۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۰

زنان عربستان در واکنش به موانعی که در کشور خود دارند، برای تحصیل به دانشگاه‌های کشورهای جنوب خلیج فارس رو آورده‌اند

راحله موحدی: در فرار از جامعه مرد سالار و برای ادامه تحصیل در فضایی آزادتر، زنان عرب به دانشگاه‌های غربی کشورهای جنوب خلیج فارس رو آورده‌اند.

تا 40 سال پیش حتی یک مدرسه دخترانه در عربستان سعودی وجود نداشت.امروز هم شمار مدارس دخترانه انگشت شمار است. گذشته از تعداد مدارس، همچنان برنامه های تبعیض آمیزی در مدارس دختران اعمال می شود.

در استان‌های جنوب عربستان که از سنتی ترین مناطق این کشور محسوب می‌شود، این محدودیت‌ها شدیدتر هم می‌شود. در آن‌جا در مدارس، دختران دانش آموز موظف هستند که تنها از لابلای روزنه‌های کوچک روبنده به جهان پیرامون بنگرند.

وزارت آموزش عربستان موادی از دروس همچون ورزش را به طور کامل از برنامه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دختر حذف کرده است.

ماها، که به عنوان معلم در وزارت آموزش و پرورش کار می کند، در اعتراض به این نوع برنامه‌های تبعیض آمیز در مدارس دخترانه می گوید: «در دروسی مثل مذهب یا زبان عربی، متن‌ها طوری انتخاب شده‌اند که در آن‌ها زن‌ها کاملاٌ حذف شده‌اند. موضوع دوم حذف درس ورزش برای دختران است. در اینجا هیچ امکانی برای تربیت بدنی برای دانش آموزان دختر وجود ندارد.»

با این حال برای اولین بار سال گذشته در یکی از مدارس عالی دخترانه‌ در ریاض رسما ورزش به عنوان ماده درسی گنجانده شد.دو نسل از زنان و دختران عربستان سعودی برای بدست آوردن امکانات آموزش عالی مبارزه کرده اند. امروزه خواست آن‌ها این است که امکان تحصیل در همه رشته‌ها را بدست آورند و مهم‌تر این که دانش خود را بتوانند درشغل آینده خود استفاده کنند.

مدرک برای زنان؛ یک نشان تجملی
به اعتقاد بسیاری از زنان عرب هنوز هم در عربستان سعودی گرفتن مدرک پایان تحصیلی دانشگاه، آخرین حد پیشرفت برای بسیاری از زنان محسوب می‌شود. هر چند که 55 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در کشورهای عرب را زنان تشکیل می‌دهند اما تنها پنج درصد آنان پس از اتمام تحصیل به نیروی فعال در بازار کار می‌پیوندند و دیگران در خانه همسر، شیوه زندگی مادران خود طی قرن‌های گذشته را با اندکی تغییر تداوم می‌بخشند.

با این وجود درمقایسه با گذشته با نگاهی به‌ برخی شهرها و کشورهای عربی ، همچون ابوظبی ، کویت، دوحه و حتی ریاض شاهد حضور فعالانه تری از زنان عرب هستیم؛ در چند سال اخیر با تغییرات و تحولات روزافزون جهان ، افزایش دانش‌آموزان و دانشجویان دختر و به ویژه ظهور پدیده اینترنت به عنوان شبکه نامحدودی از ارتباطات و اطلاعات ، حرکت‌های آزادیخواهانه زنان بیش از پیش شده است. همانگونه که امروز هزاران دختر عرب در دانشگاه‌های مختلف داخلی وبویژه خارجی به تحصیل اشتغال دارند.

تغییرات ایجاد شده دراین کشورها شاید چشمگیر باشد اما هنوز پاسخگوی نیاز زنان این جوامع نیست.

دویچه وله - تایم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =