سایت رجانیوز نوشت:

تلویزیون رسا وابسته به جریان خارج نشین فتنه 88 اخیرا گفت‌وگویی از مهدی کروبی منتشر کرده که وي در  این مصاحبه، نکاتی درباره مجلس بازنگری قانون اساسی و نحوه برگزیدن حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب اظهار داشته است.

مهدی کروبی مدعي مي‎شود كه یک هفته به حرمت امام جلسه خبرگان تعطیل شد اما هفته بعد که تشکیل جلسه داد، ما دیدیم همان جریان (حذفی) که در مجلس، و شورای نگهبان متمرکز بود، فضای جدیدی را آغاز کرده اند و از لزوم ولایت پذیری سخن می گویند و خواستار مطلقه شدن اختیارات ولایت فقیه می شوند. فضا، فضای دیگری شد. بحث می کردند که چه اختیاراتی را به اختیار رهبری اضافه کنند. کلمه مطلقه را نیز به ولایت اضافه کردند. در آن جلسه، آذری (قمی) درباره مطلقه بودن اختیار رهبری سخن گفت و میل سپاهیان به این موضوع را مطرح کرد. به گفته کروبی، آذری قمی در آن جلسه به نامه ای اشاره کرده که سردار افشار رییس وقت بسیج نیز در آن درخواست افزودن کلمه مطلقه به قانون اساسی را طرح کرده است. آقای خامنه ای نیز در جلسه شرکت کرد و گفت اگر بحث مطلقه پیش از این مطرح نشده بود اشکالی نداشت اما حالا که گفته شده اجازه بدهید باشد. همه این سخنان در حالی مطرح شده بود در زمان حیات امام اصلا مورد تایید نبوده است...

این اظهارات در حالی است که امام خمینی در نامه‌اش به حضرت آیت الله خامنه ای می نویسد اگر اختيارات حكومت در چهارچوب احكام فرعيه الهيه است، بايد عرض حكومت الهيه و ولايت مطلقه مفوضه به نبي اكرم(ص) يك پديده بي معنا و محتوا باشد. اشاره مي كنم به پيامدهاي آن كه هيچ‎كس نمي تواند ملتزم به آنها باشد... حكومت كه شعبه اي از ولايت مطلقه رسول الله است، يكي از احكام اوليه است و مقدم بر تمام احكام فرعيه حتي نماز و روزه و حج است. حكومت مي تواند قراردادهاي شرعي را كه خود با مردم بسته است در مواقعي كه آن قرارداد مخالف مصالح كشور و اسلام باشد يك جانبه لغو نمايد. حكومت مي تواند هر امري را چه عبادي و چه غيرعبادي، كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است از آن مادامي كه چنين است جلوگيري كند. آنچه گفته شده است كه شايع است مزارعه و مضاربه و امثال آن با اين اختيارات از بين خواهد رفت صريحا عرض مي كنم كه فرضا چنين باشد اين از اختيارات حكومت است و بالاتر از اين هم مسايلي است.

همچنین امام خمینی در نامه دومش به آیت الله خامنه‌ای، یکی از ویژگی های مثبت ایشان را جانبداری از ولایت مطلقه فقیه برشمرده و فرمودند: اينجانب كه از سال‌هاي قبل از انقلاب با جنابعالي ارتباط نزديك داشته ام و همان ارتباط تاكنون باقي است جنابعالي را يكي از بازوهاي تواناي جمهوري اسلامي مي دانم و شما را چون برادری كه آشنا به مسائل فقهي و متعهد به آن هستيد و از مباني فقهي مربوط به ولايت مطلقه فقيه جدا جانبداری مي كنيد مي دانم و در بين دوستان و متعهدان به اسلام و مباني اسلامي از جمله افراد نادري هستيد كه چون خورشيد روشني مي دهيد.

بدیهی است که منتسب کردن بحث ولایت مطلقه فقیه به سردار افشار رئیس وقت ستاد مرکزی سپاه (نه فرمانده بسیج) پس از تاکیدات امام خمینی بیشتر به لطیفه ای شباهت ندارد.

همچنین علی رغم اظهارات مهدی کروبی درباره مطرح نبودن ولایت مطلقه فقیه در زمان امام، بنیانگذار انقلاب اسلامی در کتاب های فقهی البیع و ولایت فقه بارها به اطلاق ولایت فقیه اشاره می کنند و اصولا مساله اصلی مباحث سیاسی کشور در درسال‌های پایانی رهبری امام خمینی مسئله اطلاق ولایت فقیه بود و از قضا جناح چپ خود سردمدار بحث ولایت مطلقه فیه بودند.

قابل ذکراست در بازنگری قانون اساسی تنها اختیار تنظیم روابط سه قوه و تایید مصوبات شورای عالی امنیت ملی به اختیارات رهبری اضافه شد و شخص حضرت آیت الله خامنه ای با اضافه شدن اختیار انحلال مجلس به رهبری با وجود زمینه های تصویب مخالفت کردند. با این حال امام خمینی درباره اختیارات ولایت فقیه می فرمایند «اين كه در قانون اساسي است بعضي شوونات ولي فقيه است نه همه شوون ولايت فقيه»  (صحيفه نور، ج 11، ص 133)

مهدی کروبی در بخش دیگری از این مصاحبه می گوید: در جلسه خبرگان، آیت الله یزدی این بحث را شروع کرد که شرط مرجعیت حذف شود و این افراد می گفتند، اجتهاد برای ولی فقیه کافی است.

این اظهارات در حالی صورت می پذیرد که امام خمینی یک ماه قبل از ارتحال‌شان به صراحت از لزوم حذف شرط مرجعیت از ولایت فقیه سخن می گوید و در نامه ای به آیت الله مشکینی می نویسد: «در مورد رهبري، ما كه نمي توانيم نظام اسلامي‌مان را بدون سرپرست رها كنيم. بايد فردي را انتخاب كنيم كه از حيثيت اسلامي مان در جهان سياست و نيرنگ دفاع كند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم كه شرط مرجعيت لازم نيست. مجتهد عادل مورد تأييد خبرگان محترم سراسر كشور كفايت مي كند. اگر مردم به خبرگان رأي دادند تا مجتهد عادلي را براي رهبري حكومتشان تعيين كند، وقتي آن ها هم فردي را تعيين كردند تا رهبري را بر عهده بگيرد، قهراً او، مورد قبول مردم است؛ در اين صورت او ولي منتخب مردم مي شود و حكمش نافذ است.»

در جلسه مدنظر کروبی نیز آقایان موسوی اردبیلی، امامی کاشانی، یزدی، هاشمی رفسنجانی ، مشکینی و مومن در لزوم حذف شرط مرجعیت از ولایت فقیه سخن گفتند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    23 1
    خب !! منظور؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    14 1
    منظور از این خبر روایت از رجا نیوز و نقد بود یا بازتاب سخنان آقای کروبی؟!
  • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    11 1
    یعنی تو به من گوش بده همه چی ارومه و هر چی من میگم اره