هماکنون به صورت میانگین سالانه 2800 جام شیشه قطارها به دلیل سنگپرانی شکسته میشود. این در حالی است که این تعداد در ابتدای دهه 80 سالانه 1800 جام شیشه بود، این میزان گویای رشدی 50درصدی است. آمارهای جدید را مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا داده است و آمار ابتدای دهه نیز از نتایج یک تحقیق انجامشده از سوی بخش پژوهشهای اجتماعی راهآهن به دست آمده است.
سنگپرانی به قطارها پدیده رایجی است که معمولا توسط ساکنان حواشی خطوط راهآهن صورت میگیرد. «شرطبندی»، «سرگرمی»، «تخلیه هیجانات» و «مبارزه با نابرابری» بهعنوان دلایل عمده این سنگپرانیها عنوان میشود. علاوه بر این آمارهای شش ماهه اول سال 90 افزایش 20درصدی سنگپرانی ساکنان شهرها و روستاهای اطراف راهآهن به قطارها را نشان میدهد.
براساس این آمار در شش ماهه اول سال 89 آسیبهایی که به قطارهای این شرکت وارد شده حاکی از پرتاب موفقیتآمیز دستکم 1613 سنگ به سمت قطارها بود، درحالیکه در مدت نیمسال اول 90 این میزان با رشد 20درصدی به 1933 مورد افزایش یافته است.
براساس گفتههای ناصر بختیاری مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا نحوه محاسبه این آمارها براساس میزان شیشههای شکستهشده از قطارهای شرکت رجاست، به همین دلیل نیز میتوان گفت تعداد سنگهای پرتاب شده توسط اهالی این شهرها و روستاها بسیار بیشتر از این باشد چراکه در این آمار فقط تعداد پرتابهای موفقیتآمیزی که به شیشه قطارها اصابت کرده محاسبه شده است. بختیاری همچنین میانگین سالانه پرتاب سنگ و شیشههای شکسته قطارهای شرکت رجا را حدود 2800 مورد عنوان کرده و میافزاید: اینگونه حملهها به قطارها خسارات زیادی را در پی دارد که هم مالی است و هم غیرمالی، در یک مورد از این حوادث اصابت سنگ موجب نابینایی مسافری شد و در سال 73 نیز سنگ پرتابشده به سر یک مسافر اصابت کرد و موجب مرگ او شد.
براساس گفتههای این مقام مسوول در شرکت قطارهای مسافری رجا قیمت متوسط هر جام شیشه قطار 50هزار تومان است و بر این اساس میانگین خسارتهای واردشده به دلیل پرتاب سنگ در هر سال به 140میلیون تومان بالغ میشود. بختیاری همچنین بازههای زمانی سالهای 78 و 79 و همچنین 82 و 83 را سالهای اوج پرتاب سنگ به سمت قطارها اعلام کرد و افزود: به دلایلی که معلوم نیست قطارهای شرکت در این دو بازه زمانی بیشترین آسیبها را از پرتاب سنگ دیده بود، خوشبختانه اطلاعرسانی در مدارس، دیوارکشی در ورودی شهرهای دارای راهآهن، برگزاری تورهای بازدید برای دانشآموزان این مناطق از قطارها و هماهنگیهای انجامشده با نیروی انتظامی در نهایت موجب کاهش محسوس اینگونه حوادث شده است.
با آنکه این مقام مسوول از کاهش آمار سنگپرانی به قطارها سخن میگوید اما براساس آمارهای یک تحقیق که از سوی بخش پژوهشهای اجتماعی راهآهن انجام شده در ابتدای دهه 80 سالانه بیش از 1800جام شیشه براثر سنگپرانی به قطارها شکسته میشد که 53درصد این حوادث در تهران روی میداد. این در حالی است که براساس آمارهای جدید میانگین شیشههای شکسته قطارها به دلیل سنگپرانی به 2800 مورد افزایش یافته که گویای رشد بیش از 50درصدی این حوادث است.
30145
نظر شما