اتحاد شرقی علیه تمامیت ارضی ایران/ ژاپن، روسیه و چین کجای برنامه امارات هستند؟

در حالی ژاپن به عنوان سومین کشور شرقی از حق امارات بر جزایر سه گانه ایران حمایت می کند که قدرت اقتصادی کشورهای عربی به پشتوانه ای برای ضمیمه شدن سیاست خارجی این کشورها به برنامه های اقتصادی آنها شده است.

رسول سلیمی: با حمایت ژاپن از حق امارات بر جزایر سه گانه ایران، سومین کشور دوست ایران به جمع کارزار حقوقی امارات برای تثبیت حق خود بر جزایر سه گانه ایران پیوست. اتحاد شرقی که اگرچه سیاستمداران دولت سیزدهم آن را در صف دوستان و شرکای ایران و ذیل ابتکار «سیاست همسایگی» شناسایی می کنند، اما در عمل و در زمین واقعیت به نظر می رسد، منافع این کشورها با اعراب بیشتر از ایران در تحریم تامین می شود.

در این راستا حملات تروریستی در الجزایر در ژانویه ۲۰۱۳ تاثیر جدی بر استراتژی شرکت های ژاپنی برای گسترش روابط در کشورهای عربی داشت و همکاری های امنیتی-اطلاعاتی را به سرفصل تازه ای از روابط ژاپن و اعراب تبدیل کرد.

در سوی دیگر، آذرماه سال ۱۴۰۱ بود که دولت چین هم طی بیانیه‌ای مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ضمن تردید ضمنی در مورد مالکیت جمهوری اسلامی بر جزایر سه‌گانه، خواستار حل مسالمت‌آمیز این مناقشه ساختگی از سوی دولت‌های خلیج فارس شده است.

اتحاد شرقی علیه تمامیت ارضی ایران/ ژاپن، روسیه و چین کجای برنامه امارات هستند؟

>>>>بیشتر بخوانید:

قمار باکو در قراباغ؛ چرا حل معادله ارمنستان ـ آذربایجان برای ایران پیچیده است؟

چگونه دولت سیزدهم در «تله سیاست همسایگی» افتاد؟

سیاست دور زدن ایران توسط همسایگان

در بند ۱۲ بیانیه مشترک چین و سران کشورهای خلیج فارس آمده بود: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند».

پس از چین، روسیه در سال۱۴۰۲ به عنوان دومین قدرت شرقی بعد از چین ، در اقدامی بی سابقه، با حضور در همان نشستی که سال قبل، اعراب از چین برای حضور دعوت کرده بودند حاضر شد و از حق امارات بر جزایر سه گانه در خلیج فارس دفاع کرد.

چگونه رویای تقابل شرق و غرب برای ایران تبدیل به کابوس شد؟

موضع گیری های دو کشور چین و روسیه در به رسمیت شناختن حق اعراب بر جزایر سه گانه، درست زمانی انجام می شود که سیاست خارجی دولت سیزدهم، توجه به کشورهای شرقی، به مثابه تکیه گاهی برای ایجاد اتحادهای راهبردی و دیوارهای دیپلماتیک در برابر غرب است.

موضوعی که اساتید علوم سیاسی از آن به عنوان «آرمانگرایی تنش زا» یاد می کنند. تصویری که سیاستمداران در ایران، پیوندهای اقتصادی و سیاسی کشورهای آسیایی با غرب را نادیده می گیرند و در فضایی خیالی، تصور ایدئولوژیک شدن پیمانهای شانگهای و بریکس علیه غرب را به مبنای تحلیل خود قرار می دهند. تحلیلی که به اشتباه، تصور تغییر نظم جهانی به نفع ایران را با تشکیل بلوک اقتصادی شرق علیه غرب، مطرح کرده بود.

چه آنکه هم اکنون، چین و روسیه در عضویت پیمان امنیتی-اقتصادی شانگهای هستند و در اخرین نشست شانگهای که در هند برگزار شد، کشورهای عضو سازمان تاکید کردند که اصول احترام متقابل به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی کشورها، برابری، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را محور سیاست خود قرار دهند و عدم استفاده از زور و توان نظامی، مبنای توسعه پایدار روابط بین الملل قرار گیرد. اما با این حال دو کشور مهم عضو شانگهای و بریکس، از حق امارات بر جزایر ایرانی حمایت کردند.موضوعی که ناظران سیاسی دلیل آن را ضعف اقتصادی ایران و وابستگی اقتصاد ایران به چین و روسیه متاثر از تحریم ها ارزیابی کرده اند که موضع ایران را در دفاع حقوقی از تمامیت ارضی خود، تحت تاثیر قرار داده است.

چرا اعراب در متحد کردن شرق علیه ایران موفق اند؟

این سومین بار است که در بیانیه پایانی نشست اعراب با سایر کشورها به موضوع جزایر ایرانی و رسمیت دادن به حق امارات بر این جزایر تاکید می شود.همکاری کشورهای عربی با سایرکشورها به ویژه کشورهای آسیایی در ابعاد اقتصادی، سیاست خارجی این کشورها را نیز در پیوند با تفاهم نامه های اقتصادی قرار داده است.

به تعبیر دیگر یکی از شروط اعراب برای سرمایه گذاری مالی در سایر کشورها، همسو شدن سیاست خارجی آن کشورها در محورهای خاصی است که «مسئله ایران»، برای آنها از مهمترین سرفصل های مطرح در یکسال گذشته بوده است.

از این رو کارشناسان روابط بین الملل می گویند بدون درک روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، پیشبرد سیاست هایی همچون توجه به شرق یا همسایگان، اگرچه ممکن است روسای کشورها را در یک قاب تصویر نشان دهد، اما نخواهد توانست منافع ملی کشورها را بدون توجه به پیوند اقتصاد و سیاست خارجی درک کند.

ناظران سیاسی معتقدند ایران بدون توجه به پیوند اقتصاد و سیاست خارجی، برنامه های اقتصادی خود را در فضایی آرمانگرایانه و بدون واقعیت اثرات منفی تحریم ها، تدوین کرده و سیاستمداران ایرانی با تصور اینکه قادر خواهند بود اقتصاد را در زمینی متفاوت از سیاست خارجی به پیش ببرند، از درک واقع بینانه در روابط بین الملل فاصله دارند.

برای نمونه نگاه به سفر نخست وزیر ژاپن به امارات که در گزارش سایت وزارت خارجه ژاپن به جزئیات تفاهم نامه های بین دو کشور اشاره شده، دلیل همراهی ژاپن با امارات در تاکید بر حق این کشور بر جزایر ایرانی، را اولویت روابط تجاری دو کشور ارزیابی می کند. اولویت های همکاری از جمله:

  1. همکاری در زمینه فن آوری های پیشرفته را با راه اندازی طرح همکاری فناوری پیشرفته ژاپن و امارات متحده عربی(JU-CAT)
  2. مشارکت تکنولوژیک ژاپن و امارات متحده عربی که بر اساس چارچوب های جدید که امنیت انرژی و شتاب صنعتی را تضمین کند
  3. کربن زدایی و انرژی پاک در چارچوب کنوانسیون های سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اب و هوایی (UNFCCC)
  4. امضای سند ایجاد شورای کسب و کار ژاپن و امارات متحده عربی
  5. افتتاح دفتر دبی هیئت ملی گردشگری ژاپن و اقدام برای معافیت ویزای دارندگان گذرنامه عمومی امارات متحده عربی
  6. توافقنامه انتقال تجهیزات و فناوری دفاعی برای تقویت همکاری در منطقه و در عرصه بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد
  7. دفاع از یک نظم بین المللی آزاد و باز، بر اساس حاکمیت قانون و نفی هرگونه تجاوز علیه حاکمیت ملی در هر نقطه از جهان

خط قرمز ایران در تمامیت ارضی کشور

از این رو، کارشناسان ژاپنی به دولت توصیه کردند که با توجه به اینکه از زمان زلزله بزرگ شرق ژاپن در مارس ۲۰۱۱، ساختار عرضه و تقاضای انرژی ژاپن به طور قابل توجهی تغییر کرده است و وابستگی ژاپن به نفت و گاز طبیعی افزایش یافته، بنابراین، روابط با کشورهای عربی که تامین کنندگان اصلی آن هستند، مهم تر از همیشه خواهد بود.

در یک جمع بندی؛ هر چند ژاپن،چین و روسیه که از دوستان شرقی ایران هستند در صف حامیان حق امارات بر جزایر سه گانه قرار گرفتند اما ارزیابی سیاستمداران و تحلیل گران این کشورها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در سده گذشته، هیچ گاه بر سر تمامیت ارضی خود معامله نکرده است. موضوعی که نمایانگر خط قرمز و اولویت ایران در حفظ تمامیت ارضی با هر هزینه ای است.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 85
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    هر که نان از عمل خویش خورد
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    آخه کی متوجه میشوید کشور دوستی وجود ندارن....فقط منافع ملیه....همه بفکرمردم کشورشون هستن غیرکشورما...هرجا دوکشوربه جان هم می افتند مامداخله میکنیم...چرابه ماچه...ازجنگ اکراین تا فلسطین ولبنان ویمن....پول اینها روبه ملت کمک کنید...ملت از فقرکمرشون شکسته
  • شهناز IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    روسیه و چین هر کشوری پول بیشتری بهشون بده طرفدار آنها هستن..این دوکشوری دیواری نیستن که ما بخواهیم روی آن یادگاری بنویسیم..مردم فهیم کشورمان از این دو کشور متنفر هستن واین دو کشور را استعمارگر جدید می دانن
  • ن IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    ژاپن غلط کرده
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    ایا وقت آن نرسیده که سران مملکت به خودشون بیان و از راه غلط چهل و چند ساله برگردن تا نه تنشون از مردم داخل کشور بلرزه نه از بیرون ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    نتیجه انزوای کشور چیزی جز این نمیتونه باشه!
  • محمد تقی منصوری IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    سلام.سیاست خارجی ایران در این چند سال بر مبنای تهاجم به دنیای غرب و تکیه به شرق است.برای ضعیف عمل کردن می بایست بلافاصله بعد از اقدام چین از حق حاکمیت تایوان به عنوان کشور مستقل دفاع مشروط می‌کرد. در فروپاشی شوروی حق بهتری میخواست و حتی در شناسایی کشورهای قفقاز تعجیل نمی‌کرد و در مورد استقلال چچن میدان داری سیاسی می‌کرد. غرامت جنگی ناشی از اشغال ایران در جنگهای جهانی اول و دوم محل چانه زنی های سیاسی غیر منفعلانه است. تمرکز بر پشیمانی از به رسمیت شناختن خود امارات و بحرین هم مفید است. ولو در سطح نمایندگان مجلس و درخواست بازنگری موضوعات مختلف در مورد چین و روسیه کشورهای حاشیه خلیج فارس کلی موضوع برای چالش‌های سیاسیون وجود دارد ولی در مورد ژاپن مطلب کم است. ما به سیاسیون خردمندتر نیاز داریم.
  • محمد تقی منصوری IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    در پیام قبل یک حرف جا افتاد؛ ضعیف عمل نکردن؛ صحیح است
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    جمله معروفی هست که میگه وقتی کالاها نتوانند از مرزها عبور کنند سربازها عبور می‌کنند. نکته اینه که ایران باید با سایر کشورها مراودات تجاری داشته باشه و الا با فرض اینکه ۱۰۰ درصد خودکفا بشویم تازه زمینه حذف خود از جامعه جهانی را مهیا کرده ایم. کما اینکه می بینیم در طول تاریخ ایران حلقه اتصال غرب و شرق بوده اما در کریدور جدیدی که هندی ها برای انتقال کالاها به اروپا طراحی کرده اند ایران جایی ندارد. و این تازه شروع ماجراست.
  • علی اصغر از تهران IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    پول که داشته باشی همه کار میتوانی بکنی اگر پول نداشته باشی اگر دنیایی از اسلحه هم داشته باشی نمی توانی جنگ کنی امارات با پولش همه کشورها را میخرد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    بعد از دوران کرونا اولویت همه کشورها به اقتصاد تبدیل شده و حتی آمریکا هم از خیلی از هدفهای نظامی خود به خاطر اقتصاد کوتاه آمده نظم نوین جهانی رو فقط روابط اقتصادی تعریف خواهد کرد و ما کجای این نظم هستیم؟ خیلی ساده هیچ‌جا!
  • اهوازی FR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    کلید حل این معما های پیچیده در اون ضرب المثل زیبای ایرانی است دم کدخدا را ببین ده را بچاپ حالا پاشانیان به این نتیجه رسیده طناب روسیه پوسیده است هرکی بهش بچسبه همیشه ته چاه اسا بهتر است با آمریکا باشد حالا شما هم هی به روسیه و چین بچسبید
  • محمدرضا FR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    بس است دیگر تمام دنیا بر علیه ایران شدند.حاکمان فعلی اندیشه کنند و توزان بین غرب و شرق را درپیش بگیرند.. ساده لوحی تا چه حد؟؟ حماقت تا چ حد؟؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    بر باعث و بانی این مجادله و جدا شدن بحرین لعنت
  • مرتضی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    گنده اونا آمریکاست هیچ غلطی نمیکنند
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    اینها که دیدید به خاطر باج گیری از امارات است وگر نه خودشان می دانند که هر گز به سه جزیره ایرانی نه تنها دست نخواهند یافت حتی قدرت نگاه کردن به خاک آنرا ندارند اما چون اماران هیچ قدرتی ندارد جز نفت و دلالی می خواهند او را به این بهانه سرکیسه کنند از قدیم گفته اند قربون بند کیفتم تا پول داری رفیقتم تحلیل خوب عقل سلیم می خواهد نه سواد دانشگاهی
  • مجید IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    سلام، هر کی سنگ خودشو به سینه میزنه ، ژاپن هم فکر کوتاه شدن مسیر ترانزیتی شو میکنه وگرنه هر انسان صاحب عقلی میدونه که مالکیت ایران بر جزایر سه گانه برمیگرده به قبل از شکل‌گیری امارات. شیطونه میگه برگردیم به تنظیمات کارخانه یعنی مرزهای قبل از ترکمنچای و ....
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    مساله اینطور که شما تحلیل میکنید نیست مساله این هست که کشور های مذکور از روابط با اعراب منفعت میبرند ، پس آنچه اعراب میخواهند را میگویند و این دلیلی بر نظر واقعی آنها و یا دخالت واقعی آنها در میدان واقعی ندارد. و اما در مورد پیمانهای شانگهای و بریکس اتفاقا شما سعی دارید به مخاطب تلقین کنید که دولت و وزارت امور خارجه سعی دارد با این پیمان ها همه را بر علیه غرب متحد کند ، در صورتی که این پیمانها از اساس برای مقابله با پیمانهای غربی تشکیل شد و الان که ایران وزن پیدا کرده ،آنها حاضر به پذیرش ایران در این پیمان ها شده اند ،،صد البته که کسی به دنبال تقابل با غرب نیست، اتفاقا برعکس این غرب بود که به دنبال تقابل با جهان بود و این پیمان ها برای مقابله با آنها طراحی شد و بر خلاف میل شما باید عرض کنم که در نهایت موفق هم خواهد شد...
  • Ja ad IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    حکومت انقدر فکر دفاع از سوریه بوده یادش رفته مملکت خودش در خطره
  • ناسناس IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    تمام بدبختی های ما ازبی عرضگی مسؤلین ماست اگه اختلاس نکنند تمام دنیا هم ایران راتحریم کندهیچ اتفاق نمی افتد
  • احمد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    من در ابوموسی زندگی کرده ام عده ای اماراتی از قدیم اونجا بودن شاه که قوی شده بود به زور ابوموسی رو گرفت ولی تنب کوچک و بزرگ هیچ سکنه ای نداشت و مال ایرانه
  • IQ ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    شرق هراسی، برنامه تبلیغاتی غربگرایان داخلی همسو با آمریکا و اروپا
  • ایران بیچاره IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    وقتی دوست و دشمن خودتونو نمیشناسید حقتون همینه
  • خخخ IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    خب به خاطر همینه که امام فرمود نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی.
  • dayani IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    آدم ناتوان به لحاظ اقتصادی ، دستشهایش را برسرش میگذارد. در جریان خزر گیرکرده ایم ، در جریان ارمنستان در حال از نفس افتادن هستیم ، در جریان حق آبه ، زمین سوخته شده ایم و در جریان مخازن نفت مشترک، دست بسته ایم.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    ایران ضعیف
  • علی کریمی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    روس و چین فقط خواستن با ایران و امارت با هم با گفتگو حل کنند بشین سر جات
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    سیاستمدار نیستید. ژاپن و چین و روسیه خوب قواعده بازی را بلدند ما درارتباط باکشورها هنوزنمیدونیم بدنبال چی هستیم بایدباهمه ارتباط داشت وکسب سودکردهمین
  • عباس US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    به نظر دولت مردان ما نمی خواهند قبول کنند با جامعه جهانی باید وارد تعامل شوند . انچه در در صفرهای سیاسی بالاترین مقان دولت در تیز مدت دوسال دیدیم هیچ گشایش در رفا و اسایش جامعه بوجود نیاورد بلکه شاهد تورم و افزایش مالیات در کشور هستیم. ایا دولت محترم فقط خودش تصمیم میگیرد و سپس اجرا میکند هیچ مکانیسمی برای نمره دادن به عملکردش هست. متاسفانه براساس تجربه چند دولت قبلی خیر . یک مسیری را انتخاب و بسیاری از سرمایه متدی و معنوی در آن مسیر صرف می شود اما نتیجه به رفاه و اسایش جامعه نمی انجامد .
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    اگر شعار های پوپولیستی نبود و با کشور هایی که اختلاف داریم به یک روش دیبلماتیک پیشرفته می نشستیم و رایزنی می کنیم مسلما بخش عمده مشکلات از میان برداشته میشود وراه توسعه اقتصادی تسریع میشود اما از این قافله ره بجایی نیست متاسفانه
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    سلام در تمام دنیا مناقشات مرزی زیادی وجود دارد و همه چنین در گیری هایی دارند و وقتی میهمان میبیند صاحبخانه مست از غرور خود کامگی شده آنهم عمارات که خود را آقای دنیا میداند و جرات جلو آمدن ندارد ضمنا اربابان غربی و کدخدا ایران را تکه تکه کردند و به اعراب پا برهنه فروختند آنچه او میخواهد میگوید و سرکیساش میکند اگر این نباشد بهتر است ولی بیانیه ای چنینی هم وجاهت قانونی و میدانی ندارد و غرب را بگویید که هر روز از عصبانیت پیشرفت ایران تحریم جدید رو میکنند و سفره مردم را کوچکتر میکنند هم بگویید و متحد باشیم که دو صدایی برای هیچ کس نفعی ندارد .
  • مهدی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    سیاست های نادرست بین المللی و داخلی باعث تضعیف ایران شده است
  • اشکان IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    متاسفانه مسئولین ایران هیچ درکی از سیاست و اقتصاد ندارند . و مردم بدبخت باید دنبال رو آنها باشند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    آیا راهی نیست که از تکرار این مواضع توسط سایر کشورها جلوگیری شود ضمنا این سه کشور هم تنبیه شوند? من باور دارم که ایران می تواند این کار را انجام دهد تنها شرط و مهمترین شرطش اینه که از همه افراد با استعداد و باهوش این سرزمین غنی استفاده شود و مشورت اساس کار باشه مگه میشه کشوری که خود حکومتداری را اولین بار به جهانیان آموخت اینقد ضعیف بشه. مگه میشه جایی که روزگاری منشا و منبع صدور علم و تفکر به همه جا بود این وضعیتش باشه
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    علت خیلی واضح است . ما هر چه داریم برای همین اعراب هزینه می‌دهیم و آنها خیلی راحت ما را می فروشند و از دشمن سازی ما با سایر ملل نان هم می‌خورند.
  • معلم IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    عاقبت اتحاد با روسیه و چین کمونیست این است.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    86 16
    چین روسیه،زاپن شیخ نشینهای خلیج فارس غلط کردن باپدرشون تمامیت ارضی ایران زیرسوال،هیچ قدرتی حق نداردخاک ایران،نظرمگرایران درموردکشورهای متخاصم نظرمیدهدانقلاب کردیم هیج دولتی دخالت،درکشورایران نداشته،نداردژاپن حزب بادهیتلرپرست،فکرمنافع خودچین پرجمعیت گرسنه همینطور،روسیه ازاون بدترکاش باخاک یکسان....