۲ ماموریت اصلی ما جلوگیری از تحریف و فراموشی ارزش‌های دفاع مقدس است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس تنها نسخه رفع مشکلات کشور را تاسی از فرهنگ دفاع مقدس دانست و گفت: امروز هیچ آدرسی برای مدیریت جهادی غیر از مدیریت فرماندهان دفاع مقدس نمی‌توانیم، بدهیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،سرهنگ ستاد حمید حیدری روز پنجشنبه در همایش اساتید درس دفاع مقدس منطقه شمال خوزستان در سالن نشست ‌های دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: ۲ ماموریت اصلی ما جلوگیری از تحریف و فراموشی ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: اساتید درس دفاع مقدس زمانی باید از عملکرد خود احساس رضایت کنند که نگاه جوانان به دفاع مقدس منطبق با نگاه ما به این دوره باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس با اشاره به مقاومت و ایستادگی مردم دزفول با وجود برخورد ۱۷۶ موشک به این شهر در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر ما دفاع مقدس را روایت نکنیم دشمن آنگونه که می‌خواهد روایت می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تولید محتوا پیرامون دفاع مقدس متناسب با ذائقه مخاطب افزود: تولیدات باید برای جذب دانشجویان و دانش آموزان از گرافیک عالی برخوردار باشند.

سرهنگ ستاد حیدری با بیان اینکه دانش آموزان تا دوره متوسطه ۳۶۱ صفحه درخصوص دفاع مقدس می‌خوانند، اظهارکرد: درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس به خوبی در شمال خوزستان ارائه شده است.

‏وی افزود: صدور یک بخشنامه در سال ۹۵ مبنی بر محاسبه نشدن نمره در معدل، این درس را با چالش مواجه کرد ضمن اینکه دانشگاه‌ها می‌گویند دانشجویان کارشناسی باید ۲۲ واحد درس عمومی بگذراند لذا موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس با اشاره به وجود ۶۵ استاد درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در خوزستان گفت: اساتید دانشگاه باید با محتوای مناسب به دنبال انتقال آموزه‌های دفاع مقدس، خودباوری و دستاوردهای این دوره به دانشجویان باشند.

وی افزود: ‏در دوره دفاع مقدس سیم خاردار را از ما تحریم کرده بودند ولی اکنون بحث روی موشک است که ‏اگر این بازدارندگی موشکی را نداشتیم خطر داعش به راحتی رفع نمی‌شد.

‏سرهنگ ستاد حیدری با اشاره به رفتارهای دوگانه غرب گفت: کشورهای مختلف برای تقویت بنیه نظامی خود تسلیحات خریداری می‌کنند برای مثال کشورهای حوزه خلیج فارس سامانه دفاعی پاتریوت را آمریکا خریداری می‌کنند ولی وقتی پهپاد ایران در جنگ روسیه و اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد اعمال تحریم را برای ما مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این مسائل باید برای آگاهی دانشجویان بیان شوند، افزود: ‏سامانه پاسخگویی به سوالات دانشجویان با تکنیک هوش مصنوعی فعال شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس بهترین راه مقابله با شایعات را اطلاع رسانی دقیق دانست و بیان کرد: باید بدنه علمی دانشگاهی کشور پای کار بیاید.

‏۹۸ درصد مطالب دفاع مقدس قابل انتشار است

سرهنگ ستاد حیدری با بیان اینکه ۹۸ درصد مطالب دفاع مقدس قابل انتشار است، گفت: اساتید و روسا و معاونان دانشگاه‌ها باید در معرفی جوانان مستعد کمک کنند تا بتوان از ظرفیت‌های آنها با برگزاری دوره و کسب تجربه در کنار اساتید استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود ‏۲ هزارو ۵۵۷ استاد درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در سطح کشور افزود: با توجه به درنظر گرفتن کسر خدمت باید از ظرفیت نخبگان و محققان وظیفه و همچنین دانشجویان استفاده کرد؛ یک دانشجوی دانشگاه آزاد زنجان هفت کتاب مرتبط با دفاع مقدس را به انگلیسی ترجمه کرده است.

تعریف ۶۸ کلان پروژه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس با اشاره به تعریف ۶۸ کلان پروژه در سطح کشور با همکاری ارتش، سپاه و سایر نهادها بیان کرد: این پروژه‌ها با موضوعات مختلفی نظیر ‏انقلاب اسلامی، تاریخ جنگ‌های ایران، نقش زنان در دفاع مقدس، نقش صدا وسیما، ایثارگران، سیر و تکامل عملکرد دشمن هستند که تاکنون ‏۶۳ پروژه به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ کتاب از نتایج این پروژها تهیه شده است، افزود: نتایج این پروژه‌ها برای حضرت آقا به نمایش گذاشته شد که ایشان از این پروژه‌ها به عنوان زیرساخت نام بردند و فرمودند اهل هنر، فرهنگ و تاریخ باید از نتایج پروژه‌ها به عنوان یک مرجع قابل استناد استفاده کنند.

‏سرهنگ حیدری گفت: طی ۲۰۰ سال گذشته هر جنگی صورت گرفته یک تکه از ایران جدا شده است ولی در دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشور جدا نشد.

وی با بیان اینکه بعداز ۱۵۰ سال هنوز سرشکستگی قراردادهای ترکمنچای و گلستان در جامعه ما وجود دارد، افزود: ‏اگر بحرین در دوره پهلوی از ایران جدا نمی‌شد وضعیت ژئوپلیتیک ما اکنون خیلی بهتر بود.

استراتژی اصلی حضرت امام در پیروزی دفاع مقدس، آوردن مردم در صحنه بود

امام جمعه دزفول نیز در این نشست گفت: حضرت امام خمینی(ره) با استراتژی آوردن مردم در صحنه توانست دشمن را زمینگیر کند.

حجت الاسلام مسعود بهرام پور با اشاره به تدریس درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌های شمال خوزستان افزود: امیدواریم هرچه جلوتر می‌رویم از فرهنگ اصیل دفاع مقدس بهره بیشتری بگیریم.

وی با بیان اینکه موضوع اسطوره‌ها در فرهنگ ایران نهادینه شده است، ادامه داد: مردم ایران قدر اسطوره‌های خود را می‌دانند و تلاش می‌کنند از داستان‌ها و حماسه‌های خود عبرت بگیرند.

اسطوره‌های دفاع مقدس را به خوبی معرفی نکرده‌ایم

امام جمعه دزفول با تاکید بر اینکه جامعه، نسل‌های خود را بوسیله اسطوره‌ها تربیت می‌کند، گفت: متاسفانه در معرفی اسطوره‌های دفاع مقدس خوب عمل نکرده‌ایم.

وی افزود: نوجوان ۱۶ ساله‌ای که برای باز کردن معبر، پیکر خود را روی مین می‌گذارد اسطوره است و باید معرفی شود.

حجت الاسلام بهرامپور بیان کرد: احداث پل یک کیلومتری بعثت بر روی رودخانه وحشی اروند زیر بمباران یک شاهکار بود کخ دشمن از تخریب آن مایوس شد و درنهایت با بمب لیزری آن را مورد اصابت قرار داد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس یک رویداد همه جانبه با حماسه‌های فراوان بود، افزود: عراق برای تصرف اهواز روزها پیشروی می‌کرد ولی شب مورد حمله نیروهای ما قرار می‌گرفت و عقب نشینی می‌کرد.

حجت الاسلام بهرام پور گفت: همان روز اولی که عراق قصد تصرف حمیدیه و اهواز را داشت امام خمینی(ره) فرمود جوانان اهواز جلوی عراق را بگیرند که سیل جوانان وارد صحنه شدند و دشمن را شکست دادند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مهرداد عصاره یکی از شهدای اهواز افزود: این شهید با خلع سلاح یک سرباز عراقی به سمت دشمن آتش گشود که درنهایت سایر رزمندگان به کمک او رفتند و عراقی‌ها را مجبور به عقب نشینی کردند.

داستان‌های دفاع مقدس وارد کتاب‌های درسی شوند

امام جمعه دزفول با بیان اینکه ایران باید فرهنگ خود را به جهان معرفی کند، اظهارکرد: داستان‌های دفاع مقدس باید وارد کتاب‌های درسی شوند.

وی افزود: کشوری که هشت سال دفاع مقدس داشته باید ۸۰ سال برای این فرهنگ برنامه ریزی داشته باشد و در این خصوص فیلم بسازد.

جوانان تیزهوش برای اضافه شدن به جمع اساتید دفاع مقدس شناسایی شوند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خواستار شناسایی جوانان خوش کلام و تیزهوش برای اضافه شدن در جمع اساتید دفاع مقدس شد و گفت: ارزش‌های دفاع مقدس باید به نسل جدید منتقل شوند.

سردار عبدالرضا حاجتی افزود: باید افتخار کنیم که در دزفول، شوش و اندیمشک هستیم چراکه نمی‌توان جنگ را بدون این شهرها روایت کرد.

وی با قدردانی از افرادی که درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس را تدریس می‌کنند، ادامه داد: باید فاصله نسل جدید با نسل دوران دفاع مقدس کم شود.

سردار حاجتی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نفر بدون در نظر گرفتن شهدای موشکی در جنگ مستقیم شهادت رسیدند، گفت: دزفول در دوران دفاع مقدس با وجود موشک باران و تقدیم بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ شهید مقاومت کرد لذا نباید اجازه دهیم دشمن به روش‌های مختلف به این شهر ورود کند.

مدیر گروه دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول نیز در این نشست گزارشی از تدریس درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه های شمال خوزستان ارائه و بیان کرد: این درس در مجموع در ۳۳۸ ترم در دانشگاه‌های شمال خوزستان شامل دزفول، شوش و اندیمشک و در قالب یکهزار و ۲۳۰ کلاس درس برای۴۵ هزارو ۲۸۳ دانشجو ارائه شده است.

اساتید درس آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس شمال خوزستان نیز سوالات خود را در این نشست مطرح کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1843013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =