شیرزاد عبداللهی

یکی از فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم می گوید: «از پارسال تا الان هر وقت با وزارتخانه تماس گرفتیم می گویند که هفته آینده اسامی 3900نفر را برای تقسیم بندی اعلام می کنیم و در هفته بعد حکم استخدام آنها صادر و مابقی هم سربازمعلم می شوند. این وعده هر هفته تکرار می شود.». یکی دیگر وسط حرف رفیقش می دود و می گوید: «وزارتخانه فقط بر سربازمعلمی تاکید دارد و تعهدی برای آنها از لحاظ استخدام ایجاد نمی کند که این خود جای سوال دارد.. بعضی از دوستانمون وقتی می خواستند در دانشگاه ثبت نام کنند از یک طرف گفتند معاف هستند و از سازمانی دیگر می گفتند سربازی دارند . حداقل تکلیف ما را روشن کنید ». گلایه های این گروه 8 هزار نفری طولانی است. اما ظاهزا پیگیری ها و چند بار تجمع این گروه از متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، سرانجام نتیجه داد و یک فوریت طرح استخدام فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت چند روز پیش به تصویب نمایندگان مجلس رسید. با تصویب نهایی این طرح موانع استخدام فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم برطرف خواهد شد.
در نگاه اول این خبر که آموزش و پروش فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم را استخدام نمی کند، شگفت انگیز به نظر می رسد و این پرسش در ذهن خواننده شکل می گیرد که چرا آموزش و پرورش با صرف هزینه و استفاده از امکانات این وزارتخانه در مراکز تربیت معلم نیرو تربیت می کند ، اما پس از فارغ التحصیل شدن این نیروها آنها را استخدام نمی کند؟ نکته عجیب تر اینکه سالهاست که وزیران آموزش و پرورش می گویند که حداقل مدرک برای استخدام در آموزش و پرورش مدرک کارشناسی است ولی اکثر دانشجویان مراکز تربیت معلم آموزش و پرورش با مدرک فوق دیپلم فارغ التحصیل می شوند!
هر چند نمایندگان مجلس نتوانسته اند وزیر آموزش و پرورش را از اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها منصرف کنند و یا مانع اجرای طرح 6- 3-3 شوند اما در زمینه ملزم کردن وزارت آموزش و پرورش به استخدام گروه هایی مانند معلمان حق التدریس ، آموزشیاران نهضت ، معلمان شرکتی ، مربیان بهداشت ، مربیان مهدکودک ها و پیش دبستانی ها و حالا فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم موفقیت های نسبی داشته اند. البته هقته پیش مجلس با دو فوریت و حتی یک فوریت طرح استخدام معلمان شرکتی و دبیران حق التدریسی مراکز فنی و حرفه ای واگذارشده به وزارت علوم موافقت نکرد.

در این جلسه یکی از نمایندگان موافق با اشاره به اینکه متقاضیان تحصیل در دوره های تربیت معلم از رتبه های برتر کنکور هستند، گفت: «چرا این افراد پس از فارغ التحصیل شدن نباید جذب آموزش و پرورش شوند؟ چرا این وزارتخانه به جای استخدام این نیروهای باسواد، از خیابان، معلم جذب می کند؟». اشاره این نماینده به آزمون استخدام آزاد سال گذشته و به کار گیری 40 هزار معلم بدون گذراندن دوره های ویژه تربیتی و آموزشی بود. این سخنان با اعتراض یک نماینده دیگر مجلس مواجه شد که گفت: « این اهانت به کسانی است که در وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارند».

باهنر مخالف اصلی این طرح بود و یکی از نمایندگان با اشاره به مخالفت وی گفت : اگر دختر با هنر هم معلم شرکتی بود و برای ماهی 200 هزار تومان به روستاهای مرزی می رفت باز هم باهنر با این طرح مخالفت می کرد؟
حدود یک ماه پیش علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش مجلس در مورد استخدام فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم ، نامه ای به وزیر آموزش و پرورش نوشت. در نامه عباسپور آمده بود که وزارت آموزش و پرورش موظف است بر اساس بند 111 قانون بودجه فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم را استخدام کند.

فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم در این نامه به سه گروه تقسیم شده بودند:

1- گروهی که خدمت سربازی نرفته‌اند یا نیاز به خدمت سربازی ندارند مانند خانم‌ها.

2- کسانی که در ابتدای ورودشان به آموزش و پرورش تعهد خدمت داده اند ، اما خدمت سربازی نرفته‌اند که می‌توانند با ارایه تعهد به آموزش و پرورش خدمت سربازی را در آموزش و پرورش سپری کنند.

3- گروه سوم کسانی که در ابتدای ورودشان به مراکز تربیت معلم تعهد خدمت نداده اند و سربازی هم نرفته اند و تعدادشان حدود سه هزار نفر است. این گروه می‌توانند با سپردن تعهد در آموزش و پرورش به کار گرفته شوند، خدمت سربازی را هم در آموزش و پرورش سپری کنند و نهایتا به استخدام آموزش و پروش درآیند. چراکه در قانون متهدین خدمت به آموزش و پرورش ذکر نشده که این تعهد باید در ابتدا باشد یا انتها.
دانشجویانی که دچار مشکل شده اند ورودی های کاردانی سال 88 مراکز تربیت معلم هستند که به عنوان سهمیه آزاد جذب شده اند و حدود 3 هزار نفر آنها پسران و بیش از 5 هزار نفر را دختران تشکیل می دهند. کشمکش بر سر استخدام این دانشجویان از یک سال و نیم پیش آغاز شد. وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته است : « همه افرادی که در مراکز تربیت معلم یا آموزشکده های فنی تحصیل می کنند، جزو نیروهای استخدامی محسوب نمی شوند چرا که دانشجوی تربیت معلم تعریف خاص خود را دارد و به افرادی گفته می شود که در آزمون و با رعایت شرایط لازم، پذیرفته شده باشند. این افراد باید چهار سال در مراکز تربیت معلم فعالیت کنند که در طول این مدت، علاوه بر دریافت حقوق، از تمامی امکانات آموزش و پرورش نیز بهره مند می شوند».
رییس مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) که بر همه مراکز تربیت معلم اشراف دارد گفته است : « در دفترچه آزمون 88 ، هیچ تعهدی برای استخدام دانشجویان قید نشده بود. در دفترچه مقرر شده بود در صورت نیاز، آموزش و پرورش اقدام به استخدام آنان خواهد کرد. آموزش و پرورش هیچ تعهدی برای پرداخت کمک هزینه دانشجویی، کد پرسنلی، رفع مشکل خدمت سربازی برای ادامه تحصیل و ردیف استخدامی این دانشجویان نداشته است وجزء دانشجویان آزاد به شمار می آیند». وزیر آموزش و پرورش گفته است که دانشجویان دختر فارغ التحصیل مراکز تربیت معلم و دانشجویان پسر این مراکز که دوره سربازی را گذرانده اند استخدام خواهند شد و حدود 3 هزار نفری که مشکل نظام وظیفه دارند ، به عنوان سرباز معلم به کار گرفته می شوند.
در مراجعه فارغ التحصیلان به ادارات آموزش و پرورش به آنها گفته شده که بند 111 قانون بودجه در باره احیای مراکز تربیت معلم است و به استخدام آنها ربطی ندارد. همچنین فارغ التحصیلان می گویند که ادارات آموزش و پرورش گفته اند مازاد نیرو دارند و نیازی به سرباز معلم ندارند. یک عضو کمیسیون آموزش مجلس به روزنامه خراسان گفته است : «وزیر آموزش و پرورش تاکنون از استخدام فارغ التحصیلان تربیت معلم سرباز زده و هربار یک بهانه آورده . در مرتبه اول ایشان ممنوعیت استخدام نیروی زیر لیسانس را بهانه کرد ، که نمایندگان مجلس در قانون برنامه پنجم توسعه این مشکل را حل کردند . درمرتبه دوم لغو قانون متعهدین خدمت را دلیل استخدام نشدن آنها بیان کرد ، بازهم نمایندگان مجلس با اضافه کردن بند 111 به بودجه مشکل تعهد خدمت را نیز حل کرده اند اما تاکنون مشکل استخدام آنها حل نشده است.
مواضع وزیر آموزش و پرورش در خصوص استخدام نیروهای جدید متناقض است . از یک سو قرارداد 24 هزار معلم شرکتی را در تابستان گذشته، با این بهانه که اینها معلم نیستند و جذب نیرو باید از طریق مراکز تربیت معلم صورت گیرد لغو کرد. از سوی دیگر فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم را به بهانه داشتن نیروی مازاد نمی پذیرد و از طرفی با برگزاری آزمون آزاد 40 هزار نفر را بدون توجه به رشته تحصیلی و بدون گذراندن دوره تربیت معلم مستقیما استخدام کرده و به کلاس می فرستد. شاید اگر به جای اعلام صدها طرح و پروژه به ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش می پرداخت نتیجه بهتری حاصل می شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حق التدریس اموزشکده IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    1 3
    خوب بود یه بار شما در مورد بلایی که این آقای وزیر سر نیروهای حق التدریس آموزشکده ها آورده هم حرف میزدین و مقاله مینوشتین ....وقتی تعهد نباشه وقتی تخصصی در کار نباشه اینجوری میشه که حالا هست ضربه ای که در این دوران با واگذاری آموزشکده ها خورده در هیچ دوره ای و توسط هیچکس این جور بلایی سر آموزش و پرورش نیومده و نخواهد آمد ...این کار از قرارداد ترکمن چای هم......
    • آیسان IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      1 0
      من خسیس نیستما اما خدا وکیلی ما که نمی تونیم حرص همه رو بخوریم خب شما هم یه نماینده انتخاب کنید کارتون رو پیش ببرید ازشماحرکت از خدا برکت چطوره؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    • آیسان IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      2 0
      چندتاحرف با این نماینده هایی که با استخدام ماتربیت معلمی هامخالفت کردن دارم نمی دونم کی می تونه حرفامو بهشون برسونه؟ آخه یکی نیست بگه نماینده ی حسابی که برمی گردی می گی استخدام شرکتی ها و ... اولویت داره یه جواب قانع کننده به این سؤال من بده: کدوم یک ازاین نیروهایی که داری خودتو براشون می کشی یکی ازاین طرح درس ها یی که مازمان دانشجویی نوشتیم رونوشتن آخه؟؟!! آخه مرد حسابی اونااصلایکی ازدرسهای مخصوص تربیت معلم روکه به نظرمن مهمترین آنها روانشناسی وروش تدریس و...هست روخوندن که توداری اینقدرجوش می زنی؟؟!!همین نظرهای عجیب وغریب شماست که باعث می شه یه سری افرادغیرمعلم و بدون روحیه ی معلمی(معلم بایدعاشق بچه هاباشه)واردآموزش وپرورش می شن وگندمی زنن به هرچی تربیته دیگه!! اگه دخترخودتم ... الله اکبر!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    6 2
    خوبه حداقل بعضی ها از مشکلات ما تربیت معلمی ها اگاهند بابا زندگیمون به هم ریخته آخه چقد سردرگمی رو باید تحمل کنیم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 2
    از همه اینها گذشته دانشگاه تربیت معلم که تجربه سالها تربیت دبیران وکادر آموزش وپرورش را برعهده داشته است از کنار تجربه این دانشگاه به راحتی وزیر محترم عبور می کند وبه دنبال تاسیس دانشگاه فرهنگیان است تا شاید افراد نور چشمی وبعضی مدیران از طریق رانت اداری موفق به کسب مدرک تحصیلی بالاتر شوند در ضمن یکی نیست به این آقای وزیر بگوید با کسری بودجه موجود در این وزارتخانه تاسیس این دانشگاه چه مشکلی را حل می کند ؟
  • معلم شركتي IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    3 1
    حداقل جرم كسي كه هزاران جوان را بدبخت كرده وقانون را هميشه زير با مي ذاره استيضاح فوري فوري است .
  • ugd IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    5 1
    سلام-اولاً مشکل فقط در خصوص ورودی های کاردانی88 نیست بلکه در مورد ورودی های کارشناسی 88 هم هست ثانیاً بهانه هایی که برای استخدام کاردانی ها اعلام می کنند برای کارشناسی های خدمت رفته منتفی است چونهم مدرک کارشناسی دارندو هم مشکل خدمت سربازی ندارند.پس چرا آنها را استخدام نمی کنند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    5 9
    من معلم وسط ماه حقوقم تمومه این جونا کجا میخان بیان؟؟ اینجا از نظر درامد بهشت نیست
    • آیسان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      7 1
      تو که بلد نیستی پولاتو خرج کنی چرا الکی حرف می زنی آخه؟؟؟؟؟؟!!!! اگه بهشت نیست و راضی نیستی می خوای بیا بیرون من برم جات!!!!!!!!!!! عجب آدمایی پیدا می شنا!!!!!!!!!!11
  • پرستو IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    11 0
    ایول بابا! بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما تربیت معلمیا رو بشنوه. بابا مردیم از این همه بلاتکلیفی. امیدوارم حاجی بابایی رو سر پل صراط 8000*25 ماه نگهدارند تا حالش جا بیاد.
  • بدبخت شده 88 IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    9 0
    بازم صد رحمت به شما .به آقای وزیر و مخا لف ها بگین شما نمیدونین 2سال بلا تکلیفی یعنی چی؟2سال اشک شبانه یعنی چی؟2سال عمر تلف شده برا مدرک کاردانی آموزش ابتدایی به امید اینکه بعدش بری سر کار یعنی چی؟ بخدا نمیدونن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    5 0
    باسلام خدمت شما. منم یکی از اون بدبخت بیچارههای 88ی هستم.دوست دار به اطلاع اون جناب محترم ریاست مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) برسونید بله درسته که در دفترچه قید شده بود که در صورت نیاز استخدام میشیم.نگید که آموزش پروس بی نیازه چون خودم تحقیق کردم ودیدم معلم نیاز دارید.در مدارس مختلف کشور.ولی ما 88ها چون نه بابامون ریس فلان جاست ونه پول ومنالی داره که استخداممون کنن الاف وبیکار موندیم.
  • یکی از همین تربیت معلمی ها IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    3 0
    خدا باعث و بانی آن را لعنت کند که ما تربیت معلمی ها را در جوانی اساسی پیر کرد.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
      0 0
      ایشالااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    1 0
    سلام.به خداماهم ادمیم.درسته دانشگاه ازاد درس خوندیم اما هزینه کردیم همه استادامون اساتیدسراسری بودند.تو همه ایران فقط تهران شمال دبیرزیست میگیره وتهران مرکزدبیر ریاضی.علاوه بر درسامون 25واحد تربیتی هم پاس کردیم که یه روز معلم بشیم.پس کووووووووووو؟؟؟؟معلم پیر حالا میرند کلاس ضمن خدمت که چی؟ما همه این درسارو خوندیم.بچه ها معلم جوان میخواند.چرا معلما خودشون زود بازنشست میکنند بعد میرند مدارس غیرانتفایی؟چراهیچ کسی این مشکلا را نمیبینه؟؟؟؟؟