محمد جعفر جوادی ارجمند

طی دو هفته اخیر شاهد رسانه ای شدن یک جنجال خبری از جانب رسانه های غرب در خصوص سناریوی ترور سفیر عربستان توسظ عناصر ایرانی در امریکا بودیم.شروع این ماجرا انگونه که در رسانه ها مطرح شد، چند ماه پیش کلید خورده بود .درک این نکته که اهداف آمریکا از طرح ورسانه ایی نمودن سناریو چیست؟ به شناخت ابعاد موضوع کمک می کند.
در فضای پیچیده تحولات منطقه ایی وبا شروع حرکت بیداری اسلامی مردم ، منطقه شاهد رخداد های گوناگون داخلی وخارجی می باشد. در این میان سناریوی اخیر با دو هدف عمده طراحی و اجرا شد. اولین اینکه در فضای فعلی منطقه ، رسانه های غربی بدنبال تیره نمودن و بی اعتماد سازی روابط ج.ا.ایران با کشور های مهم منطقه، بویژه عربستان می باشند تا فضای تهدید وترور را جایگزین دوستی وانسجام میان ملت ها نموده در این میان الهام بخشی اقدامات ایران را خنثی نمایند.

دوم اینکه در فضای خصمانه ، با بهره برداری های سیاسی وانحراف درمسیر مبارزاتی ملت های منطقه، اهداف وسیاست های امریکا در مدیریت حرکت های اخیر را تحقق بخشند.قدر مسلم این است که نوع بازیگری ج.اایران در منطقه باپرهیز از شتابزدگی و اقدامات شعاری ، با اتخاذ تصمیمات مهم در سیاست خارجی بر مبنای عقلانیت ومنافع ملی ، فضای تیره شدن تحولات را از دست رسانه های گروهی غرب خارج می سازد. در تعاملات منطقه ایی خاورمیانه، میان ایران و سایر کشورهای، بویژه عربستان ومصر، ج.ا.ایران می باست به دنبال گفتمان تمدن سازی وملت سازی باشد که پایه های اساسی اعتماد سازی می باشد. گفتمان تمدن سازی در واقع باز تولید همان تمدن عظیم اسلامی گذشته می باشد که می بایست با ساز وکار های قدرت سخت وقدرت نرم همراه باشد.
در گفتمان عمومی با مردم منطقه ، تاکید بر ظرفیت های عظیم سرمایه اجتماعی و به کارگیری ان توسط مردم در قالب قدرت نرم واستفاده از ابزار های دیپلماسی عمومی توسط ج.ا.ایران به تلطیف فضای عمومی بسیار کمک می کند. در سطح دیپلماسی رسمی، ارتباط ودیدار های مداوم مقامات سیاسی ایران با مسولین کشور های منطقه، به شفاف سازی ،گسترش روابط، واعتماد سازی در راستای تحقق اهداف و منافع ملی ج.ا.ایران کمک شایانی خواهد نمود.
بنابراین می‌توان گفت که در جریان قیام‌های گسترده و فراگیر مردمی‌که از حدود یک سال پیش شروع شده است و عرصه جغرافیایی خاورمیانه عربی تا شمال آفریقا را دربر گرفته است، آنچه برای قدرت‌های غربی و بویژه آمریکا از اهمیت بسزایی برخوردار است، موضوع چگونگی هدایت و کنترل برنامه‌ریزی شده این خیزش‌ها با هدف مصادره انقلاب‌های مردمی‌در قالب دستمایه‌های دمکراسی غربی و نیز تلاش برای ایجاد یک سازماندهی هدفمند در ساختارهای سیاسی و استراتژیکی این مناطق است. در این میان نقش هویت بخشی وکارکردی ج.ا.ایران در تعامل با کشورهای اسلامی وتاثیر گذار منطقه می بایست بر اسای اهداف کوتاه مدت ، میان مدت، و بلند مدت طرای واجراء شود. در کوتاه مدت ومیان مدت، اقدامات قدرت نرم برای خنثی سازی سنارویوهای از پیش طراحی شده کارساز است و نقش تمدن سازی وملت سازی یک راهبرداساسی بلند مدت می باشد.

*استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

/214

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =