گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

آذرجزایری: به دومین ماه حضورش درراس مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نزدیک می شویم.فخرالله مولائی زمانی مسوولیت مدیریت این سازمان را برعهده گرفت که بحث ادغام صنوف تولیدی در این سازمان متبوع وی بالا گرفته و باید این روزها در تلاش باشد تا سروسامانی جدی به بحث سرمایه گذاری و بازگرداندن رونق به تولید صنایع کوچک بدهد.
در گفت وگوی کوتاه خبرآنلاین با رئیس جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛ اینگونه به نظر می رسد که باید طی ماه های آینده با اجرای لایحه حمایت و پشتیبانی ار شهرک های صنعتی شاهد بازگشتن آرامش به واحدهای صنعتی باشیم.همان آرامشی که مدت هاست جای خود را به طوفانی بزرگ داده است.
در حال حاضر بسیاری از صنعتگران برای گرفتن وام و تسهیلات مشکلات زیادی پشت سر می گذارند.شما برای هموار کردن راه صنایع کوچک چه کار کرده اید؟
ما در قالب صندوق ضمانت سرمایه گذاری از صنعتگرانی که نیاز به تضمین دارند برای بانک ها در جهت دریافت وام و تسهیلات حمایت می کنیم تا آنها براحتی بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.
اما بسیاری از صنعتگران خلاف شما معتقدند این صندوق آنگونه که باید وشاید از آنها حمایت نکرده و تنها تعدادی معدود از صنوف توانسته اند از این امتیاز استفاده کنند؟
من بر خلاف این مساله معتقدم .چراکه صنعتگرانی که وثیقه نداشتن صندوق ضمانت سرمایه گذاری ما آنها را تضمین کرده که وام بگیرند و همین امر باعث شده از بن بست اخذ تسهیلات خارج شوند و به نظرم پیشرفت خوبی هم در این مساله داشته ایم.براساس آمارهای موجود،ما نسبت به دو سال گذشته در مراجعه برای اخذ اعتبارات 800 درصد رشد داشته ایم و به همه این درخواست ها هم پاسخ داده شده است.
ظاهرا هنوز هم برخی از شهرک های صنعتی ما مشکلات زیرساحتی مواجهند؟
در زیرساختی سازمان شهرک های صنعتی ما خیلی موفق بودیم. قاطعانه بگویم بیش از 92 درصد زیرساخت های شهرک های صنعتی از قبیل آب ، برق، گاز، فضای سبز،جدول و تلفن حل شده 8 درصد ما داریم تا به نقطه مطلوب برسیم. اراده سازمان صنایع کوچک براین است که این 8 درصد هم به انجام برساند.برای همین است که ما به شدت پیگیر مشکلات زیرساختی واحدهای صنعتی هستیم تا این درصد کم هم مرتفع شود.
از لایحه حمایت و پشتیبانی ار شهرک های صنعتی چه خبر؟
لایحه حمایت و پشتیبانی از شهرک های صنعتی تدوین شده و طی چندروز آینده جهت تصویب به دولت خواهد رفت.
هدف این لایحه چیست؟
هدف از تدوین چنین لایحه ای اطمینان خاطر دادن به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که بدانند سیاست حمایت جدی از آنان در راستای تولید صادرات گراست.
علاوه بر این ما با توجه به ادغام صنوف تولیدی به مجموعه سازمان صنایع کوچک چون پایانه های تجاری و صنفی ،دفاتر حمل و نقل ،بازارچه های مرزی و همچنین شهرک های مشترک مرزی و شهرک های خصوصی در تلاشیم تا راهکارهایی ارائه دهیم که بتواند اطمینان سرمایه گذاران را جلب کنیم.
یعنی واقعا این لایحه می تواند اطمینان سرمایه گذاران را جلب کند؟
اراده بر این است که این اتفاق حتما بیفتد. یعنی انگیره بدهیم سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این بخش ها جذب شوند.باید به سمتی حرکت کرد که سرمایه گذاری در بخشی از تولید صورت بگیرد که بر مبنای تولید صادرات گرا حرکت می کند.
در حال حاضر سرمایه گذاران به دلیل ایجاد مشکلات موجود به دلیل ضعف تصمیم گیری مناسب توسط دولت کمی نسبت به سرمایه گذاری در بخش های صنعتی دچار تردید هستند.چقدر مطمئنید این لایحه می تواند اعتماد سازی کند؟
ما همه تلاشمان در این مساله انجام می دهیم .در این ارتباط برای اینکه حسن نیت نشان بدهیم و واحدهای صنعتی به آرامش برسند این لایحه را تدوین کرده ایم که اگر به مرحله جدی برسد قطعا دست ما برای رصد کردن مشکلات واحدهای صنعتی بازترمی شود.
همچنین در ارتباط با مبحث ادغام صنوف تولیدی با مجموعه ما پیش بینی این است که بودجه ما به 3.5 تا 4برای بودجه الان افزایش یابد.براین اساس قطعا مشکل مالی واحدهای صنعتی حل خواهد شد که قطعا این امر علاوه بر اعتماد سازی بیشتر باعث افزایش کیفیت محصولات و حرکت به سمت تولید صادرات گرا خواهد شد.
/22131

کد خبر 185252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =