چرا پروژه بلندپروازانه بن سلمان با عقل جور درنمی‌آید؟/ عکس

در سال ۲۰۲۱، عربستان سعودی برنامه‌های خود را برای ساخت یک شهر خطی بیابانی به نام «لاین»، در مقیاسی که قبلاً در تاریخ بشر دیده نشده بود، اعلام کرد، اما ریاضیدانان اعداد را تجزیه کردند و محاسبه کردند که رفت و آمدهای معمولی در چنین شهری شبیه کابوس خواهد بود!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ژانویه ۲۰۲۱ بود که ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، از یک پروژه بزرگ رونمایی کرد که شبیه هیچ پروژه دیگری نبوده و نیست. این پروژه بزرگ توسعه شهری که «لاین» نامیده می‌شود، وعده ساخت یک شهر را همانطور که از نامش پیداست، در یک خط مستقیم می‌دهد.

شهر خطی بن‌سلمان کابوس شهروندان می‌شود؟/ عکس

این شهر که از شهر سرخ تا شهر تبوک در ۱۷۰ کیلومتر امتداد دارد، به همراه ۹ میلیون نفر جمعیت آن کاملاً بدون خودرو خواهد بود و در عوض توسط یک سیستم ریلی سریع، به هم متصل می‌شود که می تواند از انتها تا ابتدای شهر را تنها در ۲۰ دقیقه بپیماید.

این ایده یک انحراف رادیکال از طراحی شهری معمولی است و اسلایدها در طول ارائه، تقریباً شبیه هنر مفهومی برای یک فیلم علمی تخیلی بلندپروازانه است. اما ایده تغییر پارادایم، همیشه برای مردمی که به شیوه های قدیمی زندگی عادت کرده‌اند عجیب به نظر می رسد.

Complexity Science Hub، یک سازمان تحقیقاتی در وین، اتریش، مقاله‌ای را در ماه ژوئن در مجله NPJ Urban Sustainability منتشر کرد که در آن توضیح می‌دهد چرا لاین برای مسافران کابوس به نظر می‌رسد.

«اگر ۹ میلیون نفر جمعیت این شهر به طور همگن در شهر پراکنده شوند، هر کیلومتر تقریباً ۵۳۰۰۰ نفر را خود جای خواهد داد. اگر دو نفر را به طور تصادفی از شهر انتخاب کنیم، به طور متوسط ۵۷ کیلومتر از هم فاصله خواهند داشت. این تیم در مقاله خود توضیح داد: «اگرچه لاین تنها ۲ درصد از سطح ژوهانسبورگ را اشغال می‌کند، اگر دو نفر تصادفی را در ژوهانسبورگ انتخاب کنیم، آنها تنها ۳۳ کیلومتر از هم فاصله خواهند داشت.»

شهر خطی بن‌سلمان کابوس شهروندان می‌شود؟/ عکس

این محققان برای رد یک ایده جدید، یک پیشنهاد جایگزین ارائه دادند. به جای ساختن شهر در یک خط مستقیم، برنامه ریزان شهری می‌توانند همان ساختمان‌های پیشنهادی برای لاین را در نظر بگیرند و به جای خط، آنها را در یک دایره مرتب کنند. انجام این تغییر ساده، حداقل بر روی کاغذ، شهری به قطر تنها چهار مایل ایجاد می‌کند، که با همان مساحت در نظر گرفته شده برای لاین اساساً ۹ میلیون ساکن شهری به اندازه پیزا، ایتالیا را در خود جای می‌دهد.

اگرچه این مقاله بیشتر بر روی کاستی‌های ریاضی طراحی The Line تمرکز دارد، اما مشکلات عملی خوبی را نیز بیان می‌کند. برای مثال، اگر خط اصلی قطار شهر به هر دلیلی خراب شود، می‌تواند به طور مؤثری ارتباط ساکنان شهر را قطع کند، اتفاقی که در کلان‌شهرهای مدرن امروزی غیرقابل تصور است.

اما استدلال های Complex Science Hub احتمالاً بیهوده است، زیرا ساخت و ساز شهر خطی قبلاً آغاز شده است. این شهر در هر حال بر یک خط مستقیم ساخته خواهد شد، چه منطقی ریاضی داشته باشد چه نداشته باشد.

منبع: popularmechanics

بیشتر بخوانید:

بلندپروازی بن‌سلمان در شیرین کردن آب خلیج فارس!

این آسمان‌خراش قرار است در شهر بن‌سلمان ساخته شود!/ عکس

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1815163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 39
  • جکی IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    تو احمقی که بن سلمان رو احمق فرض کردی! تو خوبی!!!
  • مجید RU ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    من زیاد در مورد خانواده آل سعود وعبدالعزیز تحقیق کردم وکتاب خواندم وسرچ کردم و فیلم های دوران های قبل وجدید این خانواده را دیدم..حقیقت این هست اینا خود را یعنی عربستان را الگوی جهان معرفی می کنند و در این راه پول حساب شده هم خرج می کنن ولی بازهم پول مفت به کسی نمیدهند اینها از هر طریق شده سهم خود را میگیرند وتا بحال موفق بوده اند چون کارشناسی شده کار می کنن وبن سلمان خود مغز متفکری است..
  • محمود IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    مهم اینه به فکر آباد کردن کشور عربستانه مثل مسئولین ما نیست
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    شمایه مقاله علمی گذاشتید.که نویسنده ش،کسی دیگه س.درست یاغلطش رواهلش بایدتشخیص بدن.ولی اینکه تیتررو زدی،نشونه تنگ نظری شماست.حرمت قلم راپاس بداریم.
  • جلال ES ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    من خواب این آسمان خراش رو دیدم در کمال تعجب خراب خواهد شد و فاجعه ای عظیمی روی خواهد داد
    • رضا IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      13 2
      کل زندگیت خواب بودی الانم بخواب دنباله خوابت رو ببین
    • بزرگ IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      9 1
      جلال جون این اصلا قرار نیست آسمون رو خراش بده نگران نباش
  • ا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    39 16
    وقتی رفاه مردم تحت تاثیر قرار نمیگیرد، بد نیست که یک ایده بلندپروازانه با وجود مشکلات ظاهری در مرحله اجرا و حتی آزمایش قرار گیرد، چون حتی اگر خود پروژه به نتیجه نرسد در عوض نتایج گوناگونی از قبل آن بدست خواهد آمد و باعث پیشرفت هایی در زمینه های مختلف خواهد شد.
  • H.m IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    یارو کم داره با چندتا موشک رویاش میشه خاکستر ک پولارو چجوری خرج می‌کنه یا خریدن بازیکنانی اسقاطی پیر یا این کارای بچگونه
  • US ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    77 6
    آخه بستگی داره کی بگه احمقانه
  • Milad IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    90 9
    فکر میکنید همه مثل خودتونن. تووو کشورهای دیگه بعد از نظریه دادن فکر همه چیزش رو میکنن و بعد شروع میکنن به ساخت.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    81 9
    ایده احمقانه شما داری که چندساله حرف کشیدن اب خلیج فارس به مرکز کشور میزنید حتی همون ایده هم اجرا نکردین
  • کامبیز IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    90 8
    بگذار برای ما احمقانه باشه مثل تمام تحلیل هایی که تاکنون تحلیلگر هامون انجام دادن،فعلا سعی کنید راجع به مشکلات پروژه های فاضلاب خوزستان بویژه اهواز و آب استان های کویری و مشکلات اساسی و عمده سیستان و بلوچستان و ... تمرکز و تحلیل کنید.
  • DE ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    95 7
    چراما به ادمهای عاقل وباهوش وتوانمند حسودیمون میشه واقعاچرا.....
  • شاغلام IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    76 8
    شما برو دیوار خودتو رنگ کن تو کار این مرد دخالت نکن
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    80 6
    گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت بو میده !
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    111 5
    اره ایدش احمقانس. عاقلانش این بود که همه این هزینه ها رو اختلاس میکردن میبردن کشورای دیگه.
  • احسان US ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    81 6
    توهمین خیالات باشید.خخخ.دنیارو گرفتن پیشرفت در تمام موارد بعد ما هر روز بدتراز دیروز.
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    5 0
    از لحاظ مشکلات ایمنی شهر های خطی مشکلی ندارند همچنین آلودگی زیستی خیلی کمتری دارند مثلا برای هدف قرار دادن چنین شهری ۱۷۰ موشک نیاز هست اما برای زدن یک دایره ۵۰ موشک میخوام بگم تا کجا فکر کرده مثلا یک طوفان ریزگرد یک قسمت شهر را در نظر میگیره سابقه شهرهای خطی اولین بار در ایران و جاده ابریشم بوده همین الان خیلی از شهرهای شمالی کشور پیوسته هستند شهرهای خطی قدرت حمل و نقل سریع را نشان میدهد مثل ژاپن و کره و اروپا نه قدرت شهرداری و شهرسازی چون همه طور حساب کنید به صرفه تر هست ولی وای به روزی که تنها مسیر حمل و نقل آسیب ببیند دچار یک فاجعه انسانی میشه ده برابر قطعی برق در نیویورک