آمار هولناک مرگ بر اثر مصرف داروهای مجاز در ایران/ از خرید دارو با این شکل‌ها از عطاری خودداری کنید

مهر نوشت: رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: برخی داروهای مخدر که با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه ها عرضه می‌شود، باید با نسخه معتبر پزشک در اختیار متقاضی قرار گیرد.

مریم اخگری رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: برخی داروهای مخدر که با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌ها عرضه می‌شود به دلیل ایجاد عوارض جبران ناپذیر حتماً باید با نسخه معتبر پزشک در اختیار متقاضی قرار گیرد و هر نسخه نیز تنها یکبار پیچیده شود.

وی گفت: از داروخانه‌ها درخواست می‌شود که از ارائه داروهای مخدر بدون نسخه پزشک به افراد به خصوص قشر جوان شدیداً خودداری کنند چرا که مصرف خودسرانه داروهای مخدر و بدون دستور و نظارت پزشک موجب ایجاد وابستگی، اعتیاد و گاهی مرگ خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تجویز خودسرانه داروهای مخدر نیز هشدار داد و افزود: تجویز خودسرانه داروهای مخدر بدون دستور پزشک در گروه‌های سنی مختلف به ویژه گروه‌های مسن بسیار خطرناک است زیرا این افراد به دلیل شرایط سنی خود مصرف کننده داروهای متعدد هستند و ممکن است تجویز داروی خودسرانه آنان را دچار مشکل کند.

اخگری تصریح کرد: مصرف همزمان داروهای مخدر با سایر داروهایی که بر سیستم اعصاب حرکتی تأثیرگذار است به دلیل مکانیسم تجمعی آنها احتمال ایجاد مسمومیت‌های منجر به فوت را در افراد به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص عرضه برخی داروها در عطاری‌های نیز اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد سودجو به منظور دستیابی به منفعت مالی از داروهای غیرمجاز برای ترک اعتیاد، چاقی و لاغری و … استفاده کرده و این داروها را در عطاری‌ها و در قالب داروی گیاهی در اختیار مردم قرار می‌دهند که موجب ایجاد عوارض شدید، مسمومیت و حتی مرگ خواهد شد.

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به برگزاری جلساتی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت به منظور ساماندهی عرضه داروهای سنتی و گیاهی گفت: در این جلسات در خصوص ارائه داروهای سنتی و گیاهی در عطاری‌ها و لزوم ساماندهی ارائه خدمات طب سنتی و مکمل بحث و تبادل نظر می‌شود که امیدواریم نتیجه این جلسات منجر به جلوگیری از عرضه داروهای غیرمجاز در عطاری‌ها به مردم شود.

اخگری از مردم درخواست کرد: از خرید اشکال مختلف دارو مثل قرص، کپسول و شربت‌های دست ساز از عطاری‌ها جدا خودداری کنند زیرا عطاری‌ها اجازه فروش دارو ندارند بلکه آنها صرفاً مجاز به فروش پودر یا خود گیاه برای برخی امراض هستند.

وی با بیان اینکه داروهای دست ساز عرضه شده در عطاری‌ها بعضاً دارای ترکیبات غیرمجاز و خطرآفرین هستند، اظهار داشت: حتی داروهای گیاهی طبیعی نیز حاوی ماده مؤثره هستند که می‌تواند با داروهای شیمیایی در حال مصرف تداخل فارموکولوژیک واضح ایجاد کرده و منجر به بروز عوارض جبران پذیر و حتی جبران ناپذیر شود.

اخگری توصیه کرد که مصرف هر داروی گیاهی طبیعی در صورت همزمانی با داروهای شیمیایی به خصوص در افراد مسن حتماً با دستور و اجازه پزشک معالج صورت گیرد.

مرگ ۷۸۶ نفر با مصرف داروهای مخدر در بهار امسال

بر اساس آمارهای موجود در سه ماهه نخست سال جاری یک هزار و ۴۳۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۶ نفر بر اثر داروهای مخدر جان باخته اند.

متأسفانه آمار تلفات ناشی از مصرف داروهای مخدر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته که عمده این موارد به دلیل ناآگاهی از عوارض و تبعات و مصرف خودسرانه آنها اتفاق می‌افتد.

بر اساس این گزارش در این مدت در مجموعه یکهزار ۴۳۰ نفر در کشور بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند که از این تعداد یکهزار و ۲۱۸ نفر مرد و ۲۱۲ نفر زن بودند. آمار تلفات اعتیاد در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است از کل تلفات سوءمصرف مواد در بهار امسال، ۱۷۳ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۴۰ نفر مواد محرک، ۷۸۶ نفر داروهای مخدر، ۲۱۵ نفر مصرف همزمان مواد مخدر و محرک با داروی مخدر و ۱۶۳ نفر سوءمصرف همزمان چند دسته مواد و دارو جان خود را از دست داده اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1803342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =