دو ناحیه نوآور در قزوین احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین گفت: برای بهره‌مندی از ظرفیت افراد کارآفرین، مشاغل دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها، دو ناحیه نوآور در قزوین احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین با اشاره به راه‌اندازی نواحی نوآوری در استان قزوین، تصریح کرد: در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت افراد کارآفرین، با استعداد، مشاغل دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها، نواحی نوآوری در استان قزوین راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: ناحیه نوآوری با توسعه و ترکیب مجموعه‌ای از دارایی‌های زیربنایی، نهادی، علمی، فناوری، آموزشی و اجتماعی به همراه ارائه خدمات با ارزش افزوده است که به واسطه آن می‌توان به نتایجی مانند توسعه اقتصادی و رفاه پایدار جامعه رسید.

رحمانی گفت: تراکم بالای اماکن، حمل و نقل عمومی مناسب، حضور استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تلفیق محیط کار و زندگی در کنار هم از جمله ویژگی‌های نواحی نوآوری است؛ یک ناحیه نوآور باید در منطقه‌ای باشد که امکان دسترسی به فارغ التحصیلان دانشگاهی را تسهیل کرده و امکان تجمع سرمایه های خرد و کلان را برای نزدیک کردن فاصله ارائه ایده تا تولید محصول نهایی داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ناحیه نوآور باید در میان بافت شهری همراه با فرهنگ شهری مانند اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی، فرهنگی باشد؛ محیط ناحیه نوآوری نیز باید مشوق حضور و فعالیت بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری به خصوص استعدادها و استارت‌آپ‌ها باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین بیان کرد: بازیگران ناحیه نوآوری شامل نهاد مدیریت ناحیه نوآوری، استعدادها، کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها، مؤسساتی نظیر بیمارستان‌ها، شرکت‌های بزرگ صنعتی، دانشگاه‌ها، پرورش‌دهندگان نوآوری است، در واقع بازیگران شامل کسب و کارهایی هستند که فعالیت اصلی آن‌ها ارائه خدمات به کارآفرینان، فناوران و استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های توانمند، دولت و بخش عمومی (ملی، منطقه‌ای و محلی) است.

او افزود: در حال حاضر در استان قزوین ۲ناحیه نوآور شامل ناحیه نوآور باراجین در شهر قزوین (شامل محدوده اراضی باراجین، پارک علم و فناوری، دانشگاه بین‌الملل، چشمه نور، بیمارستان، نمایشگاه بین‌المللی) و ناحیه نوآور شهر آبیک (شامل محدوده اراضی پردیس علم و فناوری، دانشگاه‌ها و منطقه صنعتی کاسپین) پیشنهاد شده‌اند.

رحمانی گفت: نواحی نوآوری کارکردهای مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به ارتقاء اقتصاد شهری، جذب استعدادها و کارآفرینان، تحریک و تسهیل نوآوری باز، ریسک‌زدایی و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه، بین‌المللی‌سازی بازیگران، مکان‌سازی با هدف توسعه نوآوری و تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین خاطرنشان کرد: ناحیه نوآوری ۳دسته دارایی دارد، دسته اول شامل دارایی‌های شبکه ای مانند جلسات هم‌اندیشی و رویدادهای فناورانه، دسته دوم شامل دارایی های اقتصادی از جمله عناصر مولد مانند شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و دسته سوم شامل دارایی‌های فیزیکی و زیرساخت‌ها از جمله اماکن عمومی و خصوصی مانند فضاهای کار اشتراکی، امکانات آزمایشگاهی مشترک، فضاهای ساخت و فضاهای تولیدی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1850885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =