دست اندازها ؛ دزدان خاموش اموال شهروندان در اهواز
این بار تقصیر بر گردن چه کسی است ، شهرداری، آبفا،شرکت گاز و...

اینجا اهواز است این شهر را دروازه تشیع نامیده اند اما قطعا شهر اهواز را به نفت ، گرما ، خرما ، فلافل های لشکر آباد و ... نیز می شناسند ، اما حالا باید اهواز را با یک خصیصه بسیار اشکار تر نیز شناخت و آن هم دست انداز است.

خبرآنلاین خوزستان - واقعا چند ثانیه می توان در اهواز بدون اینکه خودرو شما صدایی ناشی از برخورد با دست انداز ها بدهد رانندگی کرد؟

کار به یک دقیقه که هیچ به ۳۰ ثانیه هم نمی رسد . اگر هم برسد محورهای بسیار انگشت شماری هستند که یا تازه اسفالت شده اند یا اینکه از بخت خوبشان، هم زیر سازی به خوبی کار شده، هم آسفالت بسیار باکیفیتی در آن قسمت ریخته شده و هم در محورهای زیرساختی (لوله اب ؛ فاضلاب ؛ گاز ، فیبر نوری و ... ) قرار نداشته و هم شهروندان تا کنون به دلایل مختلف اقدام به شکاف آسفالت ننموده اند. آیا این همه شرط لازم برای داشتن یک محور بدون دست انداز در اهواز خنده دار نیست؟

اهوازی ها می دانند اما اگر اهل اهواز نیستید کافیست از مصلی نماز جمعه به سمت میدان شهید بندر و بلعکس و یا در کندروهای مسیر رفت و برگشت زرگان سفری کوتاه داشته باشید تا با تمام وجود این مطلب را احساس کنید این مسیرها فقط مشتی است نمونه خروار.

دست اندازها ؛ دزدان خاموش اموال شهروندان در اهواز
این بار تقصیر بر گردن چه کسی است ، شهرداری، آبفا،شرکت گاز و...

عادی سازی دست انداز در نگاه شهروندان

شاید سخت باشد اما شهروندان اهوازی وقتی جاده ای بدون دست انداز یا تازه آسفالت شده را می بینند متعجب و ذوق زده می شوند اما بلافاصله این فکر در ذهن آنها متبادر خواهد شد که :

"این جاده هم چند وقت دیگه کنده میشه و میشه مثل بقیه"

این عادی سازی باعث شده است تا اغلب رانندگان با دیدن دست انداز در خیابان ها و مسیرهای رانندگی بدون کم کردن سرعت ، از دست انداز عبور کرده و با سرعت متوسط یا بالا به مسیر خود ادامه دهند ویا از پدال ترمز به هنگام رسیدن به دست انداز بسیار کم استفاده کنند مگر به دلیل شکل فیزیکی دست انداز مجبور به استفاده از ترمز کامل شوند .

دست انداز همانطور که در نام خود به نیت پلید خود میپردازد سبب آسیب رساندن ذره ذره به خودرو های عبوری می شود. هرچقدر راننده خودرو دست انداز را با سرعت کم تر پشت سر بگذارد طبیعی است که فشار کمتری به خودرو وارد می شود و سیستم تعلیق خودرو کمتر آسیب می بنید اما در این بین افراد زیادی هستند که به دلیل همان عادی سازی که در بالا گفته شد که به دست انداز کوچک ترین توجهی نمی کنند و با هر سرعتی که باشند از دست انداز عبور کرده و به مسیر خود ادامه میدهند یا درست چند ثانیه مانده به دست انداز ،از سرعت خود میکاهند .در هردو عمل فشار مضاعفی به خودرو وارد می شود و به آن آسیب های جدی وارد خواهد کرد .

دست اندازها ؛ دزدان خاموش اموال شهروندان در اهواز
این بار تقصیر بر گردن چه کسی است ، شهرداری، آبفا،شرکت گاز و...

سرعت گیر های در اهواز هیچگونه استانداردی ندارند

سرعت گیرها در چند پلاستیکی و بتی و آسفالتی در شهر ها استفاده میشوند که اولی برای ماشین های سبک و دومی بصورت دائمی و برای ماشین های سنگین است اما در اهواز سرعتکاه های پلاستیک رو به پلاسیده شدن رفته اند . وضعیت سرعت کاه های آسفالتی در مسیرهای مختلف را نیز خوانندگان این مطلب بهتر از من می دانند و نیازی به نوشتن نیست.

آسفالت های فرسوده ؛ زخم کهنه خیابان های اهواز /جاده های اهواز صاف و مسطح نیستند

فرسودگی آسفالت از سر و روی خیابان های مرکز استانی که بیش از ۶۰ درصد نفت کشور را تامین میکد می بارد . بافت فرسوده شهری کم بود حالا چند سال است که آسفالت فرسوده هم به کمک آن آمده تا جلوه بصری شهر را بیش از پیش نابود کند.

وقتی در خیابان های اهواز رانندگی می کنید گویی بر روی یک زمین یه ظاهر صاف آسفالت ریخته اند ، برای امتحان یک لیوان آب را در جلوی خودرو گذاشته و در مسیرهای مختلف رانندگی کنید ، قطعا در ابتدای امر متوحه موضوع خواهید شد.

همچنین در زمانی که آسفالت جدیدی ریخته میشود با هم صافی که باید وجود داشته باشد ندارد

دست اندازها ؛ دزدان خاموش اموال شهروندان در اهواز
این بار تقصیر بر گردن چه کسی است ، شهرداری، آبفا،شرکت گاز و...

عدم رعایت استانداردهای آسفالت در اهواز

مسئولان شهرداری اهواز مدعی استفاده از آسفالت های بسیار باکیفیت و استاندارد در خیابان‎های اهواز هستند ، اما اگر این ادعای درستی باشد پس چرا آسفالت خیابان‎هایی که مطابق با استانداردهای جهانی باید تا ۱۵ سال عمر کند ....

بخشی از اعتبارات آلایندگی و بودجه جاری شهرداری اهواز صرف اجرای آسفالت شده است ، اما چطور میتوان از هزینه نمودن این مقدار پول خوشحال بود در حالی که در هرجای اهواز که پا میگذارید از عین دو ،حصیر اباد، ملاشیه، کوی طلاب ،کوی آل صافی، فاز ۱و ۲ پاداد شهر، بلوار معلم، سپیدار ، رسالت ، نبوت ، بلوار آیت الله بهبهانی، مسیر میدان جمهوری به پل پنجم ، خیابان امام شرقی، زیبا شهر ، آریاشهر ، خیابان های یوسفی و سلطانی ، مهدیس ، خیابان های خرداد ایدون وهابی کیانپارس ، بلوار شهید قاسم سلیمانی ، خیابان دانیال ، کارون ، فرهنگیان ، زرگان ، شریعتی شمالی و جنوبی ، آزادگان و... همه جا دست اندازها آشکارا خودنمایی کرده و در زیر چرخ خودروهای شهروندان همچون بمب های کوچک خسارات خود را وارد می کنند.

حمید دغاغله رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اهواز در مصاحبه آبان ماه سال جاری خود مدعی شد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع از معابر شهر اهواز آسفالت شده است عکس زیر مقدار تقریبی مساحت آسفالت شده را در مقایسه با مساحت شهر اهواز و خیابان هایی که وجود دارد نشان می دهد.

باید خاطر نشان کد که بازی با اعداد نمی تواند واقعیتی که در ذهن شهروندان بصورت روزمره قابل مشاهده است را عوض کند.

دست اندازها ؛ دزدان خاموش اموال شهروندان در اهواز
این بار تقصیر بر گردن چه کسی است ، شهرداری، آبفا،شرکت گاز و...
عنوان

پروژ شکست خورده قطار شهری؛ معضلی چند بعدی برای شهر اهواز

در تمامی مناطقی که کارگاه های مسکوت قطار شهری وجود دارند:

گره های ترافیکی

جاده های بسیار پر دست انداز

نقاط حادثه خیز

جلوگیری از پیشرفت منطقه

طولانی شدن زمان سفرهای درون شهری و... تنها بخش کوچکی از عوارضی هستند که این پروژه طی تقریبا دو دهه برای شهروندان اهوازی به ارمغان آورده است.

دریچه های فاضلاب یا تله های انفجاری

نوع دیگری از دست انداز های موجود در اهواز از نوع چاله های فاضلاب است . به عکس های زیر دقت کنید، عدم هسطح سازی و نیز نداشتن درب بسیاری از دریچه ها ، آنها را به تله های انفجاری برای شهروندان و خودروهایشان تبدیل کرده است . شاید شبیه به یک بازی کامپیوتری به نظر برسد ، اما در این بازی تمامی اسیب ها واقعی و خسارات باید از جیب مبارک شهروندان پرداخت شود. مرحله بعدی بازی نیز تعمیرگاه و چانه زدن با لوازم یدکی و مکانیک یا کلا خوابیدن خودرو در پارکینگ به دلیل هزینه های بالا خواهد بود.

این مسئله در زمان رسیدن به چاله های کوچک و بزرگ مشهود است. اکثر برخوردها در این چاله ها به دلیل جدید بودن آنهاست و بی اطلاعی راننده ای که همیشه در این مسیر در حال رانندگی است. .متاسفانه عمق این چاله ها در موارد متعددی از ده سانتی متر نیز می گذرد.

اما دانستن این نکته مهم نیز برای شهروندان خالی از لطف نیست که چنانچه به دلیل همسطح نبودن دریچه های فاضلاب یا نداشتن درپوش خسارتی به خودروی شما یا به خود شما وارد شود چنانچه این آسیب در داخل شهر بوده، میتوانید دادخواست مطالبه خسارت از باب تسبیب به طرفیت شهرداری و آبفا و در جاده های خارج شهر به طرفیت اداره راه مطرح کنید.

گره کار کجاست؟

واقعیت این است که بحث دست انداز ها و چاله چوله های شهری و مشکلاتی از این دست ، به طور کامل به گردن شهرداری نیست و نهاد ها و سازمان های مختلفی در این میان ، نقش دارند.اما هرچه هست باید این مسئله پیگیری و صد البته به نتیجه ای برسد تا حداقل شاهد ادامه روند همیشگی نباشیم.از دادستان استان خوزستان به عنوان مدعی العموم درخواست میگردد به دلیل حل نشدن بیشاز دو دهه این معضلات به این مسئله ورود کند.

کمبود امکانات و کمبود قیر، ماشین آلات،حجم بالای خرابی ، نیروی انسانی ، باران و ... همگی دلایلی است که ممکن است برای انجام ندادن کار ارائه شود .انتظار میرفت شهردار اهواز با توجه به تجربیات زیاد خود در زمینه مدیریت شهری اعتبارات آلایندگی تزریق شده به شهرداری را بسیار بهتر مدیریت میکرد تا حداقل شهروندان با چشم خود بهتر شدن شهر را مشاهده میکردند اما این امر تا کنون محقق نشده است.

حجم خرابی بالاست !؟ بیلان کاری مهم است یا نگهداشت خیابان های موجود در شهر؟

در دوره های مختلف مدیریت شهرداری اهواز جمله "حجم خرابی و مشکلات بالاست " جمله بسیار رایج و منطقی است اما یک مدیر نباید بیاید و جلوی خرابی بیشتر را بگیرد؟ آیا مدیری وجود دارد که مدعی شود حجم خرابی در دوره من کاهش یافته است و مدیر بعدی آن را تایید کند؟همه مدیریان مدعی انباشته شدن حجم بالای خرابی های و مشکلات در دوره های قبلی هستند ، گویی مدیریان قبلی انباردار مشکلات بوده و هیچ کاری انجام نداده اند و حالا که نوبت مدیر فعلی رسیده است . اما براستی کدام مدیر بدون بهانه ، به رفع بخشی از مشکلات اهتمام ورزیده است.؟

خیابان های مناطق بسیاری در اهواز غرق در دست اندازها و مشکلات مختلف است که خبر از اسفالت خیابان های جدید می آید، مسلم است که این خیابان ها در آینده نزدیک به تعداد همین خیابانهای فرسوده فعلی اضافه خواهند شد. تعمیر و نگهداری آسفالت امری فراموش شده در اهواز است ، امری که هیچگاه بطور جدی مورد توجه مدیران قرار نگرفت چرا که بیلان کاری را در آسفالت خیابان های جدید و... میدانند و بس.

با رشد روزافزون وسایل نقلیه به اصطلاح کلانشهر اهواز ، سطح ایمنی راهها درحال کاهش بوده و آمار تصادفات وتلفات انسانی ، رشد فزاینده ای را نشان میدهد . یکی از دلایل بروز تصادفات و گذاشتن هزینه های سرسام آور تعمیرات خودرو ، وجود نقصهای زیاد درجاده ها می باشد . این گزارش بوضوح نشان می دهد که مشکل ازدیاد موارد و معضلات در سطح شهر اهواز نیست ، بلکه این مجریان امر هستند که در مراحل بودجه بندی یا بصورت مطلق از اوضاع شهر بی خبر بوده اند یا در جایی بودجه هزینه شده است که کوچکترین تاثیری در نمای بصری شهر نداشته است.

برخی از شهرهای مدعی در داخل وبسیاری در خارج از کشور برای به حدقل رساندن تصادفات و ضایعات حاصل از سوانح و نیز به حداقل رساند خسارات وارده به اموال مردم اقدام به رفع نقاط حادثه خیز ، مشکلاتی که در آسفالت جاده ها وجود دارد و اصلاحات هندسی معابر مینمایند .

در اهواز مدیران شهر قبل از نشستن بر صندلی ریاست برنامه بهشت برین و شهر پیشرفته را می دهند اما بعد از نشستن صرفا می گویند حجم خرابی و مشکلات قبلی انقدر زیاد است که اقدامات ما مثل سوزن در انبار کاه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1847565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =