هرژه آرزو داشت استیون اسپیلبرگ مخلوق محبوب او را به دنیای سینما بیاورد، اما طرفداران سرسخت تن تن می‌گویند نتیجه کار خوب نیست.

به گزارش خبرآنلاین، «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» روایت سینمایی استیون اسپیلبرگ از قصه‌های مصور بلژیکی اولین بار در دنیا شنبه شب در بروکسل روی پرده می‌رود.

این فیلم سه‌بعدی از هفته آینده در بریتانیا و از 21 دسامبر در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

تن تن، خبرنگار جوان قصه‌های هرژه طرفدارانی سرسخت دارد که از تک تک ماجراهای او لذت می‌برند. شاید به همین دلیل است نمایش‌ مطبوعاتی پروژه 82 میلیون پوندی «راز اسب شاخدار»‌ که با تکنولوژی «پرفورمنس کپچر» ساخته شده، با واکنش منفی گروهی روبرو شده است.

یک منتقد دیدن این فیلم را به «دیدن یک صحنه تجاوز» تشبیه کرد و منتقدی دیگر آن را «یک اثر التقاطی گرفته» و «دردناک» دانست.

ای ال کندی نویسنده و از طرفداران قصه‌های تن تن که نقدی درباره «راز اسب شاخدار» برای بی‌بی‌سی 2 نوشته، گفت: «آدم‌ها وقتی یک نفر چیزهای محبوب دوران کودکی‌شان را عوض کنند، از عصبانیت دیوانه می‌شوند.»
او افزود: «آن چه در پیش‌نمایش «راز اسب شاخدار» نظرم را جلب کرد تیره و تار بودن فیلم بود، در حالی که مشخصه قصه‌های هرژه شفاف بودن خطوط تصاویر است.»
اسپیلبرگ با الهام از «پالت» هرژه از شخصیت‌ها، قصه‌ها و طراحی، با پیتر جکسون کارگردان سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» همراه شد و همان طور که انتظار می‌رفت روایتی هالیوودی از ماجراهای تن تن ارائه کرده است.
 


صحنه‌ای از فیلم سه‌بعدی «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار»

او بجای تکیه بر شوخ‌طبعی قصه‌های هرژه تمرکز خود را روی اکشن گذاشته و از چهره‌هایی چون جیمی بل، اندی سرکیس و دانیل کریگ به عنوان صداپیشه استفاده کرده است.

اسپیلبرگ برای ساخت جلوه‌های ویژه «راز اسب شاخدار» با همان شرکتی کار کرد که جلوه‌های ویژه «آواتار» جیمز کامرون را تولید کرد و از تکنیک‌های روزآمد‌شده «موشن کپچر» بهره برد.

او دلیل استفاده از این تکنیک را «شباهت بسیار به طراحی‌های دستی هرژه» دانست، اما منتقدان تاثیر خفقان‌آور آن بر فضای کتاب‌های اصلی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
نائومی آلدرمن نویسنده، گفت: «من هم اعتقاد دارم فیلم اسپیلبرگ بی‌جان است. بخش زیادی از این مسئله به پرداخت شخصیت‌ها برمی‌گردد. کاپیتان هادوک بیشتر یک کاریکاتور است و تامسن و تامپسن هم شخصیت‌های کمدی هستند. از همه بدتر که فیلم تنها دو شخصیت زن دارد که فقط پنج دیالوگ دارند. البته این ایراد متوجه قصه‌های اصلی هم هست.»

در همین حال، ژان-کلود ژوره از مدیران سابق بنیاد قصه‌های تن تن گفت: «این خطر وجود دارد که نگاه اسپیلبرگ به آثار هرژه ضربه بزند. بدون تردید بیزنس خوبی است، اما شاید نتواند در درازمدت به حفظ آثار او کمک کند.»
این نگاه توام با احترام همیشه نسبت با هرژه همراه بوده است. او با نام اصلی ژرژ رمی در سال 1907 به دنیا آمد. هرژه نگارش قصه‌های تن تن را از سال 1929 در یکی از روزنامه‌های بروکسل آغاز کرد و این قصه‌ها خیلی زود مورد توجه قرار گرفتند.

قصه‌های هرژه در اوج شهرت او به 60 زبان ترجمه شدند. او در مجموع 24 کتاب تن تن منتشر کرد. با مرگ هرژه در سال 1983، آخرین کتاب مجموعه تن تن با عنوان «تن تن و هنر الفبا» نیمه تمام باقی ماند.

در همان سال‌ها اسپیلبرگ که شنیده بود بعضی منتقدان «مهاجمان صندوقچه گمشده» او را با آثار نویسنده بلژیکی مقایسه کرده‌اند، به او زنگ زد.

اسپیلبرگ گفت: «او قبول کرد و از من خواست قصه‌هایش را به فیلم برگردانم»

علاقه اسپیلبرگ به دنیای شخصیت‌های هرژه قابل درک است. مایکل فار نویسنده «تن تن: کتاب راهنمای کامل» گفت: «کار او دوست‌داشتنی است. همین که آن را کشف می‌کنید، کاملا مجذوب می‌شوید.»

در قصه‌های هرژه، تن تن بجز عزم راسخ برای حل معما ویژگی‌های چندان تعیین‌کننده دیگری ندارد و حالت چهره او هم نهایت در حد سه خط و دو نقطه است. او شخصیتی مبهم است که می‌تواند برای همه جذاب باشد.

نیک رادول رئیس شرکت مولنسار که حقوق خرید و فروش تمام آثار تن تن را در اختیار دارد، گفت: «تن تن اسطوره بزرگ قرن بیستم است. می‌توانید این کتاب‌ها را در 14 سالگی بخوانید یا در 38 سالگی و در هر دو حال از چیزهای متفاوت لذت ببرید.»

او در واکنش به انتقادها از فیلم جدید، گفت: «آن‌ها تفسیر خود را از قصه‌های تن تن داشتند، همان طور که کارگردانان تئاتر می‌توانند تفاسیر متفاوت از شکسپیر داشته باشند. اگر این فیلم بتواند مردم را به کتاب‌ها برگرداند که چه بهتر. همراهی پیتر جکسون و استیون اسپیلبرگ با این پروژه هم برای بلژیک خوب است هم برای قصه‌های هرژه.»

پیش از این چند اقتباس موفق از ماجراهای تن تن انجام شده است. سال 1991 مجموعه تلویزیونی انیمیشن «ماجراهای تن تن» در حداقل 17 کشور روی آنتن رفت. یک اقتباس نمایشی از این قصه‌ها هم در لندن مورد استقبال قرار گرفت.

«راز اسب شاخدار» که بر مبنای کتاب یازدهم از مجموعه 24 قسمتی هرژه ساخته شده، سرآغاز یک مجموعه سینمایی خواهد بود. فعلا ساخت فیلم‌های دوم و سوم در دستور کار است.

جیمی بل روز جمعه گفت: «امیدوارم تا مدت‌ها با تن تن باشم. اگر تماشاگران استقبال کنند حاضرم تا آخر عمرم بجای تن تن حرف بزنم.»

یک پسر و سگ او: ماجراهای مهم تن تن
1929: «تن تن و برفی» اولین بار در «لو پوتی ونتیم
» از ضمائم روزنامه «لو ونتیم سی‌یکل» ظاهر شدند.
1930: «تن تن در سرزمین شوراها» («فرار از شوروی») در قالب یک کتاب منتشر شد.
1931: «تن تن در کنگو» جنجالی‌ترین کتاب مجموعه تن تن منتشر شد.
1938: تن تن در «جزیره سیاه»‌ برای اولین بار به بریتانیا رفت.
1941: شخصیت کاپیتان هادوک اولین بار در کتاب «خرچنگ پنجه طلایی» معرفی شد.
1961: تن تن با فیلم «
Tintin and the Mystery of the Golden Fleece» به طور جدی وارد دنیای سینما شد.
1976: «تن تن و پیکاروها» آخرین کتاب تن تن بود که هرژه به پایان رساند.
1983: ژرژ رمی که قصه‌های خود را با نام هرژه می‌نوشت در 75 سالگی درگذشت.
1986: «تن تن و هنر الفبا»، کتاب نیمه تمام هرژه پس از مرگ او منتشر شد.
92-1991: مجموعه تلویزیونی «ماجراهای تن تن» روی آنتن رفت.
2008: طرح روی جلد «تن تن در آمریکا»‌ در سال 1932 به قیمت 650 هزار پوند به فروش رسید.
2010: یک مجسمه برنزی تن تن و برفی در حراجی در پاریس حدود 109 هزار پوند فروخته شد.

ایندیپندنت / 22 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری

5858
کد خبر 179652

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =