طراحی این ماشین شاهکار توسط « نادر فقیه‌زاده » برای چینی‌ها / عکس

دیجیاتو نوشت: برند نوپای آواتار که ماحصل همکاری چند کمپانی بزرگ چینی است، خود را برای معرفی یک محصول جدید آماده‌سازی می‌کند. این خودروی برقی آواتار ۱۲ نام دارد و در دسته سدان‌های فول‌سایز قرار می‌گیرد.

آورده جدید چینی‌ها توسط نادر فقیه‌زاده طراحی شده و از لحاظ مشخصات فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در توصیف جذابیت‌های آواتار ۱۲ همین بس که پیشرانه آن ۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند!

شاید بدانید برند آواتار نتیجه همکاری چانگان با هواوی و شرکت باتری‌سازی CATL است. این برند چند ماه قبل با رونمایی از کراس‌اوور زیبای آواتار ۱۱ وارد عرصه خودروسازی شد. سدان آواتار ۱۲ هنوز به‎‌طور رسمی رونمایی نشده و مشخصات آن از طریق سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به بیرون درز کرده است.

طراحی آواتار ۱۲

سدان آواتار ۱۲ از نظر طراحی شباهت فراوانی به برادر کراس‌اوور خود دارد. بدنه این سدان چینی سیال و فاقد خطوط و زوایای تیز است. مثل آواتار ۱۱، چراغ‌های این خودرو نیز دارای ساختار بسیار باریکی هستند. سپر هم فرم اسپرتی دارد و دماغه خودرو را بسیار جذاب کرده است. تصاویر اولیه گویای آن هستند که در آواتار ۱۲ خبری از آینه‌های جانبی رایج نیست و دو دوربین تصویر اطراف خودرو را در اختیار راننده می‌گذارند.

ماشین شاهکاری که نادر فقیه‌زاده برای چینی‌ها طراحی کرده/ عکس

آواتار ۱۲ در نمای عقب هم طراحی پویا و دلربایی دارد. همانند نمای روبرو، در این نما نیز چراغ‌ها خیلی باریک هستند. سپر عقب هم متورم و پف‌کرده به‌نظر می‌رسد. روی صندوق عقب بخشی وجود دارد که ظاهراً محل قرارگیری باله متحرک است.

ابعاد و وزن آواتار ۱۲

از لحاظ ابعاد باید گفت سدان برقی آواتار ۱۲ طولی برابر با ۵۰۲۰ میلیمتر و عرضی برابر با ۱۹۹۹ میلیمتر دارد. ارتفاع آن نیز ۱۴۶۰ میلیمتر است و فاصله محوری به ۳۰۲۰ میلیمتر می‌رسد. بد نیست بدانید با این ابعاد، آواتار ۱۲ جثه‌ای بزرگ‌تر از ب ام و سری ۵ دارد، اما در مقایسه با سری ۷ کوتاه‌تر است.

با توجه به این جثه بزرگ و بهره‌مندی از پیشرانه برقی، ۱۲ خودرویی سنگین‌وزن به حساب می‌آید. در نسخه دیفرانسیل عقب، این سدان لیفت‌بک، ۲۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد. در نسخه چهار چرخ محرک، این رقم به ۲۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

مشخصات فنی

آواتار ۱۲ با دو پیشرانه راهی بازار خواهد شد. در نسخه تک دیفرانسیل موتور برقی موجود روی محور عقب وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. این موتور که ساخت شرکت هواوی است، ۳۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در نسخه دو دیفرانسیل یا همان چهار چرخ محرک، یک موتور دیگر به محور جلو اضافه می‌شود. مجموع قدرت پیشرانه در این نسخه به ۵۷۸ اسب بخار قدرت می‌رسد. این پیشرانه دو موتوره قبلاً در اصل به کراس‌اوور آواتار ۱۱ تعلق دارد.

ماشین شاهکاری که نادر فقیه‌زاده برای چینی‌ها طراحی کرده/ عکس

در رابطه با ظرفیت باتری آواتار ۱۲ فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، اما به‌احتمال قوی از همان باتری‌های به‌کاررفته در کراس‌اوور ۱۱ در این خودرو استفاده خواهد شد. اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، در آن صورت مشتریان امکان انتخاب از بین دو پک ۹۰.۴ و ۱۱۶.۸ کیلووات ساعتی را خواهند داشت. این باتری‌ها از نوع NMC هستند و توسط شرکت CATL تولید می‌شوند.

شایان ذکر است برند آواتار در سال ۲۰۱۸ و توسط دو شرکت چانگان و نیو تأسیس شد. پس از مدتی شرکت نیو به‌خاطر مشکلات مالی از این پروژه مشترک کنار کشید. در نتیجه چانگان به‌دنبال همکاری با سایر شرکت‌های بزرگ چینی رفت. در حال حاضر ۴۰.۹۹ درصد از سهم این برند نوپا در اختیار چانگان و ۱۷.۱ درصد در اختیار CATL است. باقیمانده سهم هم به چند سرمایه‌گذار بزرگ دیگر تعلق دارد. اگرچه نام هواوی در بین سرمایه‌گذاران به‌چشم نمی‌خورد، ولی این کمپانی تأمین‌کننده اصلی نرم‌افزار، موتورهای برقی و برخی قطعات مهم دیگر است.

پس از ورود به بازار، آواتار ۱۲ باید با رقبای توانمندی مثل نیو ET۷ و زیکر ۰۰۱ رقابت کند. در حال حاضر کراس‌اوور ۱۱ از استقبال مناسبی برخوردار است و آمار فروش آن از زمان معرفی تاکنون به ۱۰۷۵۵ دستگاه می‌رسد.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1792739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    49 1
    چرا خودرو سازان داخلی از این هموطن دانشمند خود برای مشاوره و ساخت دعوت نمیکنند.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    48 5
    وقتي نيروهاي فرهيخته به خارج مهاجرت كنند ديگر هيچ چيز بجز حسرت باقي نمي ماند
    • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      60 0
      اگر امثال این آقا بییاد ایران‌خودرو و طراحی انجام بده پس کی دزدی بکنه شأن ما همین خودروها است
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    42 1
    زمانی که ایران خودرو در ایران پا به عرصه گذاشت چینیها نونی واسه خوردن نداشتند حالا اونا چی می سازند ما چی می سازیم .همین طراحی کلی حرف برای گفتن داره حالا بماند چه آپشنهایی داره بعد ما پراید و پژو از رده خارج شده از انواع مختلف می سازیم
    • ایرانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      46 0
      ما همش توهم گذشته مون رو داریم ولی میخوای دلیلش رو بدونی؟ ببین اون موقع چه کسایی تصمیم گیر بودن و مدیرای ایران خودرو کیا بودن الان کیا هستن ببین کیا جای امثال میر سلیم بودن اون موقع راز این پس رفت ما رو میفهمی
  • وحید IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    18 1
    بهترین طراحان درایران دارن فکر میکنن چه‌جوری قانون واردات خودرو باشه ولی هیچ خودرویی دستمر دم نرسه و قیمت پایین نیاد یادلارارزون نشه
  • احمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    24 2
    ماامثال فقیه زاده ومنصوری روتودنیاداریم اونوقت داریم توایران فقط سپروچراغ عوض میکنیم چیه پلاس وبهینه اضافه میکنیم وقیمتها رودوبرابرواقعا جای تأسف داره
  • سهیل IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    28 0
    خدا شاهده اگ نادر فقیه و منصوری بیان ایران حتما توسط ایران خودرو و سایپا ترور میشن.این دو شرکت فقط میخوان با هر ترفندی همین خودروهای از رده خارج داخل خط تولید بمونه
    • بی نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 0
      انقدر چراغ هارو نازک کردن دیگه چراغاشون معلوم نیست
  • هموطن US ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    14 0
    مگراجازه میدن طراح ایرانی وارد خودرو سازی بشه یا مهندسان جوان وپرایده. سخت دراشتباهین.
  • مش ماشاالله IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    داخلش نذاشتی