گفتوگوی خبرآنلاین با حجت الاسلام جعفریان را میخوانید:
نمایشگاه مطبوعات را چطور دیدید؟
نمایشگاه دو بخش است. بخش دولتی و سایتها که بیشتر جا اشغال کرده اند و تزئیناتی هستند. بخش مجلات و نشریات مربوط به مؤسسات که پر بار هستند و آثار خوبی را عرضه کردهاند.
مقصودتان از جا اشغال کردن چیست؟
این قاعده کار است در نمایشگاه های ما که بخش خوب را در اختیار خوبان قرار می دهند، هرچه ماند در اختیار کسانی قرار می دهند که حتی اگر ابتکاری دارند و محتوای درخوری، باید در کنجی باشند.
خوب سایتها فعالتر هستند.
فعال تر نه به قیمت پایمال کردن زحمات دیگران. نمایشگاه خوبی است، اما باید برای همه خوب باشد. سایت ها فعالند که باشند. آنها هر روز هم از طرف مشتریان خود بازبینی می شوند. مهم نشان دادن دستاورد کسانی است است که زبان گویا ندارند و بعد از یک سال فرصت عرضه پیدا میکنند.
مقصودتان چه کسانی است؟
بخش خصوصی نشریات زیادی منتشر می کند که واقعا درآمدی هم ندارد. البته برخی ممکن است وابسته به موسسات اقتصادی و درآمدزا باشند، اما بسیاری از روی عشق کار میکنند. اینها غالبا تولیداتی دارند که فروش چندانی ندارد. برخی از آنها حتی وزارت ارشاد هیچ خریدی از ایشان ندارد. اینها معمولا در گوشه و زوایای نمایشگاه پنهان هستند و کمتر کسی به سراغ آنها میرود.
گوشه و زوایا یعنی چه؟
ببینید نمایشگاه دو بخش دارد. بخش اشرافنشین و بخش فقیرنشین. بخش اشرافی آن قسمت میانی است که هشتاد درصد بازدید کنندگان آن قسمت را م بینند و دور می زنند و سروکار دارند، اما بخش فقیرنشین یا جنوب آن، گوشه ها و زوایا است که معمولا خلوت است و رفت و آمد اندکی در آنها می شود. اینها پایمال می شوند. حقشان ضایع می شود. چشم ها فقط بخش اشرافی را میبیند.
مقصودتان تقسیم فضاست؟
بله. ولی مشکل فقط حجم و متراژ نیست، مشکل این است که شما وقتی وارد می شوید در قسمت میانی، نمایشگاه جدی نمی بینید. بیشتر سایتهایی را ملاحظه میکنید که هر روز حضور دارند. مهم این است که اگر مطبوعهای در گوشه و کنار چاپ میشود، مورد توجه قرار گیرد. مشتری که میآید، میخواهد نادیده ها را ببیند. مسئولان نمایشگاه باید زمینه را برای آنها فراهم کنند.
پیشنهاد شما چیست؟
به نظرم یک سال بر عکس رفتار کنند. به سایتهای خبری بزرگ بیشتر از ده دوازده متر ندهند و اجازه دهند که موسسات و دفاتر نشریات دیگر فضاهای بهتری داشته باشند.
5817
نظر شما