ذائقه مخاطب تغییر کرده و نمی‌خواهیم این را بپذیریم/ ممکن است بلایی که سر سریال‌های تلویزیون آمد سر شبکه نمایش خانگی هم بیاید

مجید مولایی باور دارد دوستانی که برای مخاطب امروز نسخه می‌پیچند ابتدا باید یک آگاهی از ذائقه مخاطب داشته باشند، واقعا مخاطب امروز آثار نمایشی تغییر ذائقه دادند و ما هم باید نسبت به این ماجرا یک فهمی داشته باشیم.

مهسا بهادری: مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است. عده‌ای به جد آن را نابود کننده اساسی شبکه نمایش خانگی می‌داند و عده‌ای هم هیچ وقعی به این موضوع نمی‌نهند و اتفاقا آن را رویدادی خوب و تاثیر گذار می‌دانند. یکی از مسولان می‌گوید فهم اشتباهی نسبت به این ماجرا شکل گرفته و دیگری می‌گوید قرار نیست اتفاق خاص و عجیب و غریبی رخ دهد.

البته انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین بیانیه‌ای منتشر کرده و در بخشی از آن نوشته: «جناب آقای رئیسی!

تصمیم هفته گذشته شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست جنابعالی درباره واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما، پرسش ها و تردیدهای جدی را به شرح زیر برای اعضای این انجمن صنفی ایجاد کرده است:

۱- چرا چنین تصمیم مهم و تأثیرگذاری در حیات اقتصادی هنر صنعت فیلم و سریال بدون حضور کارشناسان و نمایندگان قانونی فعالان این حرفه گرفته شده است؟

۲- انتظار این است که مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در مقام سیاستگذاری کلان می‌تواند راهنمای بخش فرهنگی صنعت سینمای خانگی در تصویب قوانین معاصر و متناسب فرهنگ عمومی در مجلس شورای اسلامی باشد و نه اینکه آن شورایعالی بی مطالعه پیامدهای آن، جایگاه تقنینی بخود بگیرد!

۳- چگونه منطقی است که نظارت بر یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنعت سرگرمی کشور در این برهه، به سازمانی واگذار شود که از یکسو به دلیل ماموریت تولید محتوای مشابه، مشمول «تعارض منافعِ» است و از سوی دیگر در کسب اقبال عمومی درمانده و ناتوان! (برای اثبات همین نکته مثال‌های متعددی از برخوردهای سلیقه‌ای سازمان موصوف با پلتفرم‌ها وجود دارد که در این مختصر مجالش نیست)

۴- از نتیجه عملکرد سالیان آن سازمان عریض و طویل چیزی جز از دست دادن مخاطبان، تاراندن هنرمندان، واگذاری میدان فرهنگی کشور به بیگانگان و سرانجام از بین بردن امید و اعتماد در بین مردم چه چیزی حاصل شده است؟

۵- آیا ساختار و منابع انسانی متخصص خود در این عرصه را در برابر تحولات فزاینده این صنعت در دنیا مخصوصا منطقه خاورمیانه، آماده و مجهز کرده ایم که خاکریز نمایش خانگی ملی را برای واگذاری به بیگانگان منهدم می کنید؟

۶- چگونه می‌شود در حوزه تنظیم مقررات و انتظام بخشی این هنر صنعت نوپا را به سازمانی سپرد که نه تنها خود در این عرصه که شاخص اصلی موفقیت درآن آن جذب مخاطب است قافیه را باخته و حتی حاضر نیست مستند به قانون به اعضای یک صنف قانونی، برای مشارکت در تصمیمات اعتماد کند؟

بایسته است به عرض تان برساند آن سازمان عریض و طویل بر خلاف قانون نسبت به راه اندازی نهادهای موازی مجمعی موسوم به «رصتا» اقدام تا تصمیمات اشتباه و غیر کارشناسی خود را وجاهت عمومی بخشد. برای اطلاع حضرتعالی تا امروز در تدوین هیچ مصوبه و مقرراتی علیرغم نامه‌نگاری‌های متعدد این انجمن هیچ نظر کارشناسی چه کتبا و چه شفاها از این انجمن قانونی مورد توجه و حتی درخواست نشده است!»

پیرو همین ماجرا به گفت‌وگو با مجید مولایی تهیه‌کننده شبکه نمایش‌خانگی و سینما پرداختیم که اخیرا سریال «رهایم کن» را با تمام حواشی‌اش روی شبکه نمایش‌خانگی پخش کرده است. او البته از ما می‌خواهد کمی صبر کنیم تا ببینیم این ماجرا چگونه قرار است اجرایی شود اما توضیحاتی برای این مصوبه دارد که در ادامه می‌خوانید.

ذائقه مخاطب تغییر کرده و نمی‌خواهیم این را بپذیریم/ ممکن است بلایی که سر سریال تلویزیون آمد سر شبکه نمایش خانگی هم بیاید
مجید مولایی

بیشتر بخوانید:

مصوبه اخیر نتیجه‌ای جز افزایش سانسور ندارد/ چه نهادی در حال قانون‌گذاری است؟

کالای فرهنگی چاه نفت نیست که دولت روی آن سیطره داشته باشد/ سپردن نظارت و صدور مجوز شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما کاملا غیرحرفه‌ای است

هشدار اصولگرایان درباره محدودیت و بیکاری هنرمندان: ساترا دوست دارد نمایش خانگی را شبیه شبکه آموزش باشد!/ نگاه کارشناسی در این مصوبه وجود ندارد

اگر مصوبه جدید آن گونه که به نظر می‌رسد تصویب شود، چه نتایج زیان‌باری برای خود پلتفرم‌ها و تولید کنندگان آثار دربر خواهد داشت؟

الان بحث بر سر این است که این حرفه و صنعت در وضعیتی قرار داد که یکسر آن مخاطب است و ارتباط گسترده‌ای که نیاز است یک محصول شبکه نمایش‌خانگی با مخاطب انبوه برقرار کند و یک سوی ماجرا این است که انجام هر کار باید این پروسه‌های اداری و گرفتن مجوز از ساترا را طی کند. اگر این دو در یک تعامل و شناخت نسبی از یکدیگر قرار نگیرند . حاکمیت، یعنی جایی که مجوز را صادر می‌کند حالا ساترا است یا هرجای دیگر توجهی به ذائقه، نیاز و استقبال مخاطب نداشته باشد، دقیقا همان بلایی سر شبکه نمایش خانگی می‌آید که الان سر سریال‌های تلویزیونی آمده است.

در صدا و سیما مدیران تلویزیون در تولید آثار نمایشی خود ذائقه، علاقه و درخواست مخاطب را نادیده گرفتند و برای آن‌ها محلی جدی از اعراب ندارد به همین دلیل به نظر مدیران تلویزیون، سریال‌هایی که در تلویزیون تولید می‌شود بیش از آن که علاقه مخاطب را در نظر بگیرند، مصلحت او را در نظر می‌گیرند. مصلحت مخاطب بر اساس فهم ما چیست؟ و سریال را بر همان اساس می‌سازند به همین دلیل هم هست که مخاطب می‌گوید من این را نمی‌خواهم. اگر تو تشخیص می‌دهی که من این سریال را به این شکل ببینم من هم تشخیص می‌دهم که آن را نبینم. اگر همین روند و تفکر بخواهد در شبکه نمایش خانگی اجرایی شود، طبیعتا رسانه خانگی نابود می‌شود و به این شکل سریال یا تولید نمی‌شود یا اگر تولید می‌شود مخاطب به آن هیچ توجهی نمی‌کند.

فرق شبکه نمایش خانگی با تلویزیون این است که در صداوسیما آثار با بودجه عمومی تولید می‌شود در صورتی که اینجا از مخاطب پول گرفته می‌شود و زمانی که مخاطب از سریال استقبال نکند یعنی حاضر نیست هزینه کند و زمانی هم که هزینه نکند توان تولید در این حوزه از بین می‌رود و این عرصه به طور کل نابود می‌شود. این صنعت نوپاست و تازه در حال رشد و نمو اگر خوب مدیریت نشود، از دست می‌رود و ممکن است بعضی مدیران از این بابت خوشحال باشند که یک رقیب را از میدان به در کرده‌اند، من نمی‌دانم در کُنه ذهن برخی از این دوستان چه می‌گذرد اما طبیعتا اگر مسیر را مسدود کنند که من پدیدآورنده دغدغه و ذائقه مخاطب را در تولید آثار مورد توجه قرار ندهم، طبیعتا مخاطب هم از پان کارها استقبال نمی‌کند و نتیجه می‌شود آن چیزی که گفتم. نابودی!

اگر قرار باشد این شیوه آن طور که افکار ما شکل گرفته اجرایی شود، می‌توانیم نگران این ماجرا باشیم که سانسور و ممیزی تلویزیون روی شبکه نمایش خانگی هم اعمال شود؟

این دوستانی که برای مخاطب امروز نسخه می‌پیچند ابتدا باید یک آگاهی از ذائقه مخاطب داشته باشند، واقعا مخاطب امروز آثار نمایشی تغییر ذائقه دادند و ما هم باید نسبت به این ماجرا یک فهمی داشته باشیم، نمی‌توانیم تصور کنیم که مخاطب یک توده شکل نیافته است که از خودش هیچ اراده، انتخاب و سلیقه‌ای ندارد و ما قادریم از بالا هر آنچه که فکر می‌کنیم درست است را روی او اعمال کنیم و او هم از ما استقبال کند. امروزه مخاطب تنوع انتخاب‌ها را در اختیار دارد و به شدن دستش باز است و مدیران رسانه باید بپذیرند که شرایط تغییر کرده و با این تغییر شرایط سیاست‌گذاری‌هایشان را روی ریل قرار دهند.

دوستان تلاش دارند یک نسخه قدیمی و کهنه را دائم بازتولید کرده و تصور می‌کنند این‌گونه مخاطب جذب می‌شود در صورتی که اصلا این‌گونه نیست، باید این را بپذیریم که سلایق، فهم و گفتمان جدیدی در مخاطبان ایجاد شده است و نمی‌توانیم با بی‌توجهی به این موضوعات سیاست‌گذاری کنیم . البته هنوز نمی‌دانم با ترکیب جدیدی که در ساترا برای فیلمنامه‌ها شکل گرفته چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ اما اگر قرار باشد با همان نگاه شوراهای تلویزیون باشد، نتیجه چندان خوشایند نیست.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1781928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    19 24
    شما چه اصراری دارید که به هر قیمتی مخاطب جمع کنید؟! شما اگر مثلا خبری و عکس از اتاق خواب یک بازیگر بگذارید مطمنا پربیننده ترین خبر شما میشود! اما آیا این کار درست و اخلاقی است و کار شما را توضیح میکند؟!
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      10 8
      مگر ایشان گفته به هر قیمتط باید مخاطب جذب کرد؟ مثال‌تان نیز بافته ذهن خودتان است.مساله‌ی کج فهمی یا کوته بینی و تنگ نظری حضرات نیست موضوع منافع باند و دار و دسته است که اجازه هیچ گونه رقابتی را در هیچ زمینه‌ای نمی‌دهد.کشور را به مرز فروپاشی رسانده‌اند.
  • US ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 5
    مردم از همه این داستان ها عبور کرده اند ، الان جنگ بقا و نان و آب است !
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 2
    ...دنباله های داخلی..... ...رشوه بگیران.. ماست بند !؟ گردن شکستن!؟ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿۱﴾ بگو پناه مى برم به پروردگار مردم (۱) مَلِكِ النَّاسِ ﴿۲﴾ پادشاه مردم (۲) إِلَهِ النَّاسِ ﴿۳﴾ معبود مردم (۳) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿۴﴾ از شر وسوسه‏ گر نهانى (۴) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵﴾ آن كس كه در سينه‏ هاى مردم وسوسه مى ‏كند (۵) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿۶﴾ چه از جن و [چه از] انس (۶)
  • ناشناس IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    15 7
    کدام سازمان باید روی عملکرد صدا وسیما که روز به روز مخاطب خود را ازدست می دهد نظارت کند.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 9
    دیگه این سرگرمی از ما نگیرید ولی باید نظارت کنن تو سریالاش شاید بچه اون سریال یا برنامرو دید بد آموزی داره سیگار میکشم همش تو سریالا نمایش خانگی
    • مهدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      3 2
      اون سریالی که توش سیگار می‌کشند محدودیت سنی دارد و مشکل از اون بچه ای هست که نگاه میکنند(یا والدینی که به بچه اجازه دادند)
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    13 20
    ماهیت این مصاحبه دقیقا همان نگاه لیبرالی به جامعه است که معتقد است هرچه مردم (حال کدام مردم مهم نیست حتی عده قلیلی که بر وفق تمایل ما باشند مردم حساب میشوند) می‌خواهند همان انجام شود. اولا این مردم در اقلیت محض هستند و حضور برعندازانه شان در پاییز ۱۴۰۱ گواه این مدعاست . دوما با این دشمنان مجهزی که اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، با فشار از بیرون و خود تحقیری از سوی ستون پنجم در درون کشور، باید تن به هر خواسته نامشروعی بدهیم که نمی‌دهیم. ما نگاه می‌کنیم دشمن کدام سمت را نشانه گرفته می‌فهمیم که جانب حق همانست که دشمن می‌زند و هجوم به صدا و سیما به بهانه ساترا نشان میدهد رئیسی دانسته که چه کند.
  • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    15 14
    ذائقه ی مخاطب رو خود شماها تغییر دادید خودتونم میتونید دوباره تغییرش بدید الکی بهانه نیارید نمایش خانگی علنا شده بود سینمای ترکیه حال آدم بهم میخورد خیانت و هرزگی و خودکشی و همه چیز رو عادی میکرد و قبح شکنی میکرد یکسری سریالا هم که کاملا سفارشی سفارت خونه های انگلیس و غرب بود
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 9
    شر و ور نگو
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 2
    بارها وبارها موضع خودشون رو در مورد شبکه خانگی گفتن چطور قرار نیست اتفاقی بیوفته گوشت رو دادن دست گربه بعد میگن نگران نباشید؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 1
    عوام‌فریب‌ها همیشه از تغییر ذائقه مردم حرف میزنن و اینکه باید این تغییر ذائقه رو به رسمیت شناخت. اما هیچوقت نمیان از علت و پروژه‌هایی که برای تغییر ذائقه اجرا شده حرف بزنن.
  • ایرانی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    2 1
    ذایقه‌ی مخاطب رو کی تغییر داده جز صداو سیما و سینما با اون فیلمهای مزخرفش؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 1
    در تلویزیون هیچ نیست راز بقا بگذارند بهتر از برنامه های موجوده قبلا اخباز ۲۰ ۲۰۳۰ نگاه میکردیم آنهم زیادی دروغ گفتن آنهم شاخدار آنهم دیگه نگاه نمیکنیم . حتی برنامه کودکتان هم بچه ها دوست ندارن