مهر نوشت:

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با دریافت پول نفت صادراتی ایران به هند گفت: صادرات نفت مسیر خود را طی می کند و مشکلی در این زمینه نیست.
اهم سخنان رامین مهمانپرست را در ادامه بخوانید:
  • در خصوص دریافت غرامات اس - 300 از روسیه ، جو تفاهم کامل بین ایران و روسیه برقرار است و موضوعات مختلف در دست پیگیری قرار دارد. این موضوع بر اساس روال تجاری بوده است که تعهدات طرفین و نحوه پرداخت خسارت یا جبران عدم اجرای آن پیش بینی شده و طبق توافق طرفین این موضوع در مجموعه ای در حال بررسی است. آنچه دریافت شده پیش پرداخت بوده و آنچه پیگیری می شود دریافت خسارت است.
  • در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر فراهم شدن دسترسی کنسولی ایران به فرد متهم به ترور سفیر عربستان در واشنگتن ، در رابطه با فردی که ادعا می شود تبعه ایران است و اسم وی منتشر شده اگر ادعایی مطرح است باید اسناد هویتی را در اختیار ما قرار دهند و شرایط دسترسی کنسولی را فراهم نمایند هنوز چیزی مستقیما دریافت نکرده ایم و با وجود دو بار درخواست تا کنون امکان دسترسی کنسولی فراهم نشده و فقط اظهار نظری از طرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده که باید دید در رابطه با چه موضوعی بوده است.
  • این سناریو طراحی رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است. کشورها باید هوشیارانه مراقب توطئه ها باشند.
  • در رابطه با اخبار مطرح شده مبنی بر دست داشتن بندر بن سلطان مقام امنیتی عربستان در ترور عماد مغنیه ؛ ممکن است مطالبی مطرح شده باشد و برخی افراد در ترور شهید مغنیه دست داشته باشند که باید بررسی شود و در مسیر حقوقی به آن رسیدگی شود.
  • در خصوص طرح شکایت عربستان و آمریکا در شورای امنیت علیه ایران ؛ ما هم نامه ای به سازمان ملل ارسال و نسبت به این اقدامات شکایت کرده ایم. کشورها باید متعهد به اصول باشند و صرفا با یک ادعا نباید به دولتها اتهام وارد کنند.
  • تلاش های زیادی صورت می گیرد تا از آخرین وضعیت امام موسی صدر اطلاعی به دست آید. اظهار نظرهای متناقضی صورت گرفته و تا وقتی اطلاعات دقیق و قابل استناد به دست نیاید نمی توان به این نوع اظهارات استناد کرد.
  • حضور ناوگان ایران در دریای سرخ بر اساس حقوق کشور ما صورت گرفته و با هدف حفظ امنیت منطقه بوده است و فکر نمی کنم مسئله خاصی درباره آن قابل طرح باشد.
  • در رابطه با دریافت پاسخ نامه جلیلی توسط اشتون ؛ هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
  • در رابطه با گفتگوی دوشنبه شب صالحی با دبیر کل اتحادیه ؛ از جزئیات این مکالمه اطلاعی ندارد ؛ کلیات آن تبادل نظر در خصوص توطئه های موجود برای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و نیز تحولات منطقه بوده است.
  • عربستان کشوری مقتدر و بزرگ در منطقه است. رابطه ما با عربستان به تقویت صلح و ثبات کمک می کند و مطالب و ادعاها را درست نمی دانیم و توطئه برای اختلاف میان ایران و عربستان تلقی می کنیم.
  • در خصوص طرح گزارش حقوق بشر علیه ایران و نیز تلاش های اوباما برای انتشار گزارشی مبنی بر اقدام ایران در دسترسی به سلاح هسته ای و ارتباط این دو موضوع با اتهامات اخیر به تهران گفت: این سناریو که جدیدا مطرح کرده اند آنقدر عجیب است که وزیر خارجه آمریکا آن را فراتر از افسانه قلمداد می کند و این اقدامات با هدف فشار بیشتر به مردم ایران صورت می گیرد و اهداف سیاسی پشت این طرح نهفته است و تنها گناه ملت ما این است که می خواهند مستقل باشند.
  • مردم آمریکا آنقدر درک و بلوغ سیاسی دارند که متوجه شوند مقامات آمریکایی با این اقدامات منافع آنها را به خطر می اندازند و وجهه آنان را به پایین ترین سطح ممکن تنزل می دهند.
  • نیروگاه بوشهر جزء تاسیسات هسته ای است که بالاترین استاندارد ایمنی را دارد و این موضوع به تایید آژانس نیز رسیده است.
/29219
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =