ایسنا نوشت:

 معاون کنسولی و امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در مورد پیگیری وضعیت امام موسی صدر و چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی گفت: وزارت خارجه دولت‌های نهم و دهم و همه دولت‌های قبلی این موضوع را پیگیری کرده‌اند و کاهلی نداشته‌اند.
 
حسن قشقاوی در نشستی با عنوان «13 آبان جهانی بدون سلطه» که توسط انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دفتر تحکیم وحدت در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار ‌شد در پاسخ به سوالی اظهار کرد: طرح این سوال ‌که سیاست خارجی ما بر اساس منافع ملی است یا ارزش‌های انقلاب، سخنی غیرعلمی است که در برخی محافل علمی دانشگاهی نیز مطرح می‌شود. در هیچ جا سیاست خارجی غیرایدئولوژیک نداریم و برخی حتی می‌گویند ایدئولوژیک‌ترین سیاست خارجی را غرب دارد و برخی دیگر نیز می‌گویند سیاست خارجی ما ایدئولوژیک‌تر است؛ اما به هر حال هر سیاست خارجی صددرصد ایدئولوژیک است، لیبرالیسم و سکولاریسم نیز حتی ایدئولوژیک هستند.
اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
*یکی از عوامل موثر در قدرت ملی و تامین منافع ملی، منابع معنوی قدرت است که ایدئولوژی یکی از این عوامل را تشکیل می‌دهد. ایدئولوژی اسلام حفظ تمامیت ارضی و دفع تجاوز دشمنان بود.
*تمام سیاست خارجی‌های مدرن تابع ایدئولوژی هستند؛ چراکه ایدئولوژی را مقوم منافع ملی می‌دانند. ایدئولوژی، رهبری کاریزما و انسجام ملی سه عامل مقوم منافع ملی است ولی در محافل علمی ما به این موضوع توجهی نمی‌شود. نخ تسبیح ما ایدئولوژی است که موجب تقویت منافع ملی می‌شود اما نمی دانم چطور بعضی‌ها این را نادیده می‌گیرند.
* ما چالش‌های فراوانی با غرب داریم؛ ضمن این‌که دستاوردهای غرب را در حوزه‌های تکنولوژیک قبول داریم، اما در حوزه فرهنگی، اسلام منتقد جدی فرهنگ غرب و فرهنگ سکولاریسم است و تازه اگر آن‌ها آتش‌بس دهند و کاری با ما نداشته باشند ما با آن‌ها کار داریم.
* در دوره‌ای که انقلاب منجر به روشنگری اسلامی شد و بیداری اسلامی نیز نتیجه آن بود، قرار داریم و این تازه آغاز راه ماست و تمام نگرانی غرب نیز از همین مساله است.
*در آغاز راه یقه‌گیری مسلمانان از غرب به لحاظ فرهنگی هستیم. سکولاریسم در پنج حوزه دیگر حرفی برای گفتن ندارد؛ پایداری خانواده، حفاظت از محیط زیست، اخلاق، عدالت و صلح پایدار این موارد را تشکیل می‌دهند. دستاورد منفی سکولاریسم، ناپایداری خانواده است و در حالی‌که همه‌ ادیان ابراهیمی بر پایداری خانواده تاکید داشته‌اند نظام خانواده در غرب از بین رفته است؛ لذا غرب باید به وحی بازگردد.
*در مورد حفاظت از محیط زیست نیز گرم شدن زمین دستاورد منفی دیگر کاپیتالیسم است. در زمینه اخلاق و عدالت نیز باید گفت کسانی که ادعا می‌کنند هرکس به مخالف خود اجازه اعتراض بدهد می‌تواند مشکلات خود را حل کند درست است اما این بدان معنا نیست که آن‌ها می‌توانند همه‌ مشکلات خود را حل کنند؛ سرمایه‌داری می‌تواند مشکلات خود را حل کند اما به قیمت شکاف بیشتر طبقات اجتماعی.
* روند توسعه جهان منجر به شکاف بیشتر فقر و غنا شده است و کسی نمی‌تواند این را انکار کند؛ اما این دستاورد به چه درد می‌خورد در حالی‌که روز به روز بی‌عدالتی بیشتر می‌شود.
* آن‌ها برای این‌که حساسیت روی جنگ را کم کنند موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنند و در دانشگاه‌ها نیز حرف از آزادی زندانیان و حقوق بشر مطرح می‌شود و این همه حساسیتی که در مورد مجازات اعدام وجود دارد، نسبت به کشته‌هایی که در بمباران‌های ناتو انجام می‌شود نیست، این در حالی است که بر اساس اطلاعات پس از یازده سپتامبر کشته‌شدگان ناشی از نقض حقوق بشر حدود سه هزار نفر، اما کسانی که در بمباران‌های ناتو کشته شدند حدود ‌٨٠ هزار نفر هستند، افراد بیگناهی که در روستاها، بیمارستان‌ها و یا مجالس عروسی آن هم به طور دسته‌جمعی کشته شدند.
* در محافل روشنفکری موضوع حقوق بشر را بزرگ جلوه می‌دهند تا حقوق جنگ فراموش شود، معلوم است که جمهوری اسلامی این بازی را تحمل نمی‌کند و معادلات آن‌ها را به هم می‌ریزد.
هولوکاست
*برخی می‌گویند چرا حرف‌هایی می‌زنید که برای ما هزینه دارد، باید بگویم که غرب با ادبیات تند ما از ابتدای انقلاب آشناست و برای آن‌ها موضوع جدیدی نیست ولی بیش از حد بها دادن به ادبیات مسوولان نیز یک نوع عوام‌فریبی و به سخره گرفتن مخاطب است.
*چرا برخی فکر می‌کنند مشکل ما ادبیات است و در مورد ادبیات مسوولان مبالغه می‌کنند. موضوع هولوکاست به پنج بخش تقسیم می‌شود؛ اول، انکار و قبول هولوکاست که رییس‌جمهور ما در مورد این موضوع آن را یک افسانه خواند ولی غربی‌ها می‌گویند که این موضوع افسانه نیست. دوم، با فرض این‌که هولوکاست اتفاق افتاده باشد، چرا در شانزده کشور غربی که مدعی آزادی بیان هستند، قانون می‌گذارند که تحقیق در مورد مساله هولوکاست جرم است. سوم، اگر موضوع هولوکاست را عمل مجرمانه می‌دانید، چرا یک معلم تاریخ که از اساس هولوکاست را لغو نمی‌کند اما تعداد کشته شدگان را ‌٣٠٠ هزار نفر می‌داند نه شش میلیون نفر، باید مجرم شناخته شود. موضوع بعد در مورد هولوکاست این است که این اتفاق توسط یک سکولار به نام هیتلر رخ داده است، چه ضرورتی دارد که این موضوع بهانه گسترش رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه باشد. بحث دیگر در مورد هولوکاست این است که آیا این یک موضوع تاریخی است که رییس‌جمهور ما مطرح کرد یا یک موضوع روز است، پاسخ من به کسی که این سوال را از من پرسیده بود این بود که این بحث، یک موضوع روز روز است؛ چراکه اگر موضوع تاریخی بود به خاطر آن سفیر احضار نمی‌کردند.
رابطه ایران با برخی کشورها
*ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی رابطه برقرار کنیم که بازار فروش ما باشند و برای ما ارزش افزوده ایجاد کنند. این‌که با آمریکای لاتین رابطه داریم برای این است که می‌توانیم خودروهای خود را به این کشورها صادر کنیم. در مورد رابطه با آمریکا نیز، این آمریکا بود که از اول انقلاب رابطه خود را با ما قطع کرد و خود را از ما محروم نمود ولی امروز دوباره به دنبال رابطه با ایران هستند.
* برخلاف ادعای آمریکا، تحریم‌ها فلج‌کننده نبود و شعارهای ما نیز از اول انقلاب تاکنون تغییر نکرده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ‌٢٠١٢، ‌٥/٣ درصد و تورم نیز ‌٥/١٢ خواهد بود و نیز صندوق بین‌المللی پول رشد صادرات ایران را تا سال ‌٢٠١٢، ‌١٨ درصد اعلام کرده است.
برکناری متکی
*احساس نمی‌کنیم خلاف اساسنامه ما کاری صورت گرفته باشد و این به خود ما برمی‌گردد که چقدر موفق بوده باشیم که ارگان دیگری در حوزه ما وارد شود یا نه؛ اما احساس نمی‌کنیم که کسی موازی‌ ما کار کرده باشد.
پایان زمان قرارداد ترکمنچای و بازگشت دوباره جمهوری آذربایجان به ایران
*سیاست ما احترام به تمامیت ارضی و استقلال آذربایجان و سایر کشورهای همسایه است، چنین هدف ارضی نسبت به هیچ کشوری نداریم.
 صالحی و توانایی‌های وی
*درست است که آقای صالحی از ابتدا کارمند وزارت خارجه نبود، اما یک عمر فعالیت دیپلماتیک داشتند. ایشان حدود پنج سال سفیر ما در وین در آژانس هسته‌یی بودند، چند سال معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، معاون وزیر علوم در دو دوره و نیز رییس دانشگاه صنعتی شریف در دو دوره بوده‌اند. آقای صالحی همچنین نزدیک به دو سال رییس سازمان انرژی بودند و تسلط کامل به زبان انگلیسی و عربی دارند؛ لذا اینطور نیست که ایشان کار دیپلماتیک نکرده باشند.
استفاده روسیه از سهم ایران در خزر
*یکی از بزرگترین دروغ‌های شاخ‌دار علیه وزارت خارجه این است که می‌گویند سهم خزر ایران را به کس دیگری دادند، ما به دنبال جبران ضعف رژیم شاه در بحث خزر هستیم و این جمله شهید بهشتی کاملا بجاست که ممکن است روشنفکرانی زیر یک قرارداد استعماری را امضاء کرده باشند اما یک روحانی هرگز امضاء نخواهد کرد.
بی بی سی و بی طرفی
* به هیج وجه بی‌بی‌سی فارسی بی‌طرف نیست و اتفاقا یکی از جانبدارانه‌ترین رسانه‌هاست. این‌که یک نفر موافق و یک نفر مخالف را دعوت کنند بی‌طرفی نمی‌شود، باعث تاسف است که برخی نگاه سنتی به موضوع بی‌طرفی رسانه‌ها دارند. موضوع بی‌طرفی رسانه‌ها مساله پیچیده‌ای است و به این سادگی نیست که با دعوت از یک نفر موافق و یک نفر مخالف بتوان نام آن رسانه را رسانه بی‌طرف گذاشت.
* خدا کند ‌٩٠ سیاسی هم داشته باشیم. البته اگر آقای فردوسی‌پور را ببینیم می‌گویم که کمتر حاشیه برود البته کارشان، کار خوبی است.
* انتقادات صرف به ضرر بالندگی کشور است و بیانیه‌های آن‌چنانی فایده‌ای نخواهد داشت، بهترین حالت، حالت برابر است. ما باید عملا وارد حوزه‌ پیشنهادات شویم. بصل‌النخاع پیشنهادی جامعه ما در حال سوختن است و فقط سلول‌های انتقادی فعالند. این مساله خمودگی ذهن ایجاد می‌کند، انتقادات صرف نمی‌توانند باعث رشد ما شوند.
/212 212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =