اصرار داریم که حجاج به اصول بهداشت فردی و محیطی و به طور کلی به سلامت خود به صورت ویژه توجه کنند و اگر به بیماریهای منتقله از آب و غذا مثل  مبتلا شدند بلافاصله به پزشک کاروان مراجعه کنند."

اما جالب اینحاست که حجاج می توانند با رعایت چند مورد، سالم بمانند و ناقل بیماری نشوند؛ شستشوی دستها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن. سروش دراین باره می گوید: "حجاج دستهایشان را خوب بشویند تا بیماریهای منتقله از آب و غذا نگیرند، شستن دستها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن یک اصل است که حجاج باید آن را جدی بگیرند."
غیر از بیماری های منتقله از آب و غذا، بیماری های تنفسی، بالاترین میزان شیوع را دارند. رئیس اداره آنفلوانزای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، دراین باره می گوید: "جداسازی مناسب و فاصله مناسب از افراد دیگر در طول مناسک حج و استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه نیز باید حتما رعایت شود. روبوسی کردن و در آغوش گرفتن اتفاقی است که در این مناسک می افتد و نمی توان گفت انجام ندهند ولی اگر علائم تنفسی فوقانی در فردی بروز کرد حتما از این کار هم خودداری کنند."
به گفته سروش  ممکن است حتی در اثر ندانم کاری آنفلوانزای خوکی یا انواع دیگر آنفلوانزا هم وارد کشور شود: "استقبال کنندگان از حجاج و شرکت کنندگان در ولیمه ها و مراسم استقبال تا چند روزی از مصافحه با حجاج بپرهیزند تا همه گیری رخ ندهد."

سال گذشته هم وزارت بهداشت از حجاج و خانواده ها خواست از مصافحه پرهیز کنند و حتی ولیمه ها را یک هفته دیرتر برپا کنند.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =