فردا نوشت:

ابراهیم متقی استاد دانشگاه در تحلیل این سناریوی آمریکایی – عربی گفت: آنچه به عنوان سناریو بمب گذاری و ترور سفیر عربستان در آمریکا مطرح گردیده را می‌توان در زمره حلقه‌های اتهامی آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی ایران دانست. حلقه‌های اتهامی که بخش عمده آن تحت تاثیر الگوهای رفتاری سایر کشورهای خاورمیانه است.

به گفته این استاد دانشگاه، عربستان نه تنها در فضای تعارض ژئوپلتیکی و هنجاری با ایران قرار دارد بلکه باید جلوه‌های تضاد‌های ایدئولوژیک با ایران را به آن اضافه کرد. آنچه به عنوان تلاش عربستان برای بر هم زدن توازن منطقه‌ای علیه ایران محسوب می‌شود را باید یکی از نشانه‌های اصلی نیز در فضای ژئوپلتیکی خاورمیانه دانست.

عربستان در صدد تغییر در توازن منطقه است
این تحلیلگر مسائل بین المللی ضمن بیان این نکته که عربستان تلاش دارد تا موازنه قدرت منطقه‌ای را برهم زند، ادامه داد: در این ارتباط محور عربستان، مجاهدین خلق و آمریکا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ مجموعه‌ای که می‌تواند به کمک هم مبادرت به سناریو سازی برای ایجاد چالش‌های تبلیغاتی علیه ایران نماید. تبعا بازیگران یاد شده می‌توانند منافع تاکتیکی محدودی با هم داشته باشند. مقابله با ایران شاید در در کوتاه مدت منجر به تداوم ائتلاف آن‌ها شود اما در طولانی مدت چنین اقداماتی امکان پذیر نخواهد بود.

گری سیک  هم اعتقاد دارد  ایران تمایلی به انجام اقدامات تروریستی در خاک آمریکا ندارد
متقی همچنین با بیان اینکه، عربستان سناریوی مقابله با ایران را در شرایطی پیگیری می‌کند که در صدد تغییر در توازن منطقه است، ادامه داد: هر گونه تلاشی برای پیگیری این توازن منطقه‌ای می‌تواند مخاطرات امنیتی و ژئوپلتیکی برای کشورهای همسایه و حتی سیاست بین الملل خواهد داشت.
این تحلیلگر مسائی سیاست خارجی ایران در ادامه ضمن تشریح سیاست خارجی ایران در برخورد با آمریکا افزود: از سوی دیگر باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که انجام اقدامات و عملیات‌های امنیتی در آمریکا به هیچ وجه در زمره اهداف ایران محسوب نمی‌شود. ایران از سیاست انتقادی غیر چالشی در برخورد با آمریکا استفاده می‌کند. محور اصلی انتقاد‌ها علیه آمریکا را باید در نادیده گرفتن حق حاکمیت کشور‌ها و بهره گیری از ابزارهای نظامی در سایر حوزه‌های جغرافیایی دانست. طبیعی است که هیچ‌گاه ایران چنین الگویی را در برخورد با هیچ یک از کشورهای منطقه و یا قدرت‌های بزرگ در سیاست بین الملل بکار نمی‌گیرد. به همین دلیل است که آمریکا قادر نخواهد بود چنین سیاستی را به مرحله نهایی برساند.‌

عامل ترور کارگزار CIA
این استاد دانشگاه همچنین در مورد میزان راستی آزمایی این سناریو و کیفیت شبکه ترور می‌گوید: اگر کسی بخواهد واقعیت سیاست‌های منطقه‌ای ایران را بداند به این نکته می‌رسد که ایران هیچ‌گاه چنین الگویی (ترور در خاک آمریکا) را مورد حمایت قرار نخواهد داد. شبکه مکزیکی را باید در زمره کارگزاران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا دانست که نقش توزیع کننده اسلحه غیر مجاز در منطقه را بر عهده دارد. این شرکت طی دهه گذشته بسیاری از سیاست‌های خود را با آمریکا هماهنگ کرده است لذا نمی‌توان به شرکتی استناد کرد که خود از کارگزاران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست.

/29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 5
    سرمایه های عربستان بدجوری در نظام سرمایه داری آمریکا تنیده شده. مقامات اون کشور هم می دونند که اینها سناریویی بیش نیست اما سرمایه اشان در معرض خطر قرار گرفته. به هر حال باید عربستان یکجوری خودش رو از دامی که آمریکا برایش پهن کرده نجات دهد و وظیفه ما هم به عنوان یک کشور مسلمان کمک به پیدا کردن راه حل برای آنان است.
  • رهگذر IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    3 2
    بنویسید منافقین نه مجاهدین