مراسم رونمایی از چهار بازی رایانه‌ای دفاع مقدس با عناوین «چریک»، «خیبر»، «نبرد الواتان» و «شکست حصر آبادان» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که شامگاه یکشنبه هشتم آبان‌ماه در حوزه هنری برگزار شد، از دست‌اندرکاران و سازندگان بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس تشکر و اظهار امیدواری کرد حرکت‌هایی که در این خصوص شکل گرفته استمرار داشته باشد.
 
او گفت: «شهیدان در دوران دفاع مقدس برای عزت و سربلندی ایران و حفظ اسلام مکتب و عصمت اهل بیت(ع) جان خود را در جبهه‌های جنگ فدا کردند و امروز نیاز است که پیام و سخن آن‌ها به نسل جوان و نوجوان و همچنین همه دنیا منتقل شود تا همه بدانند چه دشمنی رویاروی ما بوده است بنابراین امروز باید بتوانیم حرف خود را با افتخار در همه جای دنیا مطرح کنیم.»
 
وزیر ارشاد به سفر اخیرش به یونسکو اشاره کرد و گفت: «در این مراسم اگر دیگران این جسارت را ندارند که به راحتی صحبت کنند ما به پشتوانه دفاع مقدس سخنان خود را مطرح می‌کنیم و می‌بینیم وقتی شخصی از کشورهای دیگر صحبت می‌کند حاضرین عکس‌العمل‌هایی معمولی نشان می‌دهند، ولی وقتی نام ایران شنیده می‌شود همه گوش‌ها تیز می‌شود تا مواضع ایران را نسبت به مسائل مختلف جهان بشنوند. انتظار دارم از همه قالب‌ها، فیلم‌ها و شکل‌های هنری برای انتقال پیام دفاع مقدس و انقلاب استفاده شود.»
 
وزیرارشاد با بیان اینکه نمی‌توان نبود امکانات را علت نپرداختن به سینمای دفاع مقدس دانست، گفت: «نمی‌توانیم مشکلات سر راه ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی را بهانه نپرداختن به دفاع مقدس در سینما و تئاتر و یا دیگر هنرها دانست. چون اگر این گونه بود رزمندگان ما نیز که با دست خالی به جبهه می‌رفتند نمی‌توانستند مقابل دشمن بایستند و بجنگند.»
 
او با بیان اینکه در کار ساخت فیلم، انیمیشن و تئاتر درباره دفاع مقدس الزامای نیست که به تمام واقعیت پایبند باشیم، تاکید کرد: «واقعیت‌های جنگ ما آنقدر زیبا هستند که اگر کسی بتواند بخشی از آنها را ترسیم کند کافی است تا بتواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد چرا که همه سرداران و شهدای ما قهرمانانی هستند که باید به جوانان و نوجونان معرفی شوند و این امر مهم در حین بازی و سرگرمی به آنها انتقال داده شود. امیدوارم ساخت بازی‌های رایانه‌ای دفاع مقدس استمرار پیدا کند.»
 
او با اشاره به ساخت بازی‌های دیگری به خصوص بازی رایانه‌ای «رئیس‌علی‌دلواری» گفت: «نشان دادن مقاومت ایرانیان و کسانی که در دوران‌های سخت مقابل دشمن ایستاده‌اند کار ارزنده‌ای است که امیدواریم در همه هنرها در شعر، ‌تئاتر، ادبیات و سینما نیز بتوانیم کارهای اساسی انجام دهیم و این کار را در زمینه بیداری اسلامی نیز انجام دهیم.»
 
در ادامه این برنامه حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی گفت: «وقتی صحبت از محصول فرهنگی به میان می‌آید ما می‌خواهیم حوزه‌هایی که به دفاع از فرهنگ ربط دارند را داشته باشیم.»
 
او ادامه داد: «یکی از دیگر محصولاتی که دشمن در حال حاضر به طور جدی در حال پیگیری ساخت آن است تولید بازی‌های رایانه‌ای با تفکر و فرهنگ و مطالبات فرهنگی خودشان است. یک روز در تهران ما شاهد بازی‌هایی بودیم که نشان می‌داد چگونه دشمن جزایر ما را فتح می‌کند و برای آن جایزه تعیین می‌کرد. بنابراین باید فضای مجازی حماسه هشت سال دفاع جانانه رزمندگان را که در دوران دفاع مقدس در مقابل تمام دنیا ایستادگی کردند را به خوبی در بازی‌های رایانه‌ای منعکس کند، چرا که بسیاری از همان کشورهایی که آن روز در مقابل ایران ایستادند و با صدام بر روی یک میز نشستند یکی یکی در حال نابودی هستند بنابراین امروز ما باید محصولی را تولید کنیم که دفاع مقدس جانانه رزمندگانمان را به خوبی نشان دهد.»
 
خاموشی خطاب به وزارت ارشاد و دیگر نهادهای نظارتی بیان کرد: «همه ما باید نسبت به بازی‌های رایانه‌ای خارجی با دقت و نظارت بیشتر عمل کنیم و از این میان وزارت ارشاد نقش مهمتری دارد. همچنین در خصوص نظارت و حمایت بیشتر از بازی‌های رایانه‌ای داخلی این امر نیز باید تحقق پیدا کند تا انشالله بتوانیم در سال‌های آینده با استفاده از استعدادهای فنی و فرهنگی کشور شاهد ساخت بازی‌های رایانه‌ای پیشرو در این زمینه باشیم.»
 
او همچنین گفت: «در ساخت بازی‌های رایانه‌ای نباید فقط به فرهنگ زد و خورد پرداخت چرا که اگر اینگونه باشد خون و خونریزی در همه جای دنیا و در همه جنگ‌ها بوده است بلکه ما باید بتوانیم در همه بازی‌های رایانه‌ای آرمان‌ها، ‌عرفان و حماسه‌های رزمندگان دفاع مقدس را یادآوری کنیم چرا که نبرد ما با دیگر کشورها فرق داشت بنابراین صرفا نیازی به ساخت بازیهای اکشن نداریم بلکه باید این بازیها به گونه‌ای طراحی شود که کودک و نوجوان با دیدن این بازی‌ها مفاهیم مطلوب ما در ذهن او مرور شود.»
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین در خصوص ساخت دیگر بازی‌های رایانه‌ای در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «باید به اقتصاد این صنعت نیز توجه داشت و دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان این صنعت بدانند که باید موازنه‌ای بین تولید و فروش ایجاد کنند. چرا که دولت همواره نمی‌تواند حمایت‌های سنگینی را در این زمینه انجام دهد. بنابراین گروه‌هایی که دست اندرکار ساخت بازیهای رایانه‌ای هستند باید با گروه‌های علمی و تجاری در کنار همدیگر قرار بگیرند تا بین قیمت تولید و قیمت فروش موازنه ایجاد کنند.»
 
در این مراسم بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ارائه گزارشی از روند ساخت بازی‌های رایانه‌ای در این مرکز گفت: «تا به حال در این مرکز بیش از 90 بازی ساخته شده است و یا در حال ساخت است.»
 
او با اشاره به ساخت بازی‌های دفاع مقدس گفت: «این بازی‌ها با توجه به حماسه‌های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس ساخته شده‌اند، هرچند که در دوران دفاع مقدس صحنه‌های بسیار زیبایی از حماسه‌ها خلق شده و لحظه‌های باشکوهی در دوران جنگ هشت ساله وجود داشته است که نه فیلم‌ها، نه انیمیشن و نه هیچ یک از هنرهای ما تا به حال نتوانسته‌اند این لحظه‌ها را به تصویر بکشند.»
 
مینایی افزود: «این چهار بازی که رونمایی می‌شوند گام‌های اولیه ما در به تصویر کشیدن عظمت‌های حماسه‌های باشکوه دوران دفاع مقدس است، ولی با این حال باید گفت که هنوز هم ما از به وجود آوردن و ساختن حماسه‌های بزرگ دوران دفاع مقدس قاصر هستیم ولی امیدواریم با حمایت‌های استودیوهای بازی‌سازی و با همکاری هنرمندان و رسانه‌ها، طراحان و تیم‌های فنی بتوانیم لحظه‌هایی از حماسه پرشکوه دفاع مقدس را در آینده نمایان کنیم.»
 
در پایان این مراسم با حضور وزیر ارشاد،‌ سردار بابایی معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، مهندس زارع‌پور رئیس مرکز دیجیتال وزارت ارشاد، حجت الاسلام خاموشی و بهروز مینایی از دست‌اندرکاران چهار بازی رایانه‌ای دفاع مقدس به نام‌های «چریک»، «نبرد آلواتان»، «شکست حصر آبادان»، «نبرد خیبر» با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.
 
58243
کد خبر 181301

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین